Hjælp
SPØRGSMÅL:
Hvilke KLE-emner bruger man til sagsfremstillinger, notater og interne rapporter?
SVAR:
En sagsfremstilling, et notat eller en rapport er ikke i sig selv et emne eller en handlingsfacet. De er bestemte former for dokumenter, som indgår i en sag. Det er indholdet i dokumenterne (fx sagsfremstillingen eller rapporten), som samlet set fortæller, hvad sagen handler om og derved bestemmer KLE-emnet for sagen.
KLE-strukturen er baseret på, at der er et emne eller en genstand for den sag, man arbejder med. Dertil kommer handlingsfacetterne, som er den administrative handling man udøver i forhold til emnet/genstanden.
Eksempel:
En sag om en lokalplan, hvor kommunen giver dispensation.
Lokalplanen er emnet for sagen og dispensationen er den administrative handling på sagen, hvilket i KLE giver:
01.02.05 + P25.
Dokumenterne får automatisk KLE emnet og facetten fra sagen. Man kan evt. skrive i dokumenttitlen, at der er tale om en sagsfremstilling, notat eller rapport.