Hovedkonto
IM kontoplan
|
Fællesudgifter og administration m.v.

Konteringsregel
Denne hovedkonto omfatter udgifter og indtægter vedrørende kommunens politiske virksomhed (herunder kommissioner, råd, nævn og valg), den centrale administration og planlægningsvirksomhed, diverse udgifter og indtægter samt lønpuljer.
For registreringen af administrative udgifter og indtægter gælder følgende hovedregler:
- Udgifter og indtægter vedrørende den centrale administration registreres på hovedkonto 6. Dette gælder, uanset om den centrale administration er samlet på rådhuset, eller om den er opdelt på flere geografiske enheder. Hovedreglen omfatter således også områdefunktioner o.lign. med tværgående administrative opgaver, der kan sidestilles med centrale administrative opgaver.
- Udgifter og indtægter vedrørende den administration, som foregår på og vedrører den enkelte institution, registreres under institutionen, jf. den tværgående driftsgruppering 200 til ledelse og administration på de decentrale institutioner, der er omtalt i afsnit 2.4.
Der kan i nogle situationer opstå tvivl om registreringen af administrative udgifter og indtægter. Dette gælder især i situationer, hvor administrationen foregår på en institution, men vedrører flere institutioner eller aktiviteter. Udgangspunktet er her, at registreringen skal ske på hovedkonto 6.
Der kan dog også forekomme tilfælde, hvor registreringen foretages på funktionen for den pågældende aktivitet. Der kan ikke gives en udtømmende beskrivelse af disse tilfælde, men peges på følgende forhold, der taler for denne registrering:
- at sigtet med den pågældende enhed er at få flere institutioner eller beslægtede aktiviteter til at fungere i en nær sammenhæng. Som eksempel kan her nævnes integrerede plejeordninger.
- at den pågældende enhed i overvejende grad varetager opgaver af faglig/ driftsmæssig frem for egentlig administrativ karakter. Som eksempel kan nævnes ledende skoleinspektører og skolekonsulenter, der har deres hovedbeskæftigelse i folkeskolen.
I konteringsreglerne til de enkelte hovedkonti, hovedfunktioner og funktioner er der i øvrigt taget konkret stilling til registreringen af de administrative udgifter og indtægter i følgende tilfælde:
- Personale (kommunens eget og eksterne konsulenter) på miljøområdet, jf. konteringsreglerne til hovedfunktionen MILJØBESKYTTELSE OG NATURBESKYTTELSE på hovedkonto 0 samt bemærkningerne til funktionerne 6.45.54 og 6.45.55.
- Personale, (kommunens eget og eksterne konsulenter) på beskæftigelsesområdet (5.68.93 og 5.68.94)
- Skoleforvaltning, skoledirektør, den ledende skoleinspektør samt skolebestyrelser, jf. konteringsreglerne til hovedfunktionen FOLKESKOLEN på hovedkonto 3.
- Skolekonsulenter, jf. konteringsreglerne til funktion 3.22.01.
- Sekretariatsbistand for folkeoplysningsudvalget, herunder administration i forbindelse med aflønning af ledere og lærere, jf. konteringsreglerne til hovedfunktionen FOLKEOPLYSNING OG FRITIDSAKTIVITETER M.V. under hovedkonto 3.
- Generelle regler vedrørende administration under sociale opgaver og beskæftigelse, jf. konteringsreglerne til hovedkonto 5.
- Den centrale administration af plejeforanstaltninger i hjemmet, jf. konteringsreglerne til funktion 5.30.26 og 5.38.38 og indledningen til konteringsreglerne for hovedkonto 6.
- Konsulentbistand efter § 40 i lov om social service vedrørende forebyggende foranstaltninger for børn og unge, jf. konteringsreglerne til funktion 5.28.21 Forebyggende foranstaltninger for børn og unge.
- Epidemikommissioner, jf. konteringsreglerne til funktion 4.32.32.
- Sekretariat og forvaltninger, jf. konteringsreglerne til funktion 6.45.51.
Endvidere skal det bemærkes, at udgifter og indtægter vedrørende beskæftigelseskonsulenter registreres på funktion 6.45.53.
6.42 POLITISK ORGANISATION
6.42.40 Fælles formål

Konteringsregel
På denne funktion registreres udgifter og indtægter, der ikke kan fordeles på funktionerne 6.42.41-6.42.43, f.eks. partitilskud, modtagelse af delegationer m.v.
6.42.41 Kommunalbestyrelsesmedlemmer


Konteringsregel
På denne funktion registreres alle udgifter vedrørende kommunalbestyrelsesmedlemmer, herunder vederlag, erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, godtgørelser, diæter, rejseudgifter, udgifter til kurser, møder og repræsentation samt pension og efterløn til borgmestre m.v. Funktionen omfatter såvel udgifter vedrørende medlemmernes deltagelse i kommunens egen virksomhed som medlemskab af råd og nævn.
Vederlag m.v., som er skattepligtig indkomst hos modtageren, registreres under hovedart 1, mens andre ikke-skattepligtige godtgørelser og lignende registreres under art 4.0.
6.42.42 Kommissioner, råd og nævn


Konteringsregel
På denne funktion registreres udgifter og indtægter vedrørende kommissioner, råd og nævn, herunder valg af disse.
De udgifter vedrørende skole- og institutionsbestyrelser, som kommunalbestyrelsen træffer beslutning om, dvs. udgifter vedrørende valg, vederlag og mødediæter, registreres her, mens udgifter til varetagelse af bestyrelsens arbejde, registreres på funktionen for den pågældende institution.
Det bemærkes, at vederlag til kommunalbestyrelsesmedlemmer i medfør af medlemskab af kommissioner, råd og nævn ikke registreres på denne funktion, men på funktion 6.42.41. Vederlag til øvrige medlemmer af kommissioner, råd og nævn registreres på funktion 6.42.42.
6.42.43 Valg m.v.

Konteringsregel
På denne funktion registreres udgifter og indtægter vedrørende valg til Folketinget, EU-parlamentet og kommunalbestyrelser, samt folkeafstemninger m.v.
Diæter til valgstyrere, valgsbestyrelsesmedlemmer og tilforordnede registreres under hovedart 1, såfremt disse er ansat i kommunen, og under art 4.0, såfremt disse ikke er ansat i kommunen.
KLE-Mapping
6.42.43.1 Drift

Konteringsregel
Der er autoriseret følgende driftsgrupperinger:
KLE-Mapping
6.42.43.1.001 Fælles formål


Konteringsregel
Her registreres udgifter og indtægter, der ikke kan fordeles på de efterfølgende grupperinger, herunder f.eks. køb af stemmebokse og stemmekasser.
KLE-Mapping
- KLE - Offentlige valg i almindelighed 84.00.00
6.45 ADMINISTRATIV ORGANISATION
6.45.50 Administrationsbygninger


Konteringsregel
På denne funktion registreres udgifter og indtægter vedrørende administrationsbygninger dvs. anlæg, vedligeholdelse og rengøring, vagter, husleje, el, vand, varme, forsikringer, ejendomsskatter m.v.
KLE-Mapping
- KLE - Energiforsyning (el, vand, varme), kommunens ejendomme 82.09.05
- KLE - Kriminalpræventiv sikring af kommunale ejendomme 82.13.05
- KLE - Leje af areal, ejendomme og lokaler til kommunens egen brug i almindelighed 82.03.00
- KLE - Rengøring i almindelighed, kommunens ejendomme 82.08.00
- KLE - Vedligeholdelse af ejendomme i almindelighed 82.07.00
6.45.51 Sekretariat og forvaltninger

Konteringsregel
På denne funktion registreres udgifter og indtægter vedrørende kommunalbestyrelsens sekretariat, borgmesterkontor, kommunaldirektørens kontor, forskellige stabsfunktioner samt udgifter og indtægter vedrørende kommunens centrale administration, jf. bemærkningerne i indledningen til hovedkontoen. Her registreres endvidere kommunale udgifter i forbindelse med etablering og drift af borgerservicecentre, jf. lov om kommunale borgerservicecentre.
På funktionen registreres ligeledes fællesudgifter for administrationen - f.eks. revision, kantinedrift, trykning og kopiering og porto.
Kommunale fællesudgifter til IT dvs. til IT-strategi og planlægning skal også registreres på funktionen.
På funktionen registreres også konsulentvirksomhed, organisationsanalyser m.v., der afløser eller supplerer en varetagelse af ovenstående opgaver.
På funktionen registreres administrative udgifter i forbindelse med interne forsikringspuljer, hvis kommunen har valgt at oprette en intern forsikringsordning.
På funktionen registreres endvidere:
- Udgifter til lægeerklæringer, tilsynshonorarer og administrationsvederlag til plejeforeninger. Betalinger vedrørende rådgivning og vurdering fra den kliniske funktion i regionen, herunder speciallægeattester, i forbindelse med sager om ressourceforløb, fleksjob og førtidspension, skal registreres på denne funktion.
- Gebyrer, herunder rykkergebyrer.
- Betaling for attester m.v. registreres på funktionen.
- Kontingenter. Eksempelvis vedr. Kommunernes Landsforening, Kommuneforeninger, Dansk byplanlaboratorium og internationale sammenslutninger eller foreninger.
- Momsbelagte gebyrer i forbindelse med porteføljeforvaltning.
I tilfælde, hvor kommunen foretager store samlede indkøb af materialer, inventar og lignende og ikke straks kan registrere disse varekøb og anskaffelser på en bestemthovedkonto, kan registreringen ske på funktion 6.45.51. Når anvendelsen eller en del heraf henføres til en bestemt funktion, kan overførslen ske ved at minusdebitere den art under funktion 6.45.51, hvor købet i sin tid blev debiteret, og samtidig debitere samme art på den modtagende institution.
KLE-Mapping
- KLE - Forvaltningsstruktur 00.15.01
6.45.51.1 Drift

Konteringsregel
På funktion 6.45.51 er autoriseret følgende udtømmende driftsgrupperinger:
KLE-Mapping
- KLE - Forvaltningsstruktur 00.15.01
6.45.51.1.001 Myndighedsudøvelse

Konteringsregel
Her registreres udgifter til myndighedsudøvelse. Udgifter til visse myndighedsopgaver skal dog konteres særskilt på funktionerne 6.45.53-6.45.58.
Myndighedsudøvelse er virksomhed, hvor der med hjemmel i en specifik lov (og/eller beslutning i kommunalbestyrelsen) træffes afgørelser med direkte eller indirekte konsekvenser for borgere eller virksomheder. Myndighedsudøvelse omfatter sagsbehandling i bred forstand og omfatter både opgaver vedrørende selve afgørelserne og opgaver i tilknytning hertil. Således er interne møder vedrørende sagsbehandling m.v. eksempelvis også omfattet, ligesom myndighedsudøvelsen kan være med og uden direkte kontakt til borgeren.
6.45.51.1.002 Øvrig administration

Konteringsregel
Her registreres udgifter til øvrige administrative opgaver, herunder administrative støttefunktioner og sekretariatsbetjening, der både retter sig imod det politiske niveau i kommunen og mod den administrative ledelse og den øvrige organisation.
Støttefunktionerne er de funktioner, der understøtter den primære drift og myndighedsudøvelse i kommunen. Støttefunktioner omfatter f.eks. opgaver vedrørende løn- og personaleadministration, økonomistyring, it-administration, opgaver vedrørende HR og forskellige praktiske funktioner som postfordeling m.v. (interne services).
Sekretariatsbetjening omfatter bl.a. afholdelse af udvalgs- og byrådsmøder, løsningen af kommunens generelle juridiske opgaver, opgaver vedrørende formidling og kommunikation samt opgaver i tilknytning til kommunens mellemkommunale og internationale samarbejde.
6.45.51.1.003 Socialtilsyn

Konteringsregel
De fem kommuner, der har ansvaret for socialtilsynet, registrerer indtægter og udgifter vedr. socialtilsynet på denne gruppering. De øvrige 93 kommuner kan ikke registrere på denne gruppering.
På grupperingen registreres indtægterne vedrørende varetagelsen af alle socialtilsynets driftsopgaver.
Her registreres endvidere socialtilsynenes driftsudgifter som omfatter myndighedsudøvelse, herunder sagsbehandling, tilsynsbesøg, transport mv. og støttefunktioner, herunder f.eks. løn- og personaleadministration, økonomistyring, it-administration, opgaver vedrørende HR mv.
6.45.51.1.090 Administrationsudgifter overført til forsyningsvirksomhederne

Konteringsregel
Her krediteres den andel af udgifterne vedrørende den centrale administration af forsyningsvirksomhederne, der i forbindelse med regnskabsafslutningen overføres til funktionerne for forsyningsvirksomhederne på hovedkonto 0 eller 1. Overførslen registreres under art 7.9.
6.45.51.1.091 Administrationsudgifter overført til hovedkonto 5

Konteringsregel
Her registreres administrationsudgifter vedrørende de kommunale tilbud, der er omfattet af reglerne om omkostningsbaserede takster og som i forbindelse med regnskabsafslutningen overføres til hovedkonto 5, jf. afsnit 4.5.0.
6.45.51.1.095 Administrationsudgifter overført til drifts- og anlægsarbejder vedrørende motorveje, hovedlandeveje og kommunale veje

Konteringsregel
Her registreres den del af drifts- og anlægsudgifterne vedrørende motorveje og hovedlandeveje samt eventuelt den del af anlægsudgifterne vedrørende kommunale veje, der udgøres af teknikerløn m.v., og som overføres til de relevante grupperinger - henholdsvis anlægskonti på hovedkonto 2.
6.45.51.1.098 Administrationsvederlag vedrørende havne


Konteringsregel
Her registreres vederlag fra staten vedrørende administration af havne. Vederlaget registreres under art 7.6.
KLE-Mapping
- KLE - Havne og lufthavne i almindelighed 08.00.00
6.45.52 Fælles IT og telefoni


Konteringsregel
Her registreres udgifter til IT og telefoni, der besluttes centralt, f.eks. udgifter til anskaffelse, udvikling og drift af den centrale tekniske it-infrastruktur, herunder administrative datalinier mellem rådhuset og de enkelte driftsområder samt back-up af fællesprogrammel, Softwareudgifter til fællesprogrammel, brugeruddannelse i fællesprogrammel, intern it-rådgivning og it-projektledelse.
På de enkelte driftsområder registreres udgifter vedrørende fagprogrammel, anskaffelse af fagbaserede IT-systemer og udgifter til hjemmearbejdspladser og telefoni.
KLE-Mapping
- KLE - Programmel, elektroniske tjenester og licenser 83.07.15
6.45.53 Jobcentre

Konteringsregel
Her registreres udgifter og indtægter vedr. administration af jobcentre, herunder administrative udgifter til andre aktører. Det gælder bl.a. udgifter til administrative medarbejdere. Derudover registreres udgifter og indtægter i forbindelse med fleksjobambassadører på denne funktion.
Øvrige indtægter og udgifter vedr. jobcentre registreres på de relevante funktioner på hovedfunktion 5.68.
6.45.54 Naturbeskyttelse

Konteringsregel
Her registreres udgifter og indtægter vedr. administration af naturbeskyttelsesopgaver. Det gælder bl.a. udgifter til administrative medarbejdere.
Øvrige indtægter og udgifter på naturbeskyttelsesområdet registreres på 0.38.50-0.38.54.
6.45.55 Miljøbeskyttelse

Konteringsregel
Her registreres udgifter og indtægter vedr. administration af miljøbeskyttelsesopgaver og erhvervsaffaldsområdet. Det gælder bl.a. udgifter til administrative medarbejdere.
Øvrige indtægter og udgifter på miljøbeskyttelsesområdet registreres på funktion 0.52.80-0.52.89.
6.45.56 Byggesagsbehandling


Konteringsregel
På denne funktion registreres udgifterne til sagsbehandling af byggesager. Her registreres endvidere gebyrer for byggesagsbehandling og anmeldelser i henhold til byggelovgivningen. Gebyrerne registreres under art 7.9.
KLE-Mapping
- KLE - Byggetilladelse 02.34.02
6.45.57 Voksen-, ældre- og handicapområdet

Konteringsregel
Her registreres udgifter og indtægter vedr. administration af voksen-, ældre og handicapområdet. Det gælder bl.a. udgifter til administrative medarbejdere samt udgifter til tilsyn med plejeboliger, plejehjem m.v., jf. servicelovens § 151 og udgifter til det tilsyn, som Styrelsen for Patientsikkerhed, udfører efter sundhedslovens § 213 med bl.a. plejeboliger, plejehjem mv. Udgifter til Socialtilsynets tilsyn med botilbud m.v. (det takstfinansierede område) registreres på det relevante tilbud på hovedkonto 5.
6.45.58 Det specialiserede børneområde

Konteringsregel
Her registreres udgifter og indtægter vedr. administration af det specialiserede børneområde. Det gælder bl.a. udgifter til administrative medarbejdere.
6.45.58.1 Drift

Konteringsregel
På funktionen er der autoriseret følgende driftsgrupperinger:
6.45.58.1.001 Børnehuse


Konteringsregel
De kommuner, der har ansvaret for at drive børnehuse og eventuelle tilhørende matrikler, registrerer indtægter og driftsudgifter på denne gruppering. De øvrige 93 kommuner kan ikke registrere på denne gruppering.
KLE-Mapping
- KLE - Drift af dagbehandlingstilbud 27.03.22
6.45.59 Administrationsbidrag til Udbetaling Danmark og Seniorpensionsenheden m.v.

Konteringsregel
Her registreres kommunens administrationsbidrag til Udbetaling Danmark, Seniorpensionsenheden og til Lønmodtagernes Feriemidler. Betalinger til Udbetaling Danmark og Seniorpensionsenheden, som ligger ud over administrationsbidraget, registreres også på funktionen Betalinger registreres med art 4.0. På funktionen er der autoriseret følgende driftsgrupperinger:
6.45.59.1 Drift
6.45.59.1.001 Udbetaling Danmark

Konteringsregel
Her registreres betalinger til Udbetaling Danmark i henhold til lov om Udbetaling Danmark. Bidrag til dækning af Udbetaling Danmarks it-udgifter til brug af KMD-systemer registreres ligeledes her. Bemærk, at udgifter til tab vedrørende ydelser og tilskud, som dækkes af kommunerne efter § 26, stk. 4 og stk. 5, og 2. pkt. i lov om Udbetaling Danmark, registreres under funktion 5.57.72.
6.48 ERHVERVSUDVIKLING, TURISME OG LANDDISTRIKTER
6.48.60 Diverse indtægter og udgifter efter forskellige love

Konteringsregel
På denne funktion registreres indtægter fra forskellige afgifter knyttet til næringslivet, f.eks. restaurationsafgifter, kioskafgifter, afgifter af spilleautomater samt gebyrer for hyrevognsbevillinger. Herunder registreres endvidere indtægter i forbindelse med systemeksport.
6.48.62 Turisme

Konteringsregel
På denne funktion registreres udgifter og indtægter vedrørende turismefremmende aktiviteter:
- Tilskud til turismeudviklingsselskaber
- Tilskud til etablering og udvikling af udstillings- og konferencefaciliteter rettet mod erhvervsturisme og turismemarkedsføring
Endvidere registreres EU-tilskud til tilsvarende aktiviteter samt udbetalinger i tilknytning til turismeområdet.
Administrative medarbejdere, der fuldt ud er beskæftiget med turisme (f.eks. i lokale turistbureauer) registreres på funktionen.
Kommunens øvrige administrationsudgifter i forbindelse med turisme registreres på funktion 6.45.51.
Tilskud fra kommunen registreres med art 5.9 Øvrige tilskud og overførsler med mindre disse er momspligtige.
KLE-Mapping
- KLE - Turisme i almindelighed 24.05.00
6.48.63 Udvikling af menneskelige ressourcer

Konteringsregel
På funktionen registreres udgifter og indtægter vedrørende udvikling af menneskelige ressourcer med henblik på at fremme erhvervsudviklingen f.eks. medfinansiering af socialfondsprojekter (eksempelvis kompetenceudviklingsaktiviteter der ligger udover de generelle tilbud), jf. lov om erhvervsfremme § 9.
6.48.66 Innovation og ny teknologi


Konteringsregel
På denne funktion registreres udgifter og indtægter vedrørende fremme af innovation og anvendelse af ny teknologi inden for erhvervsfremmelovens § 14.
- Tilskud til udviklingsparker
- Tilskud til fremme af samarbejde mellem virksomheder og vidensinstitutioner
- Tilskud til fremme af kultur-erhverv-samspil, og analyser gennemført i forbindelse hermed.
Endvidere registreres indtægter i form af EU-tilskud til tilsvarende aktiviteter samt udgifter i tilknytning hertil.
Kommunens administrationsudgifter i forbindelse med innovation og anvendelse af ny teknologi registreres på funktion 6.45.51.
Tilskud fra kommunen registreres med art 5.9 Øvrige tilskud og overførsler
KLE-Mapping
- KLE - Erhvervsudviklingsaktiviteter 24.10.05
6.48.67 Vejledning og Erhvervsudvikling

Konteringsregel
På denne funktion registreres udgifter og indtægter vedrørende erhvervsservice og iværksætteri.
- Tilskud til erhvervsråd
- Tilskud til investeringsfremmeorganisationer
- Tilskud til iværksætterrådgivning
Endvidere registreres EU-tilskud til tilsvarende aktiviteter samt udbetalinger i tilknytning hertil.
Kommunens administrationsudgifter i forbindelse med erhvervsservice og iværksætteri registreres på funktion 6.45.51.
Tilskud fra kommunen registreres med art 5.9 Øvrige tilskud og overførsler.
KLE-Mapping
6.48.67.1 Drift

Konteringsregel
På funktionen er der en autoriseret gruppering:
KLE-Mapping
6.48.67.1.001 Væksthuse


Konteringsregel
På grupperingen registreres samtlige indtægter og udgifter til væksthuse.
KLE-Mapping
- KLE - Erhvervsfremme i almindelighed 24.10.00
6.48.68 Udvikling af yder- og landdistriktsområder


Konteringsregel
På denne funktion registreres udgifter og indtægter vedrørende projekter, som har til hovedformål at styrke udviklingen i yderområder (svage områder), samt landdistriktsudvikling.
- Udgifter vedrørende projekter under EU’s landdistriktsprogrammer
- Udgifter til etablering og drift af IT-huse i yderområder.
Endvidere registreres EU-tilskud til erhvervsfremmeprogrammer samt udbetalinger i tilknytning hertil.
Kommunens administrationsudgifter i forbindelse med udvikling i yderområder og landdistriktsudvikling registreres på funktion 6.45.51.
Tilskud fra kommunen registreres med art 5.9 Øvrige tilskud og overførsler
KLE-Mapping
- KLE - Erhvervsudviklingsaktiviteter 24.10.05
6.52 LØNPULJER m.v.
6.52.70 Løn- og barselspuljer


Konteringsregel
Denne funktion benyttes til budgettering af udgifterne vedrørende særlige overenskomstmæssige puljer, der ikke kan fordeles ved budgettets vedtagelse, f.eks. lokal- og cheflønspuljer samt barselsudligningspuljer. Udgifterne overføres til de respektive funktioner, når puljerne fordeles. Det bemærkes, at øvrige udgifter til løn, herunder f.eks. udgifter til vikarer, over/merarbejde m.v., skal registreres på de funktioner, som udgifterne vedrører.
Barselsudligningspuljer kan også administreres ved brug af hovedart 9 Interne indtægter og udgifter eller plus-/minusposteringer. Barselsudligningspuljen skal i hvile i sig selv over en årrække.
KLE-Mapping
- KLE - Puljeordninger/lokalløn/decentral løn 81.15.15
6.52.71 Opsparede feriemidler ved overgang til ny ferielov

Konteringsregel
På funktionen registreres udgifter til opsparede feriemidler for funktionærer ved overgang til ny ferielov (i perioden 1. september 2019 til 31. august 2020).
Det bemærkes, at for timelønnede der modtager feriegodtgørelse og funktionærer, som fratræder i overgangsperioden, skal de opsparede feriemidler konteres under driften som hidtil, i det omfang der afregnes med feriekonto/feriekasser.
6.52.72 Tjenestemandspension

Konteringsregel
På funktionen debiteres udgift til udbetaling af tjenestemandspensioner i kommunen ved brug af art 5.1. Udbetalingerne registreres således centralt og skal ikke følge ansættelsesområdet. Dette gælder for udbetaling af alle tjenestemandspensioner i kommunen.
Betalinger til staten for udbetaling af tjenestemandspensioner konteres ved brug af art 4.6.
En indbetaling fra et pensionsforsikringsselskab til helt eller delvis dækning af pensionsudbetalinger skal krediteres funktionen med anvendelse af art 5.1.
Evt. nettoudgift til pensionsforsikringspræmier (inkl. bonus) registreres også på funktionen, men med brug af art 1. Ligeledes registreres på funktionen pensionsoverførsler ved tjenestemænds jobskifte (betalende kommune: kredit, modtagende kommune: debet).
I kommunens interne økonomisystem i øvrigt skal det sikres, at den enkelte udbetaling kan henføres til hovedfunktionerne i kontoplanen. Formålet hermed er at sikre, at pensionsudbetalingerne kan identificeres på hovedområder, bl.a. med henblik på korrekt takstfastsættelse, hvor disse er udgiftsbaserede.
Med aftalen om kommunernes økonomi for 2014, følger det, at regeringen og KL er enige om, at kommunerne fremadrettet finansierer eventuelle pensionsudgifter til kommunalt ansatte folkeskolelærere og pædagoger (P76) med ret til statslig tjenestemandspension udover niveauet svarende til henholdsvis trin 44 og 37 (statslig trin). Finansieringen skal ske på individuel basis, hvor der samtidig tages højde for eventuelle ledere i gruppen. Ændringen har virkning for tjenestemænd, der pensioneres fra og med 1. juli 2013.
KLE-Mapping
- KLE - Tjenestemandspension 81.22.10
6.52.74 Interne forsikringspuljer

Konteringsregel
Denne funktion benyttes, hvis kommunen har etableret en intern forsikringsordning vedrørende f.eks. arbejdsskader, ejendomme, løsøre m.v. Forsikringsordningen kan administreres på flere forskellige måder:
- 1. Der fastsættes en forsikringspræmie således, at den samlede forsikringsordning hviler i sig selv på længere sigt. Fastsættelsen af forsikringspræmien skal ske på et dokumenteret grundlag, der skal fremgå af bemærkningerne til budgettet og regnskabet. Indtægter og udgifter vedrørende forsikringsordningerne kan registreres ved brug af hovedart 9 Interne indtægter og udgifter eller ved anvendelse af +/- posteringer på de eksterne arter.
- 2. Forsikringsordningen kan også administreres således, at der ikke opkræves forsikringspræmier. I så fald er det en betingelse, at det kan dokumenteres, at de langsigtede omkostninger til skader m.v. indregnes i takster, der skal opgøres efter omkostningsbaserede principper, jf. bl.a. bekendtgørelse om beregning af takster og betaling for visse ydelser og tilbud efter serviceloven. Som følge af at ældreboliger og forsyningsvirksomheder skal hvile-i-sig-selv, skal forsikringspræmier dog opkræves og konteres på de to områder, således at mellemværendet mellem kommunen og de to områder påvirkes af præmien.
- 3. I stedet for at anvende interne arter eller +/- posteringer og opkræve forsikringspræmier kan forsikringsordningen håndteres ved, at der forlods i forbindelse med budgetudarbejdelsen foretages en reduktion af bevillingerne svarende til værdien af forsikringspræmierne, der placeres på funktion 6.52.74. Udbetalinger fra den interne forsikringsordning foretages direkte på funktion 6.52.74 med anvendelse af eksterne arter. Ved anvendelse af denne model skal forsikringsordningen hvile i sig selv på længere sigt.
De administrative omkostninger vedrørende de interne forsikringsordninger skal registreres på funktion 6.45.51 Sekretariat og forvaltninger. Udgifter til skadesudbedringer, erstatninger m.v. registreres ved brug af de eksterne arter på funktion 6.52.74.
6.52.76 Generelle reserver

Konteringsregel
Denne funktion benyttes til budgettering af udgifter, der ikke kan fordeles ved budgettets vedtagelse, bortset fra løn-og barselspuljer, der budgetteres på funktion 6.52.70. Udgifterne overføres til de respektive funktioner, når der er klarhed om udgifternes fordeling. Der kan ikke regnskabsføres på funktionen. De generelle reserver kan maksimalt udgøre 1 % af kommunens øvrige budgetterede nettodriftsudgifter til service.