Hovedgrupper
Emneplan
|
88 Kommunens indkøb og udbud
Servicetekst
Hovedgruppe 88 omfatter bl.a. sager, der administreres/behandles i henhold til følgende lovgivning:
- LBK om indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter (Tilbudsloven)
- Bekendtgørelse af lov om Klagenævnet for Udbud
- BEK om fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning, transport samt posttjenester
- Udbudsloven
Vejledning til brug:
- Formålet med opbygningen af udbudsgruppen er, at den understøtter dokumentationen ifm. de forskellige typer af indkøb, og de trin kommunen skal igennem i en udbudsproces.
- Genstanden for udbuddet (hvad udbuddet omhandler) tilføjes i sagstitlen.
- Konkrete udbudssager tilføjes facet G01.
- Når kontrakt indgås med leverandøren, og udbudsprocessen er gennemført, journaliseres selve kontrakten/driftssagen på relevant emne i KLE.
- Kontrakten/driftssagen tilføjes facet Ø54.
- (Hovedgruppe 88-emnerne erstatter tidligere facet Ø22)
Registreringen af varetypen kan i stedet ske ved brug af standardiserede varekataloger, som fx CPV, eller anden logik, som man lokalt aftaler at bruge.
88.00 Kommunens indkøb og udbud
Servicetekst
Vejledning til brug:
- Formålet med opbygningen af udbudsgruppen er, at den understøtter dokumentationen ifm. de forskellige typer af indkøb, og de trin kommunen skal igennem i en udbudsproces.
- Genstanden for udbuddet (hvad udbuddet omhandler) tilføjes i sagstitlen.
- Konkrete udbudssager tilføjes facet G01.
- Når kontrakt indgås med leverandøren, og udbudsprocessen er gennemført, journaliseres selve kontrakten/driftssagen på relevant emne i KLE.
- Kontrakten/driftssagen tilføjes facet Ø54.
- (Hovedgruppe 88-emnerne erstatter tidligere facet Ø22).
Stikord
- Kommunens indkøb og udbud [=Gruppe]
- Tidligere facetnr. Ø22
Historik
- Oprettet 2011-08-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a.:
- Generelle sager om udbud og indkøb.
- Sager om sociale klausuler (fx rammer, regler, principper og vejledninger). De konkrete klausuler følger selve udbudssagen
- Følg-eller-forklar”-princippet, der forpligter myndigheden til enten at bruge sociale klausuler i relevante udbud eller forklare, hvorfor de ikke gør det.
- Udbudspolitik. Tilføjes facet P15
Stikord
- Arbejdsklausuler
- Bod, sociale klausuler
- Bæredygtighed, principper, indkøb og udbud
- CSR, Corporate Social Responsibility, principper, indkøb og udbud
- Dialog baseret leverandørsamarbejde
- Fair trade, principper, indkøb og udbud
- Følg eller forklar princip
- Grønne indkøb, principper, indkøb og udbud
- Indkøb i forbindelse med håndtering af COVID-19
- Indkøbspolitik+P22
- Indkøbsstrategi+P15
- Klausuler ifm. udbud
- Kommunens indkøb og udbud i almindelighed [=Emne]
- Kædeansvar, indkøbspolitik
- Samfundsansvar, indkøb og udbud
- Social ansvarlighed, indkøb og udbud
- Sociale klausuler
- Sociale klausuler, leverandør dialog
- Tildelingskriterier, indkøbspolitik
- Udbuds- og indkøbsstrategi+P15
- Udbudspolitik+P22
- Udbudsstrategi+P15
- Vilkår, sociale klausuler
- Økologi, principper, indkøb og udbud
Historik
- Oprettet 2011-08-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Emnet dækker sager om årlig udbudsplan. Ordregiver kan informere de økonomiske aktører om sine udbudsplaner og krav. Ordregiver kan i denne sammenhæng have dialog og modtage rådgivning fra de økonomiske aktører, forudsat at denne rådgivning ikke overtræder principperne i § 2 i udbudsloven.
- Ordregiver bestemmer, hvilke oplysninger der skal være tilgængelige i køberprofilen. Køberprofilen kan udover vejledende forhåndsmeddelelser indeholde oplysninger om offentliggjorte udbudsbekendtgørelser, igangværende udbud, planlagte indkøb, indgåede kontrakter og annullerede procedurer samt andre oplysninger af almen interesse såsom kontaktpersoner, telefonnummer, postadresse og e-mailadresse.
Stikord
- Kommunens årlige udbudsplan [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
-
Stikord
- Kommunens indkøbssamarbejder [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Når kontrakten er indgået, er udbyder på flere måder forpligtet til at offentliggøre resultatet af udbudsforretningen. Det gælder både til de forbigåede tilbudsgivere og til offentligheden.
Stikord
- Resultatet af udbudsprocedurer - offentliggørelse [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Beregning af omkostningerne ved kommunens egen udførelse af en opgave, som kommunen eller regionen beslutter at sende i udbud (kontrolbud)
Stikord
- Afgivelse af kontrolbud
- Beregning af kontrolbud
- Kontrolberegning
- Kontrolbud - beregning og afgivelse [=Emne]
Historik
- Oprettet 2017-02-01
88.04 Bygge- og anlægsarbejder, indhentning af tilbud
Servicetekst
- Gruppen dækker sager om udbud af bygge- og anlægsarbejder. For udbud af varer og tjenesteydelser, se gruppe 88.12.
Vejledning til brug
- Formålet med opbygningen af udbudsgruppen er, at den understøtter dokumentationen ifm. de forskellige typer af indkøb, og de trin kommunen skal igennem i en udbudsproces.
- Genstanden for udbuddet (hvad udbuddet omhandler) tilføjes i sagstitlen.
- Konkrete udbudssager tilføjes facet G01.
- Når kontrakt indgås med leverandøren, og udbudsprocessen er gennemført, journaliseres selve kontrakten/driftssagen på relevant emne i KLE.
- Kontrakten/driftssagen tilføjes facet Ø54.
- (Hovedgruppe 88-emnerne erstatter tidligere facet Ø22).
Stikord
- Bygge- og anlægsarbejder, indhentning af tilbud [=Gruppe]
- Tidligere facetnr. Ø22
Historik
- Oprettet 2011-08-01
-
Stikord
- Bygge- og anlægsarbejder, indhentning af tilbud i almindelighed [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
En ordregiver kan, inden der iværksættes en udbudsprocedure, gennemføre markedsundersøgelser med henblik på at udforme udbuddet og informere økonomiske aktører om ordregiverens udbudsplaner og krav i forbindelse med udbuddet.
Stikord
- Forberedelse af udbud, markedsundersøgelser
- Indkøb over tærskelværdien, markedsundersøgelse
- Indledende markedsundersøgelser - udbud [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
- Rettet 2018-02-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Ved offentlig licitation rettes opfordring til at byde til en ubestemt kreds ved annonce i pressen eller i elektroniske medier.
Stikord
- Offentlig licitation, bygge- og anlægsarbejder [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Ved begrænset licitation rettes opfordringen til at byde direkte og alene til dem, fra hvem tilbud ønskes.
Stikord
- Begrænset licitation, bygge- og anlægsarbejder [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Ved begrænset licitation kan udbyderen gennemføre en prækvalifikationsrunde ved at indkalde mulige tilbudsgivere ved offentliggørelse af en udbudsannonce i pressen eller i elektroniske medier.
Stikord
- Prækvalifikation, bygge- og anlægsarbejder [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Tilbud, der ikke indhentes ved en licitation eller på grundlag af en rammeaftale, er underhåndsbud
Stikord
- Underhåndsbud, bygge- og anlægsarbejder [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Ved rammeaftaler forstås aftaler, der er indgået i overensstemmelse med denne lovs regler, om betingelserne, f.eks. med hensyn til kvalitet, pris og mængde eller omfang, for en mulig udførelse af bygge- og anlægsarbejder af samme karakter i løbet af en given periode.
Stikord
- Leverandørportal
- Portal
- Rammeaftaler, bygge- og anlægsarbejder, indhentning af tilbud [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Stikord
- Bygge og anlæg, OPP
- OPP samarbejde
- Offentlig Private Partnerskaber (OPP), bygge- og anlægsarbejder [=Emne]
- Offentlig privat samarbejde
Historik
- Oprettet 2012-11-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Emnet dækker udbudssager om:
- Offentligt udbud.
- Ved offentligt udbud kan enhver økonomisk aktør afgive tilbud som svar på udbudsbekendtgørelsen
Stikord
- Offentligt udbud, bygge- og anlægsarbejder [=Emne]
Historik
- Oprettet 2018-02-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Emnet dækker udbudssager om:
- Begrænset udbud.
- I modsætning til et offentligt udbud er et begrænset udbud opdelt i to særskilte faser, henholdsvis udvælgelses- og tilbudsfasen.
Stikord
- Begrænset udbud, bygge- og anlægsarbejder [=Emne]
- Begrænset udbud, tilbudsfase
- Begrænset udbud, udvælgelsesfase
Historik
- Oprettet 2018-02-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Emnet dækker udbudssager om:
- Udbud med forhandling.
- En ordregiver kan anvende udbud med forhandling ved bygge- og anlægsarbejder, der opfylder bestemte kriterier fastsat i loven.
Stikord
- Design eller innovative løsninger, udbud med forhandling
- Udbud med forhandling, bygge- og anlægsarbejder [=Emne]
Historik
- Oprettet 2018-02-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Emnet dækker udbudssager om:
- Konkurrencepræget dialog.
- Anvendes ved udbud af bygge- og anlægsarbejder, hvor en række kriterier gør sig gældende.
Stikord
- Konkurrencepræget dialog, bygge- og anlægsarbejder [=Emne]
- Udbud, konkurrencepræget dialog
Historik
- Oprettet 2018-02-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
88.08 Offentlige indkøb under tærskelværdi
Lovhenvisninger
Servicetekst
Gruppen dækker sager om:
- Indkøb af vare- og tjenesteydelseskontrakter under tærskelværdien, efter udbudslovens afsnit IV og V
Generel vejledning til udbudsgruppen:
- Formålet med opbygningen af udbudsgruppen er, at den understøtter dokumentationen ifm. de forskellige typer af indkøb, og de trin kommunen skal igennem i en udbudsproces.
- Genstanden for udbuddet (hvad udbuddet omhandler) tilføjes i sagstitlen.
- Konkrete udbudssager tilføjes facet G01.
- Når kontrakt indgås med leverandøren, og udbudsprocessen er gennemført, journaliseres selve kontrakten/driftssagen på relevant emne i KLE.
- Kontrakten/driftssagen tilføjes facet Ø54.
- (Hovedgruppe 88-emnerne erstatter tidligere facet Ø22).
Gruppen hed tidligere ’varer og tjenesteydelser’ (feb 2018). Se nu gruppe 88.12.
Stikord
- Indkøb af vare- og tjenesteydelseskontrakter under tærskelværdi, gruppe
- Offentlige indkøb under tærskelværdi [=Gruppe]
- Tidligere facetnr. Ø22
Historik
- Oprettet 2011-08-01
- Rettet 2018-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
Emnet hed tidligere ’varer og tjenesteydelser’ (feb 2018). Se nu gruppe 88.12.
Stikord
- Offentlige indkøb under tærskelværdi i almindelighed [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
- Rettet 2018-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Indkøb under tærskelværdierne med klar grænseoverskridende interesse
- Annoncering af offentlige indkøb efter afsnit IV
Stikord
- Annoncering af offentlige indkøb under tærskelværdierne med klar grænseoverskridende interesse
- Annoncering på udbud.dk
- Klar grænseoverskridende interesse, indkøb
- Offentlige indkøb under tærskelværdierne med klar grænseoverskridende interesse [=Emne]
- Udbudslovens afsnit IV, offentlige indkøb
- Vare- og tjenesteydelseskontrakter under tærskelværdien
Historik
- Oprettet 2017-05-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
Stikord
- Indkøb markedsmæssige vilkår
- Indkøb uden klar grænseoverskridende interesse
- Offentlige indkøb under tærskelværdierne uden klar grænseoverskridende interesse [=Emne]
- Samhandelsaftaler, indkøb under tærskelværdierne+P27
Historik
- Oprettet 2017-05-01
88.12 Varer og tjenesteydelser over tærskelværdi
Servicetekst
Gruppen dækker sager om udbud af varer og tjenesteydelser
Ved udbudspligtige varer og tjenesteydelser forstås kommunens udbud af varer og tjenesteydelser, som overstiger EU´s tærskelværdi. Vejledning til brug:
- Formålet med opbygningen af udbudsgruppen er, at den understøtter dokumentationen ifm. de forskellige typer af indkøb, og de trin kommunen skal igennem i en udbudsproces.
- Genstanden for udbuddet (hvad udbuddet omhandler) tilføjes i sagstitlen.
- Konkrete udbudssager tilføjes facet G01.
- Når kontrakt indgås med leverandøren, og udbudsprocessen er gennemført, journaliseres selve kontrakten/driftssagen på relevant emne i KLE.
- Kontrakten/driftssagen tilføjes facet Ø54.
- (Hovedgruppe 88-emnerne erstatter tidligere facet Ø22).
Stikord
- Tidligere facetnr. Ø22
- Varer og tjenesteydelser over tærskelværdi [=Gruppe]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
- Rettet 2018-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Stikord
- Varer og tjenesteydelser over tærskelværdi i almindelighed [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
- Rettet 2018-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Offentligt udbud af varer og tjenesteydelser
- Ved offentligt udbud kan enhver økonomisk aktør afgive tilbud som svar på udbudsbekendtgørelsen
- Konkrete udbudssager tilføjes facet G01.
- Genstanden for udbuddet (hvad udbuddet omhandler) tilføjes i sagstitlen.
Stikord
- Offentligt udbud, varer og tjenesteydelser [=Emne]
- Udbudsprocedure
Historik
- Oprettet 2018-02-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Begrænset udbud af varer og tjenesteydelser
- I modsætning til et offentligt udbud er et begrænset udbud opdelt i to særskilte faser, henholdsvis udvælgelses- og tilbudsfasen
- Konkrete udbudssager tilføjes facet G01.
- Genstanden for udbuddet (hvad udbuddet omhandler) tilføjes i sagstitlen.
Stikord
- Begrænset udbud, varer og tjenesteydelser [=Emne]
- Tilbudsfase, begrænset udbud
- Udbudsprocedure
- Udvælgelsesfase, begrænset udbud
Historik
- Oprettet 2018-02-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om
- udbud med forhandling af varer og tjenesteydelser.
- Konkrete udbudssager tilføjes facet G01.
- Genstanden for udbuddet (hvad udbuddet omhandler) tilføjes i sagstitlen.
Stikord
- Udbud med forhandling, varer og tjenesteydelser [=Emne]
- Udbudsprocedure
Historik
- Oprettet 2018-02-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om
- udbud ved konkurrencepræget dialog af varer og tjenesteydelser.
- Konkrete udbudssager tilføjes facet G01.
- Genstanden for udbuddet (hvad udbuddet omhandler) tilføjes i sagstitlen.
Stikord
- Konkurrencepræget dialog, varer og tjenesteydelser [=Emne]
- Udbudsprocedure
Historik
- Oprettet 2018-02-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Emnet dækker sager om koncessionskontrakter om offentlige bygge- og anlægsarbejder, der indgås af de ordregivende myndigheder, når kontrakternes værdi er lig med eller højere end en vis tærskel.
Stikord
- Koncessionskontrakter om offentlige bygge- og anlægsarbejder [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
-
Servicetekst
- Emnet dækker sager om koncessionskontrakter vedrørende offentlige tjenesteydelser, sociale tjenesteydelser og andre specifikke tjenesteydelser opført i bilag IV af (EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV 2014/23/EU af 26. februar 2014), hvor kommunen tilkendegiver hensigten gennem offentliggørelsen af en forhåndsmeddelelse.
Stikord
- Koncessionskontrakt, koncessionsaftaler, offentlige tjenesteydelser
- Koncessionskontrakt, sociale tjenesteydelser
- Koncessionskontrakt, specifikke tjenesteydelser
- Koncessionskontrakt, trafikservice, løbehjul
- Koncessionskontrakter om kommunens tjenesteydelser [=Emne]
Historik
- Oprettet 2023-02-01
-
Lovhenvisninger
Stikord
- Projektkonkurrencer
- Udbud af projektkonkurrence [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Emnet dækker sager om afholdelse af eAuktioner inden for Offentlig indkøb. Benævnes også reversibel auktion.
Stikord
- Reversibel auktion
- e-Auktioner, udbudspligtige vare- og tjenesteydelseskontrakter [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Med udbudsloven indføres en ny kategori for tjenesteydelser kaldet light-regimet. Kategorien omfatter sociale og andre specifikke tjenesteydelser, der er angivet i bilag XIV til udbudslovens bilag II.
- Kontrakter i light-regimet skal ikke udbydes efter de almindelige procedureregler i udbudslovens regler i afsnit II om offentlige kontrakter. Derimod skal de udbydes efter de mere lempelige regler i udbudslovens afsnit III.
Stikord
- Krav i udbud, socialområdet
- Light regime, socialområdet
- Specifikke tjenesteydelser - Light Regime [=Emne]
- Sprogkrav i udbud
- Udbud, krav til sprog
Historik
- Oprettet 2016-02-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Dynamiske indkøbssystemer er en elektronisk indkøbsproces til indkøb af ydelser, der er generelt tilgængelige på markedet og opfylder ordregiverens krav.
- Dynamiske indkøbssystemer kan anvendes til alle typer indkøb, dvs. indkøb af varer, bygge- og anlægsarbejder og tjenesteydelser.
- Dynamiske indkøbssystemer kan med fordel anvendes ved mere standardiserede indkøb som fx fødevarer eller kontorartikler. Anvendelsen er dog ikke begrænset til standardiserede indkøb, men vil også kunne omfatte fx almindeligt anvendte konsulentopgaver. Indkøbscentraler kan desuden oprette dynamiske indkøbssystemer og stille dem til rådighed for deres brugere.
Stikord
- Dynamiske indkøbssystemer [=Emne]
- Indkøbssystemets egnethed
- Indkøbssystemets løbetid, kriterier for tildeling
Historik
- Oprettet 2016-02-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
En ordregiver kan stille krav om, at det alene er beskyttede værksteder eller økonomiske aktører, hvis hovedformål er social og faglig integration af handicappede eller dårligt stillede personer, der kan deltage i udbuddet eller beslutte, at sådanne koncessioner skal udføres i forbindelse med programmer for beskyttet beskæftigelse, forudsat at en andel af arbejdstagerne i de pågældende beskyttede værksteder, hos de pågældende økonomiske aktører eller i de pågældende programmer er handicappede eller dårligt stillede arbejdstagere
Stikord
- Reserverede kontrakter til beskyttede værksteder m.v. [=Emne]
Historik
- Oprettet 2016-05-01
88.16 Kontrakter inden for forsyningsvirksomhed
Servicetekst
Vejledning til brug:
- Formålet med opbygningen af udbudsgruppen er, at den understøtter dokumentationen ifm. de forskellige typer af indkøb, og de trin kommunen skal igennem i en udbudsproces.
- Genstanden for udbuddet (hvad udbuddet omhandler) tilføjes i sagstitlen.
- Konkrete udbudssager tilføjes facet G01.
- Når kontrakt indgås med leverandøren, og udbudsprocessen er gennemført, journaliseres selve kontrakten/driftssagen på relevant emne i KLE.
- Kontrakten/driftssagen tilføjes facet Ø54.
- (Hovedgruppe 88-emnerne erstatter tidligere facet Ø22).
Stikord
- Kontrakter inden for forsyningsvirksomhed [=Gruppe]
- Tidligere facetnr. Ø22
Historik
- Oprettet 2011-08-01
-
Lovhenvisninger
Stikord
- Kontrakter inden for forsyningsvirksomhed i almindelighed [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
- Rettet 2016-11-01 (Overskrift, Rettet)
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Udbud inden for vand- og energiforsyning
Henvisning til andre relevante emner
- Den efterfølgende kontakt (efter udbudsprocessen) om behandling af forbrændingsegnet affald, se emnenr. 07.04.04
Stikord
- Gas, varme og elektricitet - forsyningsvirksomhedskontrakter [=Emne]
- Udbud af affaldsbehandling
- Udbud energiforsyning
- Udbud vandforsyning
Historik
- Oprettet 2011-08-01
-
Lovhenvisninger
Stikord
- Vand - forsyningsvirksomhedskontrakter [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
-
Stikord
- Transporttjenester - forsyningsvirksomhedskontrakter [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
88.20 Kommunens indkøbsaftaler
Servicetekst
Vejledning til brug:
- Formålet med opbygningen af udbudsgruppen er, at den understøtter dokumentationen ifm. de forskellige typer af indkøb, og de trin kommunen skal igennem i en udbudsproces.
- Genstanden for udbuddet (hvad udbuddet omhandler) tilføjes i sagstitlen.
- Konkrete udbudssager tilføjes facet G01.
- Når kontrakt indgås med leverandøren, og udbudsprocessen er gennemført, journaliseres selve kontrakten/driftssagen på relevant emne i KLE.
- Kontrakten/driftssagen tilføjes facet Ø54.
- (Hovedgruppe 88-emnerne erstatter tidligere facet Ø22).
Stikord
- Kommunens indkøbsaftaler [=Gruppe]
- Tidligere facetnr. Ø22
Historik
- Oprettet 2011-08-01
-
Stikord
- Kommunens indkøbsaftaler i almindelighed [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
-
Stikord
- Kommunens egne indkøbsaftaler [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
-
Stikord
- Fælleskommunale indkøbsaftaler [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
-
Servicetekst
- Emnet dækker sager, hvor kommunen indgår forpligtende SKI aftaler (garanti for mængde og pris), samt de sager hvor kommunen i øvrigt direkte tildeler SKI sine indkøb via de almindelige SKI aftaler.
- De produkter som er omfattet af SKI aftaler, er lagt ind i KLE på de emneområder hvor produkterne er relevante.
Stikord
- Biblioteksmaterialer, forpligtende indkøbsaftaler
- Brændstof og fyringsolie, forpligtende indkøbsaftaler
- Computere, forpligtende indkøbsaftaler
- Elevatorservice, forpligtende indkøbsaftaler
- Forbrugsartikler, forpligtende indkøbsaftaler
- Forpligtende indkøbsaftaler
- Fødevarer, forpligtende indkøbsaftaler
- Interaktive tavler og AV-udstyr, forpligtende indkøbsaftaler
- Kontorvarer, papir i ark og skoleartikler, forpligtende indkøbsaftaler
- Kopi og print, forpligtende indkøbsaftaler
- Møbler, forpligtende indkøbsaftaler
- Rengøringsrekvisitter, -midler, -vogne og doseringsanlæg, forpligtende indkøbsaftaler
- SKI Direkte tildeling
- SKI indkøbsaftaler [=Emne]
- Servere, forpligtende indkøbsaftaler
- Standardsoftware, forpligtende indkøbsaftaler
- Sygeplejeartikler, forpligtende indkøbsaftaler
- Tablets, forpligtende indkøbsaftaler
- Telefoni og data, forpligtende indkøbsaftaler
- Tidsskrifter, forpligtende indkøbsaftaler
- Vejsalt, forpligtende indkøbsaftaler
Historik
- Oprettet 2011-08-01
-
Servicetekst
- Ved miniudbud konkurrenceudsætter kommunen sit indkøb blandt alle relevante leverandører på rammeaftalen, ud fra de under- og delkriterier, der fremgår af aftalen.
Stikord
- SKI miniudbud [=Emne]
Historik
- Oprettet 2012-08-01
-
Stikord
- Økonomiministeriets indkøbsaftaler [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
-
Lovhenvisninger
Stikord
- Kommunens tværnationale indkøbsaftaler (internationale) [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
88.24 Offentligt privat samarbejde om indkøb
Servicetekst
Offentlig-privat samarbejde (OPS) er en samlebetegnelse for en række forskellige typer af samarbejde mellem offentlige myndigheder og private virksomheder.
Stikord
- Offentligt privat samarbejde om indkøb [=Gruppe]
- Tidligere facetnr. Ø22
Historik
- Oprettet 2011-08-01
-
Stikord
- Offentligt privat samarbejde om indkøb i almindelighed [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
-
Servicetekst
- Emnet dækker sager om prækommercielle indkøb.
- Prækommercielle løsninger er færdigudviklede innovative produkter eller serviceydelser, der endnu ikke er solgt i større skala.
Stikord
- Prækommercielle indkøb [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
-
Servicetekst
- Emnet dækker sager om funktionsudbud. Ved "Funktionsudbud" stilles der krav til funktionen, af den leverede ydelse.
Stikord
- Funktionsudbud [=Emne]
Historik
- Oprettet 2011-08-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Proceduren innovationspartnerskab kan anvendes, hvis ordregiver vil udvikle en innovativ vare, tjenesteydelse eller bygge- og anlægsarbejde, som ikke allerede er tilgængelig på markedet.
- Der skal være tale om reel innovation, dvs. at der ikke findes tilgængelige løsninger på markedet, som kan opfylde ordregivers behov.
- Innovationspartnerskaber er en procedure, hvor udvikling af en løsning med efterfølgende anskaffelse af den udviklede løsning er tænkt sammen i ét samlet udbud.
- Anvendelsesområdet for innovationspartnerskaber må vurderes at have et vist sammenfald med anvendelsesområdet for de såkaldte offentlig-private innovations-partnerskaber (OPI). Et offentligt-privat innovationspartnerskab er et udviklingsorienteret samarbejde mellem offentlige og private aktører. Formålet med et OPI er at innovere og udvikle nye produkter, processer eller at afprøve en eksisterende løsning i en ny kontekst. Anvendelsen af OPI’er kan derfor tjene som inspiration til, hvornår innovationspartnerskabet med fordel kan anvendes.
Stikord
- Forskning, innovationspartnerskaber
- Innovationspartnerskaber [=Emne]
- Innovationsprojekt, innovationspartnerskaber
- Udbudsprocedure
- Udviklingsaktiviteter, innovationspartnerskaber
- Udviklingsprojekt, innovationspartnerskaber
Historik
- Oprettet 2016-02-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
En ordregiver kan anvende udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse, givet en række forhold eller vilkår gør sig gældende.
Stikord
- Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse [=Emne]
Historik
- Oprettet 2017-05-01