Hovedgrupper
Emneplan
|
85 Kommunens administrative systemer
Servicetekst
Hovedgruppe 85 omfatter bl.a. sager, der administreres/behandles i henhold til følgende lovgivning:
- BEK af arkivloven (Arkivloven)
- Lov om behandling af personoplysninger (Persondataloven)
- LBK om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
- Lov om offentlige betalinger m.v.
- Lov om offentlighed i forvaltningen (Offentlighedsloven)
- BEK om arkiveringsversioner
- BEK om bevaring og kassation af arkivalier i kommunerne
- BEK om elektronisk afregning med offentlige myndigheder
- Lov om ændring af forskellige lovbestemmelser om ansøgninger, anmeldelser, anmodninger, meddelelser og erklæringer til offentlige myndigheder
- BEK om offentlige arkivalier og om offentlige arkivers virksomhed (Arkivbekendtgørelsen)
- BEK om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger, som behandles for den offentlige forvaltning
- Ombudsmandens Beretning: Utilstrækkelige søgemuligheder i journalsystem
- BEK om offentlige afsendere i Offentlig Digital Post
- BEK om standarder for it-anvendelsen i sundhedsvæsenet
- Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
- BEK om vederlag for opbevaring af kommunale arkivalier i Statens Arkiver
- Cookiebekendtgørelsen
- Forældelsesloven
- Lov om ændring af forskellige lovbestemmelser om ansøgninger, anmeldelser, anmodninger, meddelelser og erklæringer til offentlige myndigheder
85.00 Kommunens administrative systemer
Stikord
- Kommunens administrative systemer [=Gruppe]
Historik
- Oprettet 1988-01-01
-
Stikord
- Kommunens administrative systemer i almindelighed [=Emne]
Historik
- Oprettet 1988-01-01
85.02 Grundlaget for den administrative tilrettelæggelse
Servicetekst
Gruppe 85.02 indeholder primært principperne bag de administrative systemer og den administrative tilrettelæggelse. Sager om de konkrete IT systemer placeres i gruppe 85.11.
Stikord
- Administrative sekretariatssystemer, gruppe
- Forvaltningsprocesser, administrativ tilrettelæggelse, gruppe
- Grundlaget for den administrative tilrettelæggelse [=Gruppe]
- Opbevaring af akter, gruppe
- Sagsadministration, gruppe
- WorkFlow, administrativ tilrettelæggelse, gruppe
- e-arkiv, gruppe
Historik
- Oprettet 1988-01-01
-
Stikord
- Grundlaget for den administrative tilrettelæggelse i almindelighed [=Emne]
Historik
- Oprettet 1988-01-01
-
Lovhenvisninger
- BEK om statsrefusion og tilskud samt regnskabsaflæggelse og revision på visse områder inden for Social-, Bolig- og Ældreministeriets (titel forkortet, red.) § 26-27
- LBK om offentlighed i forvaltningen § 13 (Offentlighedsloven)
- LBK om offentlighed i forvaltningen § 15 (Offentlighedsloven)
- Utilstrækkelige søgemuligheder i journalsystem (Ombudsmandens Beretning)
Servicetekst
- Emnet dækker sager om de informationsstrukturer, som kommunen anvender til registrering, klassifikation og journalisering af sager og dokumentation i esdh, fagsystemer og CMS (web) - eksempelvis emnesystematikker, taksonomier og kontoplan.
- Emnet bruges også til retningslinjer om det administrative sagsforløb fra "vugge til grav" med de forskellige faser, fx modtagelse, registrering, oprettelse og styring af informationer (journaliseres med facet A26).
- Journalføring, se emnenr. 85.02.08
Henvisning til andre relevante emner:
- Tilrettelæggelse af journalføring, se 85.02.08
Stikord
- ESDH, journalisering/opmærkning
- Emneplaner
- Etablering af videnssystemer
- FORM, forretningsreferencemodel
- Facetplaner, journalplaner
- Forvaltning af information
- Handlingsfacet, facetter
- Hjemmesidestruktur
- Informationshåndtering/journalisering [=Emne]
- Journalinstruks+A26
- Journalisering/opmærkning
- Journaliseringsnetværk
- Journaliseringspligt
- Journalnummer, journalnøgle, emnenummer
- KL journalplan (KLJ)
- KLE (KL Emnesystematik)
- KLE-online
- Klassifikation/journalisering af sager/dokumentation
- Klassifikationssystemer, taksonomier og emnesystematikker
- Kontoplan opbygning
- Krypterede mails, journalisering, procedure +A26
- Metadata, opmærkningsstrukturer
- Periodeskift, journaler
- Præjournalisering, administrativ tilrettelæggelse
- Registrering/journalisering af sager/dokumentation
- Søgeord fra Borger.dk
- Søgeord, hjemmeside
- Taksonomier, informationsstyring
- Tesaurus og emneordslister
Historik
- Oprettet 1999-01-01
- Rettet 2013-11-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- På dette emnenr. placeres eksempelvis sager om principper for dagsordenopbygning for såvel dagsordner til politisk behandling som dagsordner til administrativt brug (eksempelvis til ledergruppemøder, samarbejdsudvalgsmøder, arbejdsgrupper o.l.).
Stikord
- Dagsordner, grundlaget for den administrativ tilrettelæggelse [=Emne]
Historik
- Oprettet 1999-01-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Tilrettelæggelse af journalføringen
- Kvalitetssikring eller retningslinjer for journalføringen
- Arbejdsgangsbeskrivelser, egne procedurer
Borgerens konkrete journal, patientjournal, etc. journaliseres under relevante emne og CPR
Stikord
- Driftsherrens organisatoriske ansvar vedrørende journalføring
- Journal, tilrettelæggelse
- Journalføring og journalnotat [=Emne]
- Journalnotat, tilrettelæggelse
- Notatpligt, tilrettelæggelse
- Patientjournaler
- Sundhedsfaglig dokumentation
- Sygeplejefaglige journaler
- Sygeplejefaglige optegnelser
Historik
- Oprettet 2016-02-01
-
Servicetekst
- Her journaliseres sager om sagsdannelse, sagsadministration, workflow, tilrettelæggelse af kommunens postgang og lignende.
- Arbejdsgange, sagsbehandlingsrutiner o.l. på de konkrete emneområder journaliseres med relevante emne og facet A26
Stikord
- Decentral / central skanning
- Intern postgang, kommunen
- Postgang, intern, instruks+A26
- Sagsdannelse, administrativ tilrettelæggelse
- Sagshåndtering
- Sagsstyring, grundlaget for den administrative tilrettelæggelse [=Emne]
- Skanning / scanning / indskanning / indscanning
- Skanningsprocedure / scanningsprocedure+A26
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Her journaliseres kommunens postlister og sagslister.
- Konkrete postlister journaliseres med facet P07
Stikord
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Servicetekst
- Her journaliseres sager vedr. administrativ kommuneidentifikation, fx kommunenumre, institutionsnumre, og domænenavne på Internettet.
- Sager om kommunens byvåben journaliseres i gruppe 00.20.
- Sager om design af logo, se emnenr. 00.13.10.
- Til sager om kommunens EAN-lokationsnummer anvendes emnenr. 85.15.08.
Stikord
- Administrativ kommuneidentifikation [=Emne]
- CVR nummer
- Domæneidentifikation
- Domænenavne, Internettet
- Institutionskoder
- Institutionsnumre
- Kommuneidentifikation, administrativt
- Kommunekoder
- Kommunenummer
- Kommunenumre
- NAT opløsning, kommuneidentifikation
- Name spaces
- Opdatering af domæne
- Tildeling af CVR nummer
- Web-knudepunkter, administrative
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om dataforvaltning i kommunen, herunder sager om:
- Planlægning og styring af data og dataflow i et enkelt it-system eller på tværs af flere it-systemer
- Overblik over data og dataprocesser
- Kvalitetssikring af data og metadata
- Vedligehold af data og metadata
- Udstilling af data, fx i Borgerblikket / Mit Overblik
Henvisning til relevante facetter:
- Procedurer for dataforvaltning tilføjes facet A26
Henvisning til andre relevante emner:
Stikord
- Data management
- Data og metadata, Fælleskommunalt Sags- og Dokumentindeks
- Data stewardship
- Dataforvaltning [=Emne]
- Datagovernance
- Forvaltning af data
- IoT, LoRa, Internet of Things, dataforvaltning
- Kvalitetssikring af data, dataforvaltning
- Kvalitetssikring af metadata, dataforvaltning
- Overblik over data og dataprocesser, dataforvaltning
- Procedure for dataforvaltning +A26
- Udstilling af data i Borgerblikket, dataforvaltning
- Udstilling af data i Mit Overblik, dataforvaltning
- Udstilling af data, dataforvaltning
- Vedligehold af data, dataforvaltning
- Vedligehold af metadata, dataforvaltning
Historik
- Oprettet 2023-08-01
85.04 Blanketter og formularer
Servicetekst
Gruppen dækker bl.a. sager om:
- Principper for og anvendelse af digitale og papirbaserede blanketsystemer.
- Køb af blanketsystemer journaliseres i gruppe 83.03.
Stikord
- Blanketter og formularer [=Gruppe]
- Formularer, gruppe
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Stikord
- Blanketter og formularer i almindelighed [=Emne]
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Servicetekst
- Emnet er bl.a. til sager om blanketlicens vedr. KL autoriserede standardblanketter, der også kan gå under andre produktnavne, fx Dafolo eller Kruse.
Stikord
- Autoriserede blanketter, KL
- KL autoriserede standardblanketter [=Emne]
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Servicetekst
- Emnenummeret bruges til kommunens udvikling af egne blanketter.
Stikord
- Blanketudvikling, kommunens egne blanketter
- Egenudviklede blanketter [=Emne]
- Egne blanketter udviklet af kommunen
Historik
- Oprettet 2005-08-01
- Rettet 2012-11-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Her journaliseres sager bl.a. om e-fakturaer.
Stikord
- Elektronisk borgerbetjening, blanketter
- e-faktura
- e-indberetningsblanketter og formularer [=Emne]
Historik
- Oprettet 2005-08-01
85.08 Arkivering
Lovhenvisninger
Stikord
- Aflevering af arkivalier (sager) til arkiv, gruppe
- Arkivering [=Gruppe]
- Elektronisk arkiv, gruppe
- Kommunens elektroniske arkiv, gruppe
- e-arkiv, administrativ tilrettelæggelse, gruppe
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Stikord
Historik
- Oprettet 2005-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
- BEK om anmeldelse af skanning og digitalisering af bevaringsværdige arkivalier i analog form i kommuner og regioner
- BEK om bevaring og kassation af arkivalier i primærkommunerne
- BEK om bevaring og kassation af digitalt skabte data og dokumenter fra kommunerne
- BEK om bevaring og kassation af papirarkivalier i kommunerne
- BEK om bevaring og kassation i primærkommunernes arkivalier fra tiden før 1. april 1970
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation af digitalt skabte data og dokumenter fra kommunerne
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation af digitalt skabte data og dokumenter fra kommunerne
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation af digitalt skabte data og dokumenter fra kommunerne
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation af digitalt skabte data og dokumenter fra kommunerne
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation af digitalt skabte data og dokumenter fra kommunerne
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation af digitalt skabte data og dokumenter fra kommunerne
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation af digitalt skabte data og dokumenter fra kommunerne
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation i primærkommunerne
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation i primærkommunernes arkivalier fra tiden før 1. april 1970
- LBK om forældelse af fordringer (Forældelsesloven)
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Bevaring og kassation af alle typer af sager og arkivalier
- Opbevaringspligt
- Merbevaring/ bevaring i videre omfang
- Retrospektiv skanning
Stikord
- Akter, bevaring og kassation
- Anmeldelse af digitalisering til Rigsarkivet
- Arkivering, arkivalier, kommunale institutioner
- Bevaring af arkivalier fra efter 1/4 70
- Bevaring af arkivalier fra før 1/4 70
- Bevaring af elektroniske arkivalier
- Bevaring i videre omfang, merbevaring
- Bevaring og kassation [=Emne]
- Bevaring, arkivalier
- Fortegnelse over bevaringsværdige arkivalier+P07
- Godkendelse af retrospektiv skanning og digitalisering
- Kassation (sletning) af elektroniske arkivalier
- Kassation af arkivalier
- Kassation af papirarkivalier, retrospektiv skanning, museal værdi
- Kassationsfrister, arkivalier
- Merbevaring af arkivalier
- Opbevaringspligt
- Opbevaringspligt, Udbetaling Danmarks sagsområder
- Sagsrensning til arkiv
Historik
- Oprettet 2005-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
- Nummeret anvendes til sager om principper for arkivering til eget arkiv. Dette gælder såvel kontorarkiver som nærarkiver og fjernarkiver
- Eksempelvis kan der ligge beslutninger om, hvordan arkivsamlinger opbygges, indrettes, og hvornår der sker overflytning fra det ene arkiv til det andet
- Sager om selve arkivinstitutionens fysiske indretning og drift journaliseres under relevante 82 og 83 hovedgruppenumre
Stikord
- Arkivering af papirarkivalier til eget arkiv
- Arkivering i eget arkiv [=Emne]
Historik
- Oprettet 2005-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
- BEK om bevaring og kassation af arkivalier i primærkommunerne
- BEK om bevaring og kassation af papirarkivalier i kommunerne
- BEK om bevaring og kassation i primærkommunernes arkivalier fra tiden før 1. april 1970
- BEK om vederlag for opbevaring af kommunale og regionale arkivalier i Rigsarkivet
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation i primærkommunerne
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation i primærkommunernes arkivalier fra tiden før 1. april 1970
Servicetekst
- Her journaliseres sager om aflevering af papirarkivalier til offentligt arkiv (§ 7 arkiv eller Rigsarkivet).
Stikord
- Aflevering af papirarkivalier [=Emne]
- Manuel aflevering til arkiv
Historik
- Oprettet 2005-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
- BEK af arkivloven (Arkivloven)
- BEK om arkiveringsversioner
- BEK om bevaring og kassation af digitalt skabte data og dokumenter fra kommunerne
- BEK om vederlag for opbevaring af kommunale og regionale arkivalier i Rigsarkivet
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation af digitalt skabte data og dokumenter fra kommunerne
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation af digitalt skabte data og dokumenter fra kommunerne
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation af digitalt skabte data og dokumenter fra kommunerne
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Afleveringssager for elektroniske arkivalier
- Aflevering af elektroniske arkivalier til offentlig arkivmyndighed
- Afleveringspligt til offentlig arkivmyndighed af elektroniske arkivalier omfattet af GDPR
- Afleveringsbestemmelser aftalt med andre myndigheder
Stikord
- Aflevering af elektroniske arkivalier til kommunearkiv / Rigsarkivet
- Aflevering af elektroniske arkivalier til offentlig arkivmyndighed [=Emne]
- Afleveringsprocedure+A26
- Arkiveringsprocedure+A26
- Arkiveringsversion af bevaringsværdige data fra it-systemer
- ESDH aflevering til offentligt arkiv
- Elektronisk arkiv, aflevering fra
- Konvertering af data til arkivaflevering
- Overførsel/aflevering af elektroniske arkivalier
- Produktion af arkiveringsversion
Historik
- Oprettet 2005-08-01
- Rettet 2011-11-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
Her journaliseres bl.a. sager om:
- Aftaler vedr. sikkerhedsmakulering
- Makuleringsinstruks
Stikord
- Makulering [=Emne]
- Makulering af kommunens papirer
- Makulering, arkivalier
- Papirer, makulering
- Sikkerhedsmakulering
Historik
- Oprettet 2005-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Sletning af personoplysninger jf. databeskyttelsesforordningens bestemmelser
- Den konkrete udførelse af opgaven
- Sletning af elektroniske arkivalier i driftsversionen
- Slettelister fra Udbetaling Danmark
- Slettepolitikker og sletteprocedurer
Henvisning til andre relevante emner:
Stikord
- Fremgangsmåden for sletning i et it-system
- Personhenførbare data, sletning
- Principper for sletning
- Sletning af elektroniske arkivalier
- Sletning af personoplysninger / dataminimering [=Emne]
- Sletningsprocedure+A26
- Slettefrister, gennemførelse af sletning
- Slettelister fra Udbetaling Danmark, UDK
- Slettepolitik+P22
- Sletteprocedure+A26
- Tilintetgørelse, arkivalier
Historik
- Oprettet 2005-08-01
- Rettet 2021-05-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
85.10 Databeskyttelse
Servicetekst
- Gruppen er til sager om databeskyttelse, bl.a. efter databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Henvisning til andre relevante grupper:
- Sager som registreredes rettigheder efter databeskyttelsesforordningen, se gruppe 23.25
Stikord
- Databeskyttelse [=Gruppe]
- Dataregistres behandling mv., gruppe
- Datasikkerhed, persondatalov, gruppe
- GDPR, databeskyttelsesforordning, gruppe
- IT registre, gruppe
- Opbevaring af oplysninger, persondata, gruppe
- Register, registre, databeskyttelse, gruppe
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2024-08-01 (Overskrift, Rettet)
-
Lovhenvisninger
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger Artikel 5 (Databeskyttelsesforordningen (GDPR))
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger Artikel 37-38 (Databeskyttelsesforordningen (GDPR))
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Databeskyttelsesrådgiver, oprettelse af funktion efter artikel 37-38.
- Principper for behandling af personoplysninger efter artikel 5, stk. 1
- Tværgående sager der vedrører to eller flere emner i gruppen, eller ikke entydigt kan placeres under et af emnerne.
Stikord
- Begrænsninger for brug af data
- Brug af data
- Data Protection Officer - funktion DPO
- Databeskyttelse i almindelighed [=Emne]
- Databeskyttelsesrådgiver, DPO
- Dataetik
- Dataetisk politik+P22
- Dataetisk råd
- GDPR, databeskyttelsesrådgiver
- God databehandlingsskik
- Kontrakt om databeskyttelsesrådgiverfunktion+Ø54
- Oprettelse af databeskyttelsesrådgiverfunktion+A30
- Principper for behandling af personoplysninger
- Årlig afrapportering, databeskyttelsesrådgiver, DPO+K07
- Årsberetning, databeskyttelsesrådgiver, DPO+K07
- Årsrapport, databeskyttelsesrådgiver, DPO +K07
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2024-08-01 (Overskrift, Rettet)
-
Lovhenvisninger
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger Artikel 6 (Databeskyttelsesforordningen (GDPR))
- Lov om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger § 10 (Databeskyttelsesloven)
Servicetekst
Emnet dækker sager om:
- Behandlingsregler ved fx videregivelse af oplysninger, jf. Artikel 6, stk. 1, litra e
- Samkøring og videregivelse af oplysninger
- Videregivelse til statistiske eller videnskabelige undersøgelser
Henvisning til relevante facetter:
- Videregivelsesaftaler omkring data - når der er tale om videregivelse i stedet for en egentlig databehandlingsaftale - tilføjes facet P27
Stikord
- Behandling og videregivelse af oplysninger - databeskyttelse [=Emne]
- Videregivelse af personoplysninger til forskning
- Videregivelse til statistiske eller videnskabelige undersøgelser
- Videregivelsesaftaler, databehandling+P27
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2019-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Emnet dækker bl.a. sager vedrørende videregivelse til kreditoplysningsbureauer af oplysninger om gæld til det offentlige, herunder at kommunen skal give skyldneren skriftlig meddelelse om det, inden videregivelsen finder sted.
Stikord
- Kreditoplysningsbureauer, private, videregivelse af dataoplysninger
- Kreditoplysningsinstitutter, private, indberetning
- Oplysninger til private kreditoplysningsbureauer, videregivelse, persondata
- Private kreditoplysningsbureauer, dataadgang
- Registeradgang private kreditoplysningsbureauer
- Tilmelding til kreditinformationssystemer
- Videregivelse af oplysninger til private kreditoplysningsbureauer [=Emne]
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2018-08-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Kommunen er databehandler.
- Databehandleraftaler, kommunen som databehandler.
- Instrukser tilføjes facet A26 og aftaler facet P27.
- Databehandleraftale med kommunen som dataansvarlig. Tilføjes facet P27.
Henvisning til andre relevante emner:
- Kommunen som dataansvarlig, se emnenr. 85.10.09.
Stikord
- Databehandler, kommunen som [=Emne]
- Databehandleraftale med dataansvarlig+P27
- Databehandleraftaler - kommunen som databehandler, GDPR
- Krav til kommunen som databehandler
Historik
- Oprettet 2019-02-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Behandlingssikkerhed efter databeskyttelsesforordningen artikel 28.
- Instruks om behandling af oplysninger fra den dataansvarlige.
- Databehandleraftaler med databehandler.
- Instrukser tilføjes facet A26 og aftaler facet P27.
- Revisorerklæring/revisionserklæring ifm. databehandlere tilføjes facet K01
- Databeskyttelse gennem design og databeskyttelse gennem standardindstillinger.
- Databeskyttelsespolitikker.
- Fælles dataansvar.
Henvisning til andre relevante emner:
- Efter feb. 2019 er der oprettet selvstændigt emne til kommunen som databehandler, se emnenr. 85.10.08.
Stikord
- Aftale vedrørende fælles dataansvar
- Anden aktør som databehandler, databehandlingsaftale+P27
- Dataansvar, persondata
- Dataansvarlig, kommunen som [=Emne]
- Databehandleraftale
- Databehandleraftale med databehandler+P27
- Databehandleraftaler, GDPR
- Databehandlingsaftale med databehandlere+P27
- Databeskyttelse
- Databeskyttelse gennem design og databeskyttelse gennem standardindstillinger
- Databeskyttelsespolitikker
- Delt dataansvar
- Fælles dataansvarlige
- GDPR, databehandler
- ISAE 3000-erklæring, databehandler+K01
- Instruks om behandling af oplysninger fra den dataansvarlige+A26
- Påse behandlingssikkerheden hos databehandler
- Revisorerklæring / revisionserklæring, databehandler+K01
- Tilsyn med behandlingssikkerheden hos databehandler+K08
- Tilsynsplanlægning, databehandling+A26
- Underdatabehandlere
Historik
- Oprettet 2010-02-01
- Rettet 2019-02-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager efter:
- Artikel 30 i databeskyttelsesforordningen om fortegnelser over behandlingsaktiviteter.
Stikord
- Fortegnelse over behandlingsaktiviteter
- Fortegnelser over behandlingsaktiviteter [=Emne]
- Fortegnelseskrav
- Fællesfortegnelser over behandlingsaktiviteter
- GDPR, fortegnelser over behandlingsaktiviteter
- Interne fortegnelser, behandling af personoplysninger
- Lokale fortegnelser over behandlingsaktiviteter
- Slettefrister, fastlæggelse
Historik
- Oprettet 2017-08-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager efter:
Stikord
- Anmeldelse af brud på persondatasikkerheden til tilsynsmyndigheden
- Anmeldelser af brud til Datatilsynet+G01
- Brud på persondatasikkerheden [=Emne]
- Databrud, persondatasikkerhed
- GDPR, brud på persondatasikkerheden
- Hacking, brud på persondatasikkerheden
- Konkrete anmeldelser om brud på persondatasikkerheden+G01
- Procedure for håndtering af sikkerhedsbrud+A26
- Procedure ved sikkerhedsbrud+A26
- Sikkerhedsbrud
- Sikkerhedsbrud, persondatasikkerhed
- Sikkerhedshændelser, brud på persondatasikkerhed
- Underretning om brud på persondatasikkerheden til den registrerede
- Underretning ved sikkerhedsbrister
Historik
- Oprettet 2017-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Konsekvensanalyse vedrørende databeskyttelse.
- Kortlægning over risikoen for de registreredes rettigheder.
- Vurdering af tekniske og organisatoriske foranstaltninger som sikring af behandlingen.
Henvisning til andre relevante emner:
- Risikovurdering vedrørende databeskyttelse, se emnenr. 85.10.18.
Stikord
- Data Protection Impact Assessment (DPIA)
- Dataansvarlig, konsekvensanalyse
- Databeskyttelsesrådgiver, konsekvensanalyse
- GDPR, konsekvensanalyse
- Høj risiko for fysiske personers rettigheder
- Høring, konsekvensanalyse
- ISO 29134
- Informationssikkerhedsstandarden ISO 29134
- Konsekvensanalyse vedrørende databeskyttelse
- Konsekvensanalyse vedrørende databeskyttelse [=Emne]
- Privacy Impact Assessment (konsekvensanalyse vedrørende privatliv)
- Sikkerhedshændelser, konsekvensanalyse
Historik
- Oprettet 2017-08-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Emnet dækker sager om krav til information og samtykke ved lagring af og adgang til oplysninger i slutbrugeres terminaludstyr, jf. cookiebekendtgørelsen.
Stikord
- Cookies, lagring af oplysninger i terminaludstyr
- Juridisk person, cookies
- Krav til information og samtykke ifm. cookies
- Lagring af oplysninger i terminaludstyr [=Emne]
- Opbevaring af personoplysninger, lagring i terminaludstyr
- Slutbruger, cookies
- Tjenesteyder, cookies
Historik
- Oprettet 2011-05-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Risikovurdering.
- Kortlægning over risikoen for de registreredes rettigheder.
- Risici forbundet med behandling af personoplysninger.
- kategorisering af risiko (scoring, sandsynlighed og alvorlighed).
- Præambelbetragtning nr. 75 og 76.
- Procedure for regelmæssig afprøvning, vurdering og evaluering af effektiviteten af de tekniske og organisatoriske foranstaltninger til sikring af behandlingssikkerhed, (artikel 32, stk. 1, litra d).
Henvisning til andre relevante emner:
- Konsekvensanalyse, se emnenr. 85.10.14.
Henvisning til andre relevante facetter:
- Procedurer tilføjes A26.
Stikord
- COBIT (Control Objective for Information and Related Technology)
- Databrud, risikovurdering
- Datamisbrug, risikovurdering
- GDPR-årshjulet, risikovurdering
- ISF Standard of Good Practice for Information Security
- ISO 27001, risikovurdering
- Identifikation og vurdering af risici, databeskyttelse
- Informationssikkerhedsstandarden ISO 27001
- Kontrolprocedurer for sikre de registreredes rettigheder+A26
- Kortlægning over risikoen for de registreredes rettigheder
- Procedure, afprøvning af organisatoriske foranstaltninger, GDPR+A26
- Procedure, afprøvning af tekniske foranstaltninger, GDPR+A26
- Risici og trusler, databeskyttelse
- Risikobaseret tilgang, databeskyttelse
- Risikobillede, databeskyttelse
- Risikoorientering, databeskyttelse
- Risikovurdering vedrørende databeskyttelse [=Emne]
- Sikkerhedsbrud, risikovurdering
- Vurdering af tekniske og organisatoriske foranstaltninger
Historik
- Oprettet 2019-02-01
-
Servicetekst
Emnet udgår november 2024 og er flyttet til 23.25.45, således at samtykker ifm. billedbehandling flyttes til gruppen med den registreredes rettigheder.
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Databehandling ifm offentliggørelse af billeder.
- Samtykke til brug af billeder efter databeskyttelsesforordningen.
- Tilbagekaldelse af samtykke til brug af billeder.
Stikord
- Behandling af billeder, databehandling [=Emne] [udgår 2024]
Historik
- Oprettet 2018-11-01
- Rettet 2024-02-01 (Overskrift, Rettet)
85.11 Etablering og udvikling af IT-systemer
Servicetekst
Gruppen dækker bl.a. sager om:
- Etablering og udvikling af kommunens informationsteknologi, herunder også sager om netværk, IT-arkitektur mv.
- Gruppen dækker også udfasning og nedlukning af kommunens IT-systemer.
Henvisning til andre relevante grupper:
Stikord
- Beskrivelse, systemmæssig, gruppe
- Den Fælleskommunale Rammearkitektur, gruppe
- Etablering og udvikling af IT-systemer [=Gruppe]
- Fagsystem, udvikling, gruppe
- Fælleskommunal rammearkitektur, gruppe
- IT-arkitektur, udvikling, gruppe
- IT-infrastruktur, gruppe
- Løsningsmuligheder, IT-systemer, gruppe
- Nedlukning af IT-systemer, gruppe
- Referencearkitektur, gruppe
- Teknologiske løsningsmuligheder, kommunens IT-udvikling, gruppe
- Udfasning af IT-systemer, gruppe
- Udvikling af IT, gruppe
- Udvikling i kommunen af IT, gruppe
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2013-11-01 (Overskrift, Rettet)
-
Stikord
- Etablering og udvikling af IT-systemer i almindelighed [=Emne]
- Oversigt over kommunens IT-udvikling+P07
- Status over kommunens IT-udvikling
- Test af nye IT-systemer, kommunens IT-udvikling
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2013-11-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Her journaliseres sager om udvikling og etablering af kommunens hardwareanvendelse, fx servere og pc'er.
Stikord
- Hardware, etablering af IT-systemer [=Emne]
- Implementering af hardware, IT-systemer
- Opsætning af it-systemer
- Serveropsætning
- Systemdokumentation, etablering af IT-systemer
- Systemopsætning, etablering af IT-systemer
Historik
- Oprettet 1988-01-01
-
Servicetekst
- Her journaliseres sager om udvikling og etablering af kommunernes fagsystemer.
Henvisning til andre relevante emner:
Stikord
- Betalingssystem, fagsystemer
- Betalingssystemer
- Datagenopretning, handlingsplan, IT understøtning i jobcenteret
- Datakonvertering, fagsystemer
- Datamigrering, AULA
- Datamigrering, fagsystemer
- Digitale lønsedler, lønsystemer
- E-handel, kommunens IT-udvikling
- Elektronisk handel, kommunens IT-udvikling
- Fagsystemer, etablering af IT-systemer [=Emne]
- Genopretning af data, handlingsplan, IT understøtning i jobcenteret
- IT understøtning i jobcenteret, fagsystemer
- Implementering af fagsystemer, IT-systemer
- Jobcenteret, IT understøtning, fagsystemer
- Konvertering af data, fagsystemer
- Konverteringsanalyse, fagsystemer
- Lønsystemer, etablering af IT-systemer
- Migrering af data, fagsystemer
- Migrering af data, procedure, vejledning+A26
- Mobilbetaling, betalingsløsning, MobilePay
- Nedlukning, fagsystem
- Opgradering, fagsystemer
- Regnskabssystemer og lønsystemer
- Sundheds-it, fagsystemer
- Superbrugere, fagsystem
- Superbrugerfunktion, fagsystem
- Udfasning, fagsystem
- Underretning til STAR om udskiftning af fagsystemer, IT understøtning i jobcenteret
- Økonomisystemer, fagsystem
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Her journaliseres sager om udvikling og etablering af kommunens administrative systemer, fx esdh (elektronisk sags- og dokumenthåndteringssystemer).
- Se også gruppe 85.13, der dækker den forberedende del af arbejdet med digitalisering.
Stikord
- Administrationen, ny teknologi
- Administrative systemer [=Emne]
- Administrative systemer, esdh mv.
- Brugervejledninger til ESDH+A26
- Datakonvertering, administrative systemer
- Datamigrering, administrative systemer
- Datastandarder for esdh+P23
- E-boks, teknologi
- E-dag administrative systemer
- E-mail til borgerne, administrative systemer
- E-post til borgerne, administrative systemer
- ESDH projekt i kommunen+P20
- ESDH, administrative systemer
- ESDH, udvikling af elektronisk sagshåndteringssystem og dokumenthåndteringssystem
- Implementering af administrative systemer, IT-systemer
- Konvertering af data, administrative systemer
- Konverteringsanalyse, administrative systemer
- Kravspecifikation, esdh-systemer+P23
- Migrering af data, administrative systemer
- Migrering af data, esdh
- Nedlukning, administrative systemer
- Offentlig Digital Post, arbejdsgange, procedurer+A26
- Offentlig Digital Post, interne procedurer og implementering
- Offentlig Digital Post, projekt+P20
- Opgradering, administrative systemer
- Organisatorisk implementering af administrative systemer, IT-systemer
- Superbrugere, esdh
- Superbrugerfunktion, esdh
- Systemdokumentation, administrative systemer
- Systemdokumentation, esdh
- Talegenkendelse, administrative systemer
- Teknisk implementering af administrative systemer, IT-systemer
- Tilslutning som offentlige afsendere i Offentlig Digital Post
- Udfasning, administrative systemer
Historik
- Oprettet 2005-08-01
- Rettet 2012-11-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Her journaliseres sager om kommunens kommunikationsnetværk, herunder sager om internet, telefoni, LAN og web-services.
Henvisning til relevante facetter:
- Sager om kontrakter vedr. opsætning, drift og support af kommunens hjemmesider, herunder abonnementsaftaler og supportaftaler, tilføjes facet Ø54.
Henvisning til andre relevante emner:
- Sager om den indholdsmæssige opbygning og planlægning af kommunens hjemmesider, herunder menustruktur, opgavefordeling og tidsplan, se emnenr. 00.13.06.
Stikord
- Aftale om abonnement og support, kommunens hjemmesider+Ø54
- Aftale om abonnement og support, telefoni og internet+Ø54
- Intranet, kommunens kommunikationsnetværk
- Kommunikationsnetværk (telefoni og Internet) [=Emne]
- Kommunikationsnetværk (telefoni og Internet), kommunens egne
- LAN, kommunens kommunikationsnetværk
- Lokalnet, kommunens
- Telekommunikation, interne net, udvikling
- Web-service, kommunens kommunikationsnetværk
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Servicetekst
- Her journaliseres sager om kommunens udvikling og etablering af it-værktøjer, herunder også sager om kravspecifikationer og licensstyring.
Henvisning til andre relevante emner:
- Kravspecifikationer til fagsystemer, se emnenr. 85.11.04
Kravspecifikationer til esdh, se emnenr. 85.11.06.
Stikord
- AI algoritmer, programmel
- AI, kommunens IT-udvikling
- AI-sprogmodeller, kommunens IT-udvikling
- Apps, programmel
- Behovsanalyse, programmel+P05
- Dokumentation, software
- Hjemmesider, programmel
- Hjemmesider, teknik og programmel
- It-værktøjer, etablering af IT-systemer [=Emne]
- Kravspecifikation, programmel
- Kunstig intelligens, kommunens IT-udvikling
- Licenser til software, aftaler om
- Licensstyring, programmel
- Mobilapplikationer, programmel
- Opgradering, programmel/software
- Programmel/software, kommunens IT-udvikling
- Regelbaserede systemer, programmel
- Regelbaseret automatisering, programmel
- Robotic Process Automation (RPA), programmel
- Software, etablering af IT-systemer
- Virtuelle robotter, programmel
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2024-05-01 (Overskrift, Rettet)
85.13 Grundlaget for digitalisering
Servicetekst
- Gruppen dækker den forberedende del af arbejdet med digitalisering, samt overgangen fra analog sagsbehandling til digital sagsbehandling. Fx de forskellige trin frem imod en konkret IT-løsning, eller udvikling af en ny IT løsning.
- Initiativer igangsat med udgangspunkt i nationale digitaliseringsindsatser, journaliseres også her.
- Ligeledes kan gruppen anvendes til at det politisk strategiske arbejde med digitalisering, både vedr. kommunens forhold, og i relevante samarbejder nationalt m.v.
- Digitaliseringsstrategier og projekter har før aug 2013 været placeret under gruppe 85.11.
Stikord
- Grundlaget for digitalisering [=Gruppe]
Historik
- Oprettet 2013-08-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Emnet dækker bl.a. sager om den forberedende / indledende del af arbejdet med digitalisering. Det kan være projektideer, strategier, projekter, notater.
Henvisning til andre relevante emner:
- Konkrete udviklingsprojekter af it-systemer, se gruppe 85.11
Stikord
- Adgang til egen sag
- Augmented reality, grundlaget for digitalisering
- Automatiserede processer, grundlaget for digitalisering
- Cognitive computing, grundlaget for digitalisering
- Det Fælles Medicinkort, tværsektorielt samarbejde, digitalisering
- Digital forvaltning
- Digitaliseringspolitik+P22
- Digitaliseringsstrategi+P15
- Digitaliseringsstrategisk arbejde
- Fælleskommunal digitaliseringsstrategi
- Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
- Grundlaget for digitalisering i almindelighed [=Emne]
- IT-politik+P22
- IT-strategi, tværgående+P15
- Kanalstrategi, digitalisering+P15
- Kunstig intelligens, grundlaget for digitalisering
- Machine Learning, grundlaget for digitalisering
- Open Source, kommunens IT-udvikling
- Overgang til obligatorisk digital selvbetjening
- Pejlemærker for kommunens arbejde med digitalisering
- Robotic Process Automation (RPA), grundlaget for digitalisering
- Robotics, grundlaget for digitalisering
- Software-robotter, grundlaget for digitalisering
- Strategi for digitalisering+P15
- Teknologiske udviklingstendenser, digitalisering
- Virtual reality, grundlaget for digitalisering
- Åbne snitflader, IT interface
Historik
- Oprettet 2013-08-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Emnet dækker bl.a. sager om anvendelse og implementering af standarder i IT løsninger/digitalisering af arbejdsgange.
Stikord
- Fælles Sprog III
- It-normsætning og standardisering [=Emne]
- MedCom beskeder, standarder til kommunikation om (udveksling af) sundhedsoplysninger og patientdata
- National strategi for digitalisering af sundhedsvæsenet
- Sundheds-it, It-normsætning og standardisering
- Sundheds-it, grundlaget for digitalisering
- Sundhedsjournalen
- Tilgængelighedserklæring, webtilgængelighed
Historik
- Oprettet 2013-08-01
85.15 Drift af IT-systemer og systemanvendelse
Servicetekst
Stikord
- Callcentre, sikkerhed og adgang, gruppe
- Drift af IT-systemer og systemanvendelse [=Gruppe]
- Drift, IT, gruppe
- Drift, administrative systemer, gruppe
- Elektronisk infrastruktur, drift, IT, gruppe
- Elektronisk selvbetjening, drift af systemer, gruppe
- Fagsystem, drift, gruppe
- Internet-drift, teknisk anvendelse af system, gruppe
- Krydsreferenceregistret, gruppe
- Lønsystem, drift, gruppe
- Systemansvar, IT, gruppe
- Systemanvendelse, drift af systemer, gruppe
- Telekommunikation, interne net, anvendelse, gruppe
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2016-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Emnet dækker sager om drift af IT systemer og systemanvendelse, der ikke er dækket af de specifikke emner i gruppen.
Stikord
- Anvendte IT-systemer, oversigt+P07
- Drift af systemer og systemanvendelse i almindelighed [=Emne]
- IT-sikkerhedsorganisation+A21
- Organisationsdiagram i IT-systemer +A21
- Organisationshierarki i IT-systemer +A21
- Organisationsændringer i IT-systemer +A21
- Oversigt over superbrugere, fagsystemer+P07
- Oversigt, anvendte IT-systemer+P07
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2016-02-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Sikkerhedsforanstaltninger ift. it-systemer
- Sikkerhedskontrol ift. it-systemer
- IT-sikkerhed, fx regulativer, sikkerhedsregler
- Tilslutning til Center for Cybersikkerheds netsikkerhedstjeneste
Henvisning til andre emner:
- Sager om it-kriminalitet, se emnenr. 85.15.05
Stikord
- Center for Cybersikkerhed
- Cyber, sikkerhed
- Cyberangreb, IT-sikkerhed
- Cybersikkerhed
- Datasikkerhed, drift af systemer
- Digitale trusler, IT-sikkerhed
- Firewall, IT-systemers sikkerhed
- Geoblocking, IP-numre, IT-sikkerhed
- Hackere, IT-systemers sikkerhed
- ISO 27001, standard, IT-sikkerhed
- IT-informationssikkerhed
- IT-kriminalitet, forebyggelse
- IT-sikkerhed og sikkerhedsforanstaltninger, kommunens administrative systemer [=Emne]
- IT-sikkerhed, foranstaltninger
- IT-sikkerhedsarbejde
- IT-sikkerhedsbestemmelser
- IT-sikkerhedsbrist, IT-sikkerhed
- IT-sikkerhedsledelse
- IT-sikkerhedsniveau
- IT-sikkerhedsorganisation+A21
- IT-sikkerhedspolitik+P22
- IT-sikkerhedsregler
- IT-sikkerhedsregulativ+P24
- IT-system nødberedskab for drift, hackerangreb
- IT-system nødberedskab for drift, nedbrud
- IT-system reetablering af drift, beredskab
- IT-system retablering af drift, plan
- Informationssikkerhed
- Informationssikkerhedskontinuitet, IT-sikkerhed
- Malware, IT-sikkerhed
- Netsikkerhedstjeneste
- Ondsindet kode, IT-sikkerhed
- Phishing, IT-systemers sikkerhed
- Risikovurdering, analyse, i henhold til IT-sikkerhedsregulativ+P05
- Risikovurdering, analyse, i henhold til standard for informationssikkerhed+P05
- Risikovurderinger inden for forvaltningen
- Sikkerhedsforanstaltninger, sikkerhedskontrol, IT
- Sikkerhedskoder, IT-systemer
- Skadevoldende programmer (malware), IT-sikkerhed
- Spam, IT-systemers sikkerhed
- Spyware, IT-sikkerhed
- Strategi for cyber- og informationssikkerhed
- Tilslutning til Center for Cybersikkerheds netsikkerhedstjeneste
- Udpegning af systemejere til forvaltningens it-systemer
- Virusangreb, IT-systemers sikkerhed
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2016-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Autorisation og administration af brugere ift. it-systemer, herunder adgangsstyring
- Identitetssikring og verifikation af brugere ift. it-systemer
- Suspendering, spærring og genaktivering af brugere ift. it-systemer
- Autorisation af systembrugere samt revisorerklæring vedr. NSIS
Henvisning til relevante facetter:
- Sager om revisorerklæringer vedr. NSIS tilføjes facet K01
Stikord
- Adgang til datasystemer+A21
- Adgangskode, IT systemer
- Adgangsstyring, STS
- Autentifikation af brugere, IT+A21
- Automatisk login, medarbejdere, IT-systemer
- Autorisation af brugere, IT+A21
- Bestilling af login, medarbejdere, IT-systemer
- Brugeradgang og autorisation af brugere [=Emne]
- Brugeradgang og autorisation af brugere, IT+A21
- Brugeradgang og autorisation af brugere, eksterne, IT
- Brugeradministration, IT+A21
- Brugeroprettelse, IT-systemer+A21
- Fortrolighedserklæring, IT-systemer
- Godkendelse terminaloperatører+A21
- Godkendelse, IT-brugere, gruppe+A21
- Identitetssikring, IT-systemer
- Identity Provider, IdP
- Intern revision af systembrugeres adgangsrettigheder til it-systemer+K01
- Jobfunktionsrolle, adgangsstyring
- Levering, IdP
- NSIS, brugeradgang og autorisation af brugere, IT
- Operatører, autorisation, IT+A21
- Operatører/brugere, adgangskode, IT-systemer+A21
- Relying party, STS
- Revisorerklæring / revisionserklæring, NSIS+K01
- Tavshedserklæring, IT-systemer
- Terminaladgang+A21
- Terminaloperatører, godkendelse+A21
- VPN-aftale, eksterne leverandører+P27
- Verifikation af Identitet, IT-systemer
- Ændring af adgangskode, medarbejdere, IT-systemer
Historik
- Oprettet 1988-01-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Stikord
- Backup, IT-beredskab
- Driftsforstyrrelser, drift af IT-systemer
- Driftslog, IT-systemer
- Driftssikkerhed [=Emne]
- Driftssikkerhed, IT
- Driftsstabilitet, IT
- Driftsstatistik
- Genetablering af IT-systemer, IT-beredskab
- IT-Beredskabsplan+P15
- IT-beredskab
- Nedbrud, IT-beredskab
- Nedetid, drift af IT-systemer
- Oppetid, drift af IT-systemer
- Strejke, IT-beredskab
- Strømsvigt, IT-beredskab
- Systemfejl, drift af IT-systemer
- Systemnedbrud, IT-beredskab
- Test af eksisterende IT-systemer, drift af IT-systemer
Historik
- Oprettet 1988-01-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- IT kriminalitet/datakriminalitet, der rammer kommunen
- Kommunens håndtering af datakriminalitet
- Ransomware
- Datalogning, logfiler
- Bevissikring og analyse
- Resultatet af genskabelsen af data
- Indberetning af sikkerhedshændelser
Henvisning til andre relevante emner:
Stikord
- Analyse af indtrængen i IT systemer
- Bevis kæde (chain of custody)
- Datakriminalitet
- Datalogning, logfiler
- Detektion af indtrængen i IT systemer
- Digital efterforskning
- Efterretninger, IT kriminalitet
- Genskabelse af data
- Hacking
- ISO 27000 serien, ISO / IFC 30121:2015,
- IT kriminalitet og bevissikring [=Emne]
- Indberetning af brud på sikkerhed
- Malware, IT-kriminalitet
- NC3 samarbejde
- Ondsindet kode, IT kriminalitet
- Politianmeldelse, IT kriminalitet
- Ransomware
- Responsmodel
- Sikkerhedshændelser
- Skadevoldende programmer (malware), IT kriminalitet
- Spyware, IT-kriminalitet
Historik
- Oprettet 2016-02-01
- Rettet 2016-11-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Emnet dækker sager om anvendelsen af elektroniske signaturer i henhold til lov om elektroniske signaturer. Denne lov dækker kravene til de såkaldte nøglecentres virksomhed, herunder erstatningskrav og tilsyn.
Stikord
- Digital medarbejdersignatur
- Digital signatur, drift af systemer og systemanvendelse
- Elektronisk borgerbetjening, digital signatur
- Elektronisk selvbetjening, digital signatur
- Elektroniske/digitale signaturer [=Emne]
- NemLog-in
- OCES certifikat
- SSL - Secure Sockets Layer
- Single Sign On
Historik
- Oprettet 2001-01-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Her journaliseres bl.a. sager om elektronisk fakturering
- Det er den enkelte kommunale myndigheds opgave at administrere tildeling og efterfølgende vedligehold af EAN lokationsnumre.
Henvisning til andre relevante emner:
- Sager om kommunens CVR nummer journaliseres under emnenr. 85.02.20.
Stikord
- Dispensation fra elektronisk fakturering+P25
- Elektronisk afregning med offentlige myndigheder
- Elektronisk fakturering/EAN lokationsnumre [=Emne]
- Elektronisk fakturering/EAN lokationsnumre, lov om offentlige betalinger
- Institutioners EAN lokationsnumre
Historik
- Oprettet 2005-02-01
- Rettet 2005-08-01 (Overskrift, Rettet)
-
Stikord
- Erfa-samarbejde [=Emne]
- IT-brugerklubber
- Opdatering, drift af systemer
- Systemvedligeholdelse, IT
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2005-08-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- aftaler om tilslutning af IT-systemer
- aftaler om datakørsler
- rapporter om datakørsel
Stikord
- Aftalespecifikation og datakørsler [=Emne]
- Aftalespecifikation og datakørsler, anvendte IT-systemer
- Datakørsler, rapporter
- Forespørgsler, SQL
- Kørsel, udtræk IT-systemer
- Kørsler, uddata, aftale, IT-systemer
- Rapporter, datakørsler
- SQL forespørgsler
- Specifikation af aftale, anvendte IT-systemer
- Tilslutning til IT-systemer
Historik
- Oprettet 2001-08-01
- Rettet 2005-08-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Her journaliseres ud over operatørvejledninger også softwaremanualer.
Stikord
- Arbejdsrutiner ved indberetning til IT-systemer+A26
- Brugervejledning, IT
- Data-arbejde, instruks+A26
- IT-support, brugere
- Indberetninger til lønsystemet, arbejdsrutiner+A26
- Instruks, dataarbejde+A26
- Manualer og software-vejledninger, drift af systemer
- Operatørvejledning og -manualer [=Emne]
- Vejledning, brugere, IT-systemer
Historik
- Oprettet 2001-08-01
- Rettet 2005-08-01 (Overskrift, Rettet)
-
Lovhenvisninger
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger Artikel 5, stk. 2 (Databeskyttelsesforordningen (GDPR))
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger Artikel 32 (Databeskyttelsesforordningen (GDPR))
- LBK af forvaltningsloven § 32 (Forvaltningsloven)
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om logning af transaktioner i kommunens IT-systemer, herunder logning af behandling af personoplysninger. Logning er en del af kommunens IT-sikkerhedsforanstaltninger og skal bl.a. bidrage til at sikre, at man kan undersøge og identificere hvem, der har tilgået kommunens IT-systemer, herunder sager og dokumenter.
Dette emne gør det muligt at udskille sager om logning specifikt, fx logningspolitik, procedurer vedr. logning, test af logs og sletning af logs.
Henvisning til relevante facetter:
- Logningspolitik tilføjes facet P22
- Procedurer vedr. logning tilføjes facet A26
- Logningskontrol af brugere tilføjes facet G01
Henvisning til andre relevante emner:
Stikord
- Dataintegritet, logning
- Generering af logs, logning
- Lagring af logs, logning
- Log management, logning
- Logfiler
- Logning [=Emne]
- Logning, sager
- Logningskontrol af brugere+G01
- Logningspolitik+P22
- Logningsrapporter+G01
- Opbevaring af logs, logning
- Procedure vedr. logning +A26
- Registersikkerhed, logning
- Risikovurdering vedr. logning +P30
- Sletning af logs, logning
- Test af logs, logning
Historik
- Oprettet 2023-08-01
-
Servicetekst
- Emne primært til brug for IT-leverandører.
- Anvendes bl.a. til at håndtere sager, der ikke har fået tildelt et journalnummer, og giver fejl fx ifm. opgradering, integration ml. IT-systemer o.lign.
- IT-leverandører kan bruge emnet til at bygge funktionalitet op om sager i systemet, der mangler nødvendige metadata.
Stikord
- Dummy-emne [=Emne]
- Fail-over journalkode
- Failover ved opdatering, journaliseringsfejl
- Fejl, manglende metadata
- Kvalitetssikring, journalsystemfejl, konverteringsfejl, opdateringsfejl
- Sager uden journalkode
Historik
- Oprettet 2015-08-01
-
Servicetekst
- Emnenummeret anvendes til at frasortere fejloprettede sager og testsager ved arkivering.
Henvisning til relevante facetter:
- Konkrete fejl- og testsager tilføjes facet I00
Stikord
- Fejloprettede sager
- Papirkurv (fejl- og testsager) [=Emne]
- Testsager+I00
Historik
- Oprettet 2014-08-01
- Rettet 2024-08-01 (Overskrift, Rettet)