Hovedgrupper
Emneplan
|
85 Kommunens administrative systemer 
Servicetekst
Hovedgruppe 85 omfatter bl.a. sager, der administreres/behandles i henhold til følgende lovgivning:
- BEK af arkivloven (Arkivloven)
- Lov om behandling af personoplysninger (Persondataloven)
- LBK om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
- Lov om offentlige betalinger m.v.
- Lov om offentlighed i forvaltningen (Offentlighedsloven)
- BEK om arkiveringsversioner
- BEK om bevaring og kassation af arkivalier i kommunerne
- BEK om elektronisk afregning med offentlige myndigheder
- Lov om ændring af forskellige lovbestemmelser om ansøgninger, anmeldelser, anmodninger, meddelelser og erklæringer til offentlige myndigheder
- BEK om offentlige arkivalier og om offentlige arkivers virksomhed (Arkivbekendtgørelsen)
- BEK om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger, som behandles for den offentlige forvaltning
- Ombudsmandens Beretning: Utilstrækkelige søgemuligheder i journalsystem
- BEK om offentlige afsendere i Offentlig Digital Post
- BEK om standarder for it-anvendelsen i sundhedsvæsenet
- Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
- BEK om vederlag for opbevaring af kommunale arkivalier i Statens Arkiver
- Cookiebekendtgørelsen
- Forældelsesloven
- Lov om ændring af forskellige lovbestemmelser om ansøgninger, anmeldelser, anmodninger, meddelelser og erklæringer til offentlige myndigheder
85.00 Kommunens administrative systemer
Stikord
- Kommunens administrative systemer [=Gruppe]
Historik
- Oprettet 1988-01-01
-
Stikord
- Kommunens administrative systemer i almindelighed [=Emne]
Historik
- Oprettet 1988-01-01
85.02 Grundlaget for den administrative tilrettelæggelse
Servicetekst
Gruppe 85.02 indeholder primært principperne bag de administrative systemer og den administrative tilrettelæggelse. Sager om de konkrete IT systemer placeres i gruppe 85.11.
Stikord
- Administrative sekretariatssystemer, gruppe
- Forvaltningsprocesser, administrativ tilrettelæggelse, gruppe
- Grundlaget for den administrative tilrettelæggelse [=Gruppe]
- Opbevaring af akter, gruppe
- Sagsadministration, gruppe
- WorkFlow, administrativ tilrettelæggelse, gruppe
- e-arkiv, gruppe
Historik
- Oprettet 1988-01-01
-
Stikord
- Grundlaget for den administrative tilrettelæggelse i almindelighed [=Emne]
Historik
- Oprettet 1988-01-01
-
Lovhenvisninger
- BEK om statsrefusion og tilskud samt regnskabsaflæggelse og revision på visse områder (titel forkortet, red.) § 26-27
- LBK om offentlighed i forvaltningen § 13 (Offentlighedsloven)
- LBK om offentlighed i forvaltningen § 15 (Offentlighedsloven)
- Utilstrækkelige søgemuligheder i journalsystem (Ombudsmandens Beretning)
Servicetekst
- Emnet dækker sager om de informationsstrukturer, som kommunen anvender til registrering, klassifikation og journalisering af sager og dokumentation i esdh, fagsystemer og CMS (web) - eksempelvis emnesystematikker, taksonomier og kontoplan.
- Emnet bruges også til retningslinjer om det administrative sagsforløb fra "vugge til grav" med de forskellige faser, fx modtagelse, registrering, oprettelse og styring af informationer (journaliseres med facet A26).
- Journalføring, se emnenr. 85.02.08
Henvisning til andre relevante emner:
- Tilrettelæggelse af journalføring, se 85.02.08
Stikord
- ESDH, journalisering/opmærkning
- Emneplaner
- Etablering af videnssystemer
- FORM, forretningsreferencemodel
- Facetplaner, journalplaner
- Forvaltning af information
- Handlingsfacet, facetter
- Hjemmesidestruktur
- Informationshåndtering/journalisering [=Emne]
- Journalinstruks+A26
- Journalisering/opmærkning
- Journaliseringsnetværk
- Journaliseringspligt
- Journalnummer, journalnøgle, emnenummer
- KL journalplan (KLJ)
- KLE (KL Emnesystematik)
- KLE-online
- Klassifikation/journalisering af sager/dokumentation
- Klassifikationssystemer, taksonomier og emnesystematikker
- Kontoplan opbygning
- Krypterede mails, journalisering, procedure +A26
- Metadata, opmærkningsstrukturer
- Periodeskift, journaler
- Præjournalisering, administrativ tilrettelæggelse
- Registrering/journalisering af sager/dokumentation
- Søgeord fra Borger.dk
- Søgeord, hjemmeside
- Taksonomier, informationsstyring
- Tesaurus og emneordslister
Historik
- Oprettet 1999-01-01
- Rettet 2013-11-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- På dette emnenr. placeres eksempelvis sager om principper for dagsordenopbygning for såvel dagsordner til politisk behandling som dagsordner til administrativt brug (eksempelvis til ledergruppemøder, samarbejdsudvalgsmøder, arbejdsgrupper o.l.).
Stikord
- Dagsordner, grundlaget for den administrativ tilrettelæggelse [=Emne]
Historik
- Oprettet 1999-01-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Tilrettelæggelse af journalføringen
- Kvalitetssikring eller retningslinjer for journalføringen
- Arbejdsgangsbeskrivelser, egne procedurer
Borgerens konkrete journal, patientjournal, etc. journaliseres under relevante emne og CPR
Stikord
- Driftsherrens organisatoriske ansvar vedrørende journalføring
- Journal, tilrettelæggelse
- Journalføring og journalnotat [=Emne]
- Journalnotat, tilrettelæggelse
- Notatpligt, tilrettelæggelse
- Patientjournaler
- Sundhedsfaglig dokumentation
- Sygeplejefaglige journaler
- Sygeplejefaglige optegnelser
Historik
- Oprettet 2016-02-01
-
Servicetekst
- Her journaliseres sager om sagsdannelse, sagsadministration, workflow, tilrettelæggelse af kommunens postgang og lignende.
- Arbejdsgange, sagsbehandlingsrutiner o.l. på de konkrete emneområder journaliseres med relevante emne og facet A26
Stikord
- Decentral / central skanning
- Intern postgang, kommunen
- Postgang, intern, instruks+A26
- Sagsdannelse, administrativ tilrettelæggelse
- Sagshåndtering
- Sagsstyring, grundlaget for den administrative tilrettelæggelse [=Emne]
- Skanning / scanning / indskanning / indscanning
- Skanningsprocedure / scanningsprocedure+A26
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Her journaliseres kommunens postlister og sagslister.
- Konkrete postlister journaliseres med facet P07
Stikord
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Servicetekst
- Her journaliseres sager vedr. administrativ kommuneidentifikation, fx kommunenumre, institutionsnumre, og domænenavne på Internettet.
- Sager om kommunens byvåben journaliseres i gruppe 00.20.
- Sager om design af logo, se emnenr. 00.13.10.
- Til sager om kommunens EAN-lokationsnummer anvendes emnenr. 85.15.08.
Stikord
- Administrativ kommuneidentifikation [=Emne]
- CVR nummer
- Domæneidentifikation
- Domænenavne, Internettet
- Institutionskoder
- Institutionsnumre
- Kommuneidentifikation, administrativt
- Kommunekoder
- Kommunenummer
- Kommunenumre
- NAT opløsning, kommuneidentifikation
- Name spaces
- Opdatering af domæne
- Tildeling af CVR nummer
- Web-knudepunkter, administrative
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om dataforvaltning i kommunen, herunder sager om:
- Planlægning og styring af data og dataflow i et enkelt it-system eller på tværs af flere it-systemer
- Overblik over data og dataprocesser
- Kvalitetssikring af data og metadata
- Vedligehold af data og metadata
- Udstilling af data, fx i Borgerblikket / Mit Overblik
Henvisning til relevante facetter:
- Procedurer for dataforvaltning tilføjes facet A26
Henvisning til andre relevante emner:
Stikord
- Data management
- Data og metadata, Fælleskommunalt Sags- og Dokumentindeks
- Data stewarding
- Dataforvaltning [=Emne]
- Datagovernance
- Forvaltning af data
- Kvalitetssikring af data, dataforvaltning
- Kvalitetssikring af metadata, dataforvaltning
- Overblik over data og dataprocesser, dataforvaltning
- Procedure for dataforvaltning +A26
- Udstilling af data i Borgerblikket, dataforvaltning
- Udstilling af data i Mit Overblik, dataforvaltning
- Udstilling af data, dataforvaltning
- Vedligehold af data, dataforvaltning
- Vedligehold af metadata, dataforvaltning
Historik
- Oprettet 2023-08-01
85.04 Blanketter og formularer
Servicetekst
Gruppen dækker bl.a. sager om:
- Principper for og anvendelse af digitale og papirbaserede blanketsystemer.
- Køb af blanketsystemer journaliseres i gruppe 83.03.
Stikord
- Blanketter og formularer [=Gruppe]
- Formularer, gruppe
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Stikord
- Blanketter og formularer i almindelighed [=Emne]
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Servicetekst
- Emnet er bl.a. til sager om blanketlicens vedr. KL autoriserede standardblanketter, der også kan gå under andre produktnavne, fx Dafolo eller Kruse.
Stikord
- Autoriserede blanketter, KL
- KL autoriserede standardblanketter [=Emne]
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Servicetekst
- Emnenummeret bruges til kommunens udvikling af egne blanketter.
Stikord
- Blanketudvikling, kommunens egne blanketter
- Egenudviklede blanketter [=Emne]
- Egne blanketter udviklet af kommunen
Historik
- Oprettet 2005-08-01
- Rettet 2012-11-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Her journaliseres sager bl.a. om e-fakturaer.
Stikord
- Elektronisk borgerbetjening, blanketter
- e-faktura
- e-indberetningsblanketter og formularer [=Emne]
Historik
- Oprettet 2005-08-01
85.08 Arkivering
Lovhenvisninger
Stikord
- Aflevering af arkivalier (sager) til arkiv, gruppe
- Arkivering [=Gruppe]
- Elektronisk arkiv, gruppe
- Kommunens elektroniske arkiv, gruppe
- e-arkiv, administrativ tilrettelæggelse, gruppe
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Stikord
Historik
- Oprettet 2005-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
- BEK om bevaring og kassation af arkivalier i primærkommunerne
- BEK om bevaring og kassation af digitalt skabte data og dokumenter fra kommunerne
- BEK om bevaring og kassation af papirarkivalier i kommunerne
- BEK om bevaring og kassation i primærkommunernes arkivalier fra tiden før 1. april 1970
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation af digitalt skabte data og dokumenter fra kommunerne
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation af digitalt skabte data og dokumenter fra kommunerne
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation af digitalt skabte data og dokumenter fra kommunerne
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation af digitalt skabte data og dokumenter fra kommunerne
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation af digitalt skabte data og dokumenter fra kommunerne
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation i primærkommunerne
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation i primærkommunernes arkivalier fra tiden før 1. april 1970
- LBK om forældelse af fordringer (Forældelsesloven)
Servicetekst
- Her placeres sager om bevaring og kassation af alle typer af sager og arkivalier
Stikord
- Akter, bevaring og kassation
- Arkivering, arkivalier, kommunale institutioner
- Bevaring af arkivalier fra efter 1/4 70
- Bevaring af arkivalier fra før 1/4 70
- Bevaring af elektroniske arkivalier
- Bevaring og kassation [=Emne]
- Bevaring, arkivalier
- Fortegnelse over bevaringsværdige arkivalier+P07
- Kassation (sletning) af elektroniske arkivalier
- Kassation af arkivalier
- Kassationsfrister, arkivalier
- Merbevaring af arkivalier
- Opbevaringspligt
- Opbevaringspligt, Udbetaling Danmarks sagsområder
- Sagsrensning til arkiv
- Skolepsykolograpporter, bevaring/kassation
Historik
- Oprettet 2005-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
- Nummeret anvendes til sager om principper for arkivering til eget arkiv. Dette gælder såvel kontorarkiver som nærarkiver og fjernarkiver.
- Eksempelvis kan der ligge beslutninger om, hvordan arkivsamlinger opbygges, indrettes, og hvornår der sker overflytning fra det ene arkiv til det andet.
- Sager om selve arkivinstitutionens fysiske indretning og drift journaliseres under relevante 82 og 83 hovedgruppenumre.
Stikord
- Arkivering af papirarkivalier til eget arkiv
- Arkivering i eget arkiv [=Emne]
Historik
- Oprettet 2005-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
- BEK om bevaring og kassation af arkivalier i primærkommunerne
- BEK om bevaring og kassation af papirarkivalier i kommunerne
- BEK om bevaring og kassation i primærkommunernes arkivalier fra tiden før 1. april 1970
- BEK om vederlag for opbevaring af kommunale og regionale arkivalier i Rigsarkivet
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation i primærkommunerne
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation i primærkommunernes arkivalier fra tiden før 1. april 1970
Servicetekst
- Her journaliseres sager om aflevering af papirarkivalier til offentlig arkivinstitution (kommunalt stadsarkiv/§ 7 arkiv eller landsarkiv).
Stikord
- Aflevering af papirarkivalier [=Emne]
- Manuel aflevering til arkiv
Historik
- Oprettet 2005-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
- BEK af arkivloven (Arkivloven)
- BEK om arkiveringsversioner
- BEK om bevaring og kassation af digitalt skabte data og dokumenter fra kommunerne
- BEK om vederlag for opbevaring af kommunale og regionale arkivalier i Rigsarkivet
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation af digitalt skabte data og dokumenter fra kommunerne
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation af digitalt skabte data og dokumenter fra kommunerne
- BEK om ændring af bekendtgørelse om bevaring og kassation af digitalt skabte data og dokumenter fra kommunerne
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Afleveringssager for elektroniske arkivalier
- Aflevering af elektroniske arkivalier til offentlig arkivmyndighed
- Afleveringspligt til offentlig arkivmyndighed af elektroniske arkivalier indeholdende personhenførbare data
- Afleveringsbestemmelser aftalt med andre myndigheder
Stikord
- Aflevering af elektroniske arkivalier til kommunearkiv / Rigsarkivet
- Aflevering af elektroniske arkivalier til offentlig arkivmyndighed [=Emne]
- Arkiveringsversion af bevaringsværdige data fra it-systemer
- ESDH aflevering til offentligt arkiv
- Elektronisk arkiv, aflevering fra
- Konvertering af data til arkivaflevering
- Overførsel/aflevering af elektroniske arkivalier
- Produktion af arkiveringsversion
Historik
- Oprettet 2005-08-01
- Rettet 2011-11-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
- Her journaliseres bl.a. sager om aftaler vedr. sikkerhedsmakulering, makuleringsinstruks.
Stikord
- Makulering [=Emne]
- Makulering af kommunens papirer
- Makulering, arkivalier
Historik
- Oprettet 2005-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Sletning af personoplysninger jf. databeskyttelsesforordningens bestemmelser
- Den konkrete udførelse af opgaven
- Sletning af elektroniske arkivalier i driftsversionen
- Slettelister fra Udbetaling Danmark
Henvisning til andre relevante emner:
Stikord
- Papirer, makulering
- Personhenførbare data, sletning
- Sletning af elektroniske arkivalier
- Sletning af personoplysninger / dataminimering [=Emne]
- Slettefrister, gennemførelse af sletning
- Slettelister fra Udbetaling Danmark, UDK
- Tilintetgørelse, arkivalier
Historik
- Oprettet 2005-08-01
- Rettet 2021-05-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
85.10 Behandling af personoplysninger
Servicetekst
- Gruppen er til sager om behandling af personoplysninger, bl.a. efter databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Henvisning til andre relevante grupper:
- Sager som registreredes rettigheder efter databeskyttelsesforordningen, se gruppe 23.25
Stikord
- Behandling af personoplysninger [=Gruppe]
- Databeskyttelse, gruppe
- Dataregistres behandling mv., gruppe
- Datasikkerhed, persondatalov, gruppe
- GDPR, databeskyttelsesforordning, gruppe
- IT registre, gruppe
- Opbevaring af oplysninger, persondata, gruppe
- Register, registre, behandling af personoplysninger, gruppe
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2010-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Lovhenvisninger
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger Artikel 5 (Databeskyttelsesforordningen)
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger Artikel 37-38 (Databeskyttelsesforordningen)
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Databeskyttelsesrådgiver, oprettelse af funktion efter artikel 37-38.
- Principper for behandling af personoplysninger efter artikel 5, stk. 1
- Tværgående sager der vedrører to eller flere emner i gruppen, eller ikke entydigt kan placeres under et af emnerne.
Stikord
- Begrænsninger for brug af data
- Behandling af personoplysninger i almindelighed [=Emne]
- Brug af data
- Data Protection Officer - funktion DPO
- Databeskyttelsesrådgiver, DPO
- Dataetik
- Dataetisk politik+P22
- Dataetisk råd
- GDPR, databeskyttelsesrådgiver
- God databehandlingsskik
- Kontrakt om databeskyttelsesrådgiverfunktion+Ø54
- Oprettelse af databeskyttelsesrådgiverfunktion+A30
- Principper for behandling af personoplysninger
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2010-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
Emnet dækker sager om:
- Behandlingsregler ved fx videregivelse af oplysninger, jf. Artikel 6, stk. 1, litra e.
- Samkøring og videregivelse af oplysninger.
Henvisning til relevante facetter:
- Videregivelsesaftaler omkring data - når der er tale om videregivelse i stedet for en egentlig databehandlingsaftale - tilføjes facet P27.
Stikord
- Behandling og videregivelse af oplysninger - databeskyttelse [=Emne]
- Videregivelsesaftaler, databehandling+P27
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2019-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Emnet dækker bl.a. sager vedrørende videregivelse til kreditoplysningsbureauer af oplysninger om gæld til det offentlige, herunder at kommunen skal give skyldneren skriftlig meddelelse om det, inden videregivelsen finder sted.
Stikord
- Kreditoplysningsbureauer, private, videregivelse af dataoplysninger
- Kreditoplysningsinstitutter, private, indberetning
- Oplysninger til private kreditoplysningsbureauer, videregivelse, persondata
- Private kreditoplysningsbureauer, dataadgang
- Registeradgang private kreditoplysningsbureauer
- Tilmelding til kreditinformationssystemer
- Videregivelse af oplysninger til private kreditoplysningsbureauer [=Emne]
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2018-08-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Kommunen er databehandler.
- Databehandleraftaler, kommunen som databehandler.
- Instrukser tilføjes facet A26 og aftaler facet P27.
- Databehandleraftale med kommunen som dataansvarlig. Tilføjes facet P27.
Henvisning til andre relevante emner:
- Kommunen som dataansvarlig, se emnenr. 85.10.09.
Stikord
- Databehandler, kommunen som [=Emne]
- Databehandleraftale med dataansvarlig+P27
- Databehandleraftaler - kommunen som databehandler, GDPR
- Krav til kommunen som databehandler
Historik
- Oprettet 2019-02-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Behandlingssikkerhed efter databeskyttelsesforordningen artikel 28.
- Instruks om behandling af oplysninger fra den dataansvarlige.
- Databehandleraftaler med databehandler.
- Instrukser tilføjes facet A26 og aftaler facet P27.
- Revisorerklæring/revisionserklæring ifm. databehandlere tilføjes facet K01
- Databeskyttelse gennem design og databeskyttelse gennem standardindstillinger.
- Databeskyttelsespolitikker.
- Fælles dataansvar.
Henvisning til andre relevante emner:
- Efter feb. 2019 er der oprettet selvstændigt emne til kommunen som databehandler, se emnenr. 85.10.08.
Stikord
- Aftale vedrørende fælles dataansvar
- Anden aktør som databehandler, databehandlingsaftale+P27
- Dataansvar, persondata
- Dataansvarlig, kommunen som [=Emne]
- Databehandleraftale
- Databehandleraftale med databehandler+P27
- Databehandleraftaler, GDPR
- Databehandlingsaftale med databehandlere+P27
- Databeskyttelse
- Databeskyttelse gennem design og databeskyttelse gennem standardindstillinger
- Databeskyttelsespolitikker
- Delt dataansvar
- Fælles dataansvarlige
- GDPR, databehandler
- ISAE 3000-erklæring, databehandler+K01
- Instruks om behandling af oplysninger fra den dataansvarlige+A26
- Påse behandlingssikkerheden hos databehandler
- Revisorerklæring / revisionserklæring, databehandler+K01
- Tilsyn med behandlingssikkerheden hos databehandler+K08
- Tilsynsplanlægning, databehandling+A26
- Underdatabehandlere
Historik
- Oprettet 2010-02-01
- Rettet 2019-02-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager efter:
- Artikel 30 i databeskyttelsesforordningen om fortegnelser over behandlingsaktiviteter.
Stikord
- Fortegnelse over behandlingsaktiviteter
- Fortegnelser over behandlingsaktiviteter [=Emne]
- Fortegnelseskrav
- Fællesfortegnelser over behandlingsaktiviteter
- GDPR, fortegnelser over behandlingsaktiviteter
- Interne fortegnelser, behandling af personoplysninger
- Lokale fortegnelser over behandlingsaktiviteter
- Slettefrister, fastlæggelse
Historik
- Oprettet 2017-08-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager efter:
Stikord
- Anmeldelse af brud på persondatasikkerheden til tilsynsmyndigheden
- Anmeldelser af brud til Datatilsynet+G01
- Brud på persondatasikkerheden [=Emne]
- Databrud, persondatasikkerhed
- GDPR, brud på persondatasikkerheden
- Hacking, brud på persondatasikkerheden
- Konkrete anmeldelser om brud på persondatasikkerheden+G01
- Procedure for håndtering af sikkerhedsbrud+A26
- Procedure ved sikkerhedsbrud+A26
- Sikkerhedsbrud
- Sikkerhedsbrud, persondatasikkerhed
- Sikkerhedshændelser, brud på persondatasikkerhed
- Underretning om brud på persondatasikkerheden til den registrerede
- Underretning ved sikkerhedsbrister
Historik
- Oprettet 2017-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Konsekvensanalyse vedrørende databeskyttelse.
- Kortlægning over risikoen for de registreredes rettigheder.
- Vurdering af tekniske og organisatoriske foranstaltninger som sikring af behandlingen.
Henvisning til andre relevante emner:
- Risikovurdering vedrørende databeskyttelse, se emnenr. 85.10.18.
Stikord
- Data Protection Impact Assessment (DPIA)
- Dataansvarlig, konsekvensanalyse
- Databeskyttelsesrådgiver, konsekvensanalyse
- GDPR, konsekvensanalyse
- Høj risiko for fysiske personers rettigheder
- Høring, konsekvensanalyse
- ISO 29134
- Informationssikkerhedsstandarden ISO 29134
- Konsekvensanalyse vedrørende databeskyttelse
- Konsekvensanalyse vedrørende databeskyttelse [=Emne]
- Privacy Impact Assessment (konsekvensanalyse vedrørende privatliv)
- Sikkerhedshændelser, konsekvensanalyse
Historik
- Oprettet 2017-08-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Emnet dækker sager om krav til information og samtykke ved lagring af og adgang til oplysninger i slutbrugeres terminaludstyr, jf. cookiebekendtgørelsen.
Stikord
- Cookies, lagring af oplysninger i terminaludstyr
- Juridisk person, cookies
- Krav til information og samtykke ifm. cookies
- Lagring af oplysninger i terminaludstyr [=Emne]
- Opbevaring af personoplysninger, lagring i terminaludstyr
- Slutbruger, cookies
- Tjenesteyder, cookies
Historik
- Oprettet 2011-05-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Risikovurdering.
- Kortlægning over risikoen for de registreredes rettigheder.
- Risici forbundet med behandling af personoplysninger.
- kategorisering af risiko (scoring, sandsynlighed og alvorlighed).
- Præambelbetragtning nr. 75 og 76.
- Procedure for regelmæssig afprøvning, vurdering og evaluering af effektiviteten af de tekniske og organisatoriske foranstaltninger til sikring af behandlingssikkerhed, (artikel 32, stk. 1, litra d).
Henvisning til andre relevante emner:
- Konsekvensanalyse, se emnenr. 85.10.14.
Henvisning til andre relevante facetter:
- Procedurer tilføjes A26.
Stikord
- COBIT (Control Objective for Information and Related Technology)
- Databrud, risikovurdering
- Datamisbrug, risikovurdering
- GDPR-årshjulet, risikovurdering
- ISF Standard of Good Practice for Information Security
- ISO 27001, risikovurdering
- Identifikation og vurdering af risici, databeskyttelse
- Informationssikkerhedsstandarden ISO 27001
- Kontrolprocedurer for sikre de registreredes rettigheder+A26
- Kortlægning over risikoen for de registreredes rettigheder
- Procedure, afprøvning af organisatoriske foranstaltninger, GDPR+A26
- Procedure, afprøvning af tekniske foranstaltninger, GDPR+A26
- Risici og trusler, databeskyttelse
- Risikobaseret tilgang, databeskyttelse
- Risikobillede, databeskyttelse
- Risikoorientering, databeskyttelse
- Risikovurdering vedrørende databeskyttelse [=Emne]
- Sikkerhedsbrud, risikovurdering
- Vurdering af tekniske og organisatoriske foranstaltninger
Historik
- Oprettet 2019-02-01
-
Lovhenvisninger
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger Artikel 6, stk. 1, litra a (Databeskyttelsesforordningen)
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger Artikel 6, stk. 1, litra f (Databeskyttelsesforordningen)
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger Artikel 7 (Databeskyttelsesforordningen)
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Databehandling ifm offentliggørelse af billeder.
- Samtykke til brug af billeder efter databeskyttelsesforordningen.
- Tilbagekaldelse af samtykke til brug af billeder.
Stikord
- Behandling af billeder, databehandling [=Emne]
- Billeder af ansatte, databehandling
- Billeder, dagtilbud, skoler, SFO, databehandling
- Digitale medier, offentliggørelse af billeder, databehandling
- Elever, skoler, offentliggørelse af billeder, databehandling
- Interesseafvejningsreglen, offentliggørelse af billeder
- Offentliggørelse af billeder på internettet, databehandling
- Offentliggørelse af fotografier, databehandling
- Offentliggørelse af fotos, databehandling
- Portrætbilleder og situationsbilleder, databehandling
- Portrætbilleder, samtykke
- Retningslinjer for offentliggørelse af billeder og video, databehandling+A26
- Samtykke til offentliggørelse af billeder
- Samtykkeerklæring, billeder, elever under 15 år
- Samtykkeerklæring, offentliggørelse af billeder
- Skoletilbud, offentliggørelse af billeder, databehandling
- Tilbagekaldelse af samtykke, billeder
- Tilbagetrækning af samtykke, billeder
Historik
- Oprettet 2018-11-01
- Rettet 2019-02-01 (Overskrift, Rettet)
85.11 Etablering og udvikling af IT-systemer
Servicetekst
Gruppen dækker bl.a. sager om:
- Etablering og udvikling af kommunens informationsteknologi, herunder også sager om netværk, IT-arkitektur mv.
Henvisning til andre relevante grupper:
Stikord
- Beskrivelse, systemmæssig, gruppe
- Den Fælleskommunale Rammearkitektur, gruppe
- Etablering og udvikling af IT-systemer [=Gruppe]
- Fagsystem, udvikling, gruppe
- Fælleskommunal rammearkitektur, gruppe
- IT-arkitektur, udvikling, gruppe
- IT-infrastruktur, gruppe
- Løsningsmuligheder, IT-systemer, gruppe
- Referencearkitektur, gruppe
- Teknologiske løsningsmuligheder, kommunens IT-udvikling, gruppe
- Udvikling af IT, gruppe
- Udvikling i kommunen af IT, gruppe
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2013-11-01 (Overskrift, Rettet)
-
Stikord
- Etablering og udvikling af IT-systemer i almindelighed [=Emne]
- Oversigt over kommunens IT-udvikling+P07
- Status over kommunens IT-udvikling
- Test af nye IT-systemer, kommunens IT-udvikling
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2013-11-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Her journaliseres sager om udvikling og etablering af kommunens hardwareanvendelse, fx servere og pc'er.
Stikord
- Hardware, etablering af IT-systemer [=Emne]
- Implementering af IT-systemer
- Opsætning af it-systemer
- Serveropsætning
- Systemdokumentation, etablering af IT-systemer
- Systemopsætning, etablering af IT-systemer
Historik
- Oprettet 1988-01-01
-
Servicetekst
- Her journaliseres sager om udvikling og etablering af kommunernes fagsystemer.
Henvisning til andre relevante emner:
Stikord
- Betalingssystem, fagsystemer
- Betalingssystemer
- Datagenopretning, handlingsplan, IT understøtning i jobcenteret
- Datakonvertering, fagsystemer
- Datamigrering, AULA
- Datamigrering, fagsystemer
- Digitale lønsedler, lønsystemer
- E-handel, kommunens IT-udvikling
- Elektronisk handel, kommunens IT-udvikling
- Fagsystemer, etablering af IT-systemer [=Emne]
- Genopretning af data, handlingsplan, IT understøtning i jobcenteret
- IT understøtning i jobcenteret, fagsystemer
- Jobcenteret, IT understøtning, fagsystemer
- Konvertering af data, fagsystemer
- Konverteringsanalyse, fagsystemer
- Lønsystemer, etablering af IT-systemer
- Migrering af data, fagsystemer
- Migrering af data, procedure, vejledning+A26
- Mobilbetaling, betalingsløsning, MobilePay
- Opgradering, fagsystemer
- Regnskabssystemer og lønsystemer
- Sundheds-it, fagsystemer
- Superbrugere, fagsystem
- Superbrugerfunktion, fagsystem
- Underretning til STAR om udskiftning af fagsystemer, IT understøtning i jobcenteret
- Økonomisystemer, fagsystem
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Her journaliseres sager om udvikling og etablering af kommunens administrative systemer, fx esdh (elektronisk sags- og dokumenthåndteringssystemer).
- Se også gruppe 85.13, der dækker den forberedende del af arbejdet med digitalisering.
Stikord
- Administrationen, ny teknologi
- Administrative systemer [=Emne]
- Administrative systemer, esdh mv.
- Brugervejledninger til ESDH+A26
- Datakonvertering, administrative systemer
- Datamigrering, administrative systemer
- Datastandarder for esdh+P23
- E-boks, teknologi
- E-dag administrative systemer
- E-mail til borgerne, administrative systemer
- E-post til borgerne, administrative systemer
- ESDH projekt i kommunen+P20
- ESDH, administrative systemer
- ESDH, udvikling af elektronisk sagshåndteringssystem og dokumenthåndteringssystem
- Konvertering af data, administrative systemer
- Konverteringsanalyse, administrative systemer
- Kravspecifikation, esdh-systemer+P23
- Migrering af data, administrative systemer
- Migrering af data, esdh
- Offentlig Digital Post, arbejdsgange, procedurer+A26
- Offentlig Digital Post, interne procedurer og implementering
- Offentlig Digital Post, projekt+P20
- Opgradering, administrative systemer
- Superbrugere, esdh
- Superbrugerfunktion, esdh
- Systemdokumentation, administrative systemer
- Systemdokumentation, esdh
- Talegenkendelse, administrative systemer
- Tilslutning som offentlige afsendere i Offentlig Digital Post
Historik
- Oprettet 2005-08-01
- Rettet 2012-11-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Her journaliseres sager om kommunens kommunikationsnetværk, herunder sager om internet, telefoni, LAN og web-services.
Stikord
- Intranet, kommunens kommunikationsnetværk
- Kommunikationsnetværk (telefoni og Internet) [=Emne]
- Kommunikationsnetværk (telefoni og Internet), kommunens egne
- LAN, kommunens kommunikationsnetværk
- Lokalnet, kommunens
- Telekommunikation, interne net, udvikling
- Web-service, kommunens kommunikationsnetværk
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Servicetekst
- Her journaliseres sager om kommunens programmel-/software udvikling og etablering, herunder også sager om kravspecifikationer og licensstyring.
Henvisning til andre relevante emner:
- Kravspecifikationer til fagsystemer, se emnenr. 85.11.04
Kravspecifikationer til esdh, se emnenr. 85.11.06.
Stikord
- Apps, programmel
- Behovsanalyse, programmel+P05
- Dokumentation, software
- Hjemmesider, programmel
- Hjemmesider, teknik og programmel
- Kravspecifikation, programmel
- Licenser til software, aftaler om
- Licensstyring, programmel
- Mobilapplikationer, programmel
- Opgradering, programmel/software
- Programmel/software, etablering af IT-systemer [=Emne]
- Programmel/software, kommunens IT-udvikling
- Regelbaseret automatisering, programmel
- Robotic Process Automation (RPA), programmel
- Software, etablering af IT-systemer
- Virtuelle robotter, programmel
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2005-08-01 (Overskrift, Rettet)
85.13 Grundlaget for digitalisering
Servicetekst
- Gruppen dækker den forberedende del af arbejdet med digitalisering, samt overgangen fra analog sagsbehandling til digital sagsbehandling. Fx de forskellige trin frem imod en konkret IT-løsning, eller udvikling af en ny IT løsning.
- Initiativer igangsat med udgangspunkt i nationale digitaliseringsindsatser, journaliseres også her.
- Ligeledes kan gruppen anvendes til at det politisk strategiske arbejde med digitalisering, både vedr. kommunens forhold, og i relevante samarbejder nationalt m.v.
- Digitaliseringsstrategier og projekter har før aug 2013 været placeret under gruppe 85.11.
Stikord
- Grundlaget for digitalisering [=Gruppe]
Historik
- Oprettet 2013-08-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Emnet dækker bl.a. sager om den forberedende / indledende del af arbejdet med digitalisering. Det kan være projektideer, strategier, projekter, notater.
Henvisning til andre relevante emner:
- Konkrete udviklingsprojekter af it-systemer, se gruppe 85.11
Stikord
- Adgang til egen sag
- Augmented reality, grundlaget for digitalisering
- Automatiserede processer, grundlaget for digitalisering
- Cognitive computing, grundlaget for digitalisering
- Det Fælles Medicinkort, tværsektorielt samarbejde, digitalisering
- Digital forvaltning
- Digitaliseringspolitik+P22
- Digitaliseringsstrategi+P15
- Digitaliseringsstrategisk arbejde
- Fælleskommunal digitaliseringsstrategi
- Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
- Grundlaget for digitalisering i almindelighed [=Emne]
- IT-politik+P22
- IT-strategi, tværgående+P15
- IoT, LoRa, Internet of Things, grundlaget for digitalisering
- Kanalstrategi, digitalisering+P15
- Kunstig intelligens, grundlaget for digitalisering
- Machine Learning, grundlaget for digitalisering
- Open Source, kommunens IT-udvikling
- Overgang til obligatorisk digital selvbetjening
- Pejlemærker for kommunens arbejde med digitalisering
- Robotic Process Automation (RPA), grundlaget for digitalisering
- Robotics, grundlaget for digitalisering
- Software-robotter, grundlaget for digitalisering
- Strategi for digitalisering+P15
- Teknologiske udviklingstendenser, digitalisering
- Virtual reality, grundlaget for digitalisering
- Åbne snitflader, IT interface
Historik
- Oprettet 2013-08-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Emnet dækker bl.a. sager om anvendelse og implementering af standarder i IT løsninger/digitalisering af arbejdsgange.
Stikord
- Fælles Sprog III
- It-normsætning og standardisering [=Emne]
- MedCom beskeder, standarder til kommunikation om (udveksling af) sundhedsoplysninger og patientdata
- National strategi for digitalisering af sundhedsvæsenet
- Sundheds-it, It-normsætning og standardisering
- Sundheds-it, grundlaget for digitalisering
- Sundhedsjournalen
- Tilgængelighedserklæring, webtilgængelighed
Historik
- Oprettet 2013-08-01
85.15 Drift af IT-systemer og systemanvendelse
Servicetekst
Stikord
- Callcentre, sikkerhed og adgang, gruppe
- Drift af IT-systemer og systemanvendelse [=Gruppe]
- Drift, IT, gruppe
- Drift, administrative systemer, gruppe
- Elektronisk infrastruktur, drift, IT, gruppe
- Elektronisk selvbetjening, drift af systemer, gruppe
- Fagsystem, drift, gruppe
- Internet-drift, teknisk anvendelse af system, gruppe
- Krydsreferenceregistret, gruppe
- Lønsystem, drift, gruppe
- Systemansvar, IT, gruppe
- Systemanvendelse, drift af systemer, gruppe
- Telekommunikation, interne net, anvendelse, gruppe
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2016-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Emnet dækker sager om drift af IT systemer og systemanvendelse, der ikke er dækket af de specifikke emner i gruppen.
Stikord
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2016-02-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Sikkerhedsforanstaltninger ift. it-systemer
- Sikkerhedskontrol ift. it-systemer
- IT-sikkerhed, fx regulativer, sikkerhedsregler
- Tilslutning til Center for Cybersikkerheds netsikkerhedstjeneste
Henvisning til andre emner:
- Sager om it-kriminalitet, se emnenr. 85.15.05
Stikord
- Center for Cybersikkerhed
- Cyber, sikkerhed
- Cyberangreb, IT-sikkerhed
- Cybersikkerhed
- Datasikkerhed, drift af systemer
- Digitale trusler, IT-sikkerhed
- Firewall, IT-systemers sikkerhed
- Geoblocking, IP-numre, IT-sikkerhed
- Hackere, IT-systemers sikkerhed
- ISO 27001, standard, IT-sikkerhed
- IT-informationssikkerhed
- IT-kriminalitet, forebyggelse
- IT-sikkerhed og sikkerhedsforanstaltninger, kommunens administrative systemer [=Emne]
- IT-sikkerhed, foranstaltninger
- IT-sikkerhedsarbejde
- IT-sikkerhedsbestemmelser
- IT-sikkerhedsbrist, IT-sikkerhed
- IT-sikkerhedsledelse
- IT-sikkerhedsniveau
- IT-sikkerhedsorganisation+A21
- IT-sikkerhedspolitik+P22
- IT-sikkerhedsregler
- IT-sikkerhedsregulativ+P24
- IT-system nødberedskab for drift, hackerangreb
- IT-system nødberedskab for drift, nedbrud
- IT-system reetablering af drift, beredskab
- IT-system retablering af drift, plan
- Informationssikkerhed
- Informationssikkerhedskontinuitet, IT-sikkerhed
- Malware, IT-sikkerhed
- Netsikkerhedstjeneste
- Ondsindet kode, IT-sikkerhed
- Phishing, IT-systemers sikkerhed
- Registersikkerhed, logning mv., drift af systemer
- Risikovurdering, analyse, i henhold til IT-sikkerhedsregulativ+P05
- Risikovurdering, analyse, i henhold til standard for informationssikkerhed+P05
- Risikovurderinger inden for forvaltningen
- Sikkerhedsforanstaltninger, sikkerhedskontrol, IT
- Sikkerhedskoder, IT-systemer
- Skadevoldende programmer (malware), IT-sikkerhed
- Spam, IT-systemers sikkerhed
- Spyware, IT-sikkerhed
- Strategi for cyber- og informationssikkerhed
- Tilslutning til Center for Cybersikkerheds netsikkerhedstjeneste
- Udpegning af systemejere til forvaltningens it-systemer
- Virusangreb, IT-systemers sikkerhed
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2016-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Autorisation og administration af brugere ift. it-systemer, herunder adgangsstyring
- Identitetssikring og verifikation af brugere ift. it-systemer
- Suspendering, spærring og genaktivering af brugere ift. it-systemer
- Autorisation af systembrugere samt revisorerklæring vedr. NSIS
Henvisning til relevante facetter:
- Sager om revisorerklæringer vedr. NSIS tilføjes facet K01
Stikord
- Adgang til datasystemer+A21
- Adgangskode, IT systemer
- Adgangsstyring, STS
- Autentifikation af brugere, IT+A21
- Automatisk login, medarbejdere, IT-systemer
- Autorisation af brugere, IT+A21
- Bestilling af login, medarbejdere, IT-systemer
- Brugeradgang og autorisation af brugere [=Emne]
- Brugeradgang og autorisation af brugere, IT+A21
- Brugeradgang og autorisation af brugere, eksterne, IT
- Brugeradministration, IT+A21
- Brugeroprettelse, IT-systemer+A21
- Fortrolighedserklæring, IT-systemer
- Godkendelse terminaloperatører+A21
- Godkendelse, IT-brugere, gruppe+A21
- Identitetssikring, IT-systemer
- Identity Provider, IdP
- Intern revision af systembrugeres adgangsrettigheder til it-systemer+K01
- Jobfunktionsrolle, adgangsstyring
- Levering, IdP
- NSIS, brugeradgang og autorisation af brugere, IT
- Operatører, autorisation, IT+A21
- Operatører/brugere, adgangskode, IT-systemer+A21
- Relying party, STS
- Revisorerklæring / revisionserklæring, NSIS+K01
- Tavshedserklæring, IT-systemer
- Terminaladgang+A21
- Terminaloperatører, godkendelse+A21
- VPN-aftale, eksterne leverandører+P27
- Verifikation af Identitet, IT-systemer
- Ændring af adgangskode, medarbejdere, IT-systemer
Historik
- Oprettet 1988-01-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Stikord
- Backup, IT-beredskab
- Driftsforstyrrelser, drift af IT-systemer
- Driftslog, edb systemer
- Driftssikkerhed [=Emne]
- Driftssikkerhed, IT
- Driftsstabilitet, IT
- Driftsstatistik
- Edb-beredskab
- Genetablering af IT-systemer, IT-beredskab
- IT-Beredskabsplan+P15
- IT-beredskab
- Nedbrud, IT-beredskab
- Nedetid, drift af IT-systemer
- Oppetid, drift af IT-systemer
- Strejke, IT-beredskab
- Strømsvigt, IT-beredskab
- Systemfejl, drift af IT-systemer
- Systemnedbrud, IT-beredskab
- Test af eksisterende IT-systemer, drift af IT-systemer
Historik
- Oprettet 1988-01-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- IT kriminalitet/datakriminalitet, der rammer kommunen
- Kommunens håndtering af datakriminalitet
- Ransomware
- Datalogning, logfiler
- Bevissikring og analyse
- Resultatet af genskabelsen af data
- Indberetning af sikkerhedshændelser
Henvisning til andre relevante emner:
Stikord
- Analyse af indtrængen i IT systemer
- Bevis kæde (chain of custody)
- Datakriminalitet
- Datalogning, logfiler
- Detektion af indtrængen i IT systemer
- Digital efterforskning
- Efterretninger, IT kriminalitet
- Genskabelse af data
- Hacking
- ISO 27000 serien, ISO / IFC 30121:2015,
- IT kriminalitet og bevissikring [=Emne]
- Indberetning af brud på sikkerhed
- Malware, IT-kriminalitet
- NC3 samarbejde
- Ondsindet kode, IT kriminalitet
- Politianmeldelse, IT kriminalitet
- Ransomware
- Responsmodel
- Sikkerhedshændelser
- Skadevoldende programmer (malware), IT kriminalitet
- Spyware, IT-kriminalitet
Historik
- Oprettet 2016-02-01
- Rettet 2016-11-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Emnet dækker sager om anvendelsen af elektroniske signaturer i henhold til lov om elektroniske signaturer. Denne lov dækker kravene til de såkaldte nøglecentres virksomhed, herunder erstatningskrav og tilsyn.
Stikord
- Digital medarbejdersignatur
- Digital signatur, drift af systemer og systemanvendelse
- Elektronisk borgerbetjening, digital signatur
- Elektronisk selvbetjening, digital signatur
- Elektroniske/digitale signaturer [=Emne]
- NemLog-in
- OCES certifikat
- SSL - Secure Sockets Layer
- Single Sign On
Historik
- Oprettet 2001-01-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Her journaliseres bl.a. sager om elektronisk fakturering
- Det er den enkelte kommunale myndigheds opgave at administrere tildeling og efterfølgende vedligehold af EAN lokationsnumre.
Henvisning til andre relevante emner:
- Sager om kommunens CVR nummer journaliseres under emnenr. 85.02.20.
Stikord
- Dispensation fra elektronisk fakturering+P25
- Elektronisk afregning med offentlige myndigheder
- Elektronisk fakturering/EAN lokationsnumre [=Emne]
- Elektronisk fakturering/EAN lokationsnumre, lov om offentlige betalinger
- Institutioners EAN lokationsnumre
Historik
- Oprettet 2005-02-01
- Rettet 2005-08-01 (Overskrift, Rettet)
-
Stikord
- Erfa-samarbejde [=Emne]
- IT-brugerklubber
- Opdatering, drift af systemer
- Systemvedligeholdelse, IT
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2005-08-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- aftaler om tilslutning af IT-systemer
- aftaler om datakørsler
- rapporter om datakørsel
Stikord
- Aftalespecifikation og datakørsler [=Emne]
- Aftalespecifikation og datakørsler, anvendte IT-systemer
- Datakørsler, rapporter
- Forespørgsler, SQL
- Kørsel, udtræk IT-systemer
- Kørsler, uddata, aftale, IT-systemer
- Rapporter, datakørsler
- SQL forespørgsler
- Specifikation af aftale, anvendte IT-systemer
- Tilslutning til IT-systemer
Historik
- Oprettet 2001-08-01
- Rettet 2005-08-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Her journaliseres ud over operatørvejledninger også softwaremanualer.
Stikord
- Arbejdsrutiner ved indberetning til IT-systemer+A26
- Brugervejledning, IT
- Data-arbejde, instruks+A26
- IT-support, brugere
- Indberetninger til lønsystemet, arbejdsrutiner+A26
- Instruks, dataarbejde+A26
- Manualer og software-vejledninger, drift af systemer
- Operatørvejledning og -manualer [=Emne]
- Vejledning, brugere, IT-systemer
Historik
- Oprettet 2001-08-01
- Rettet 2005-08-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om logning af transaktioner i kommunens IT-systemer, herunder logning af behandling af personoplysninger. Logning er en del af kommunens IT-sikkerhedsforanstaltninger og skal bl.a. bidrage til at sikre, at man kan undersøge og identificere hvem, der har tilgået kommunens IT-systemer.
Dette emne gør det muligt at udskille sager om logning specifikt, fx logningspolitik, procedurer vedr. logning, test af logs og sletning af logs.
Henvisning til relevante facetter:
Henvisning til andre relevante emner:
Stikord
- Dataintegritet, logning
- Generering af logs, logning
- Lagring af logs, logning
- Log management, logning
- Logfiler
- Logning [=Emne]
- Logningspolitik+P22
- Logningsrapporter+G01
- Opbevaring af logs, logning
- Procedure vedr. logning +A26
- Risikovurdering vedr. logning +P30
- Sletning af logs, logning
- Test af logs, logning
Historik
- Oprettet 2023-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager må først slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
- Emne primært til brug for IT-leverandører.
- Anvendes bl.a. til at håndtere sager, der ikke har fået tildelt et journalnummer, og giver fejl fx ifm. opgradering, integration ml. IT-systemer o.lign.
- IT-leverandører kan bruge emnet til at bygge funktionalitet op om sager i systemet, der mangler nødvendige metadata.
Stikord
- Dummy-emne [=Emne]
- Fail-over journalkode
- Failover ved opdatering, journaliseringsfejl
- Fejl, manglende metadata
- Kvalitetssikring, journalsystemfejl, konverteringsfejl, opdateringsfejl
- Sager uden journalkode
Historik
- Oprettet 2015-08-01
-
Servicetekst
- Emnenummeret anvendes til at frasortere fejloprettede sager og testsager ved arkivering.
Stikord
- Fejloprettede sager
- Papirkurv [=Emne]
- Testsager
Historik
- Oprettet 2014-08-01