Hovedkonto
IM kontoplan
|
Formålet med mappingen til IM Kontoplan er at illustrere sammenhængen mellem kommunens opgave og hvilken kontering, der hører til opgaven. Mappingen er endnu i BETA, og der kan være nyere ændringer til kontoplanen.
Forsyningsvirksomheder m.v.
Konteringsregel
Denne hovedkonto omfatter udgifter og indtægter vedrørende forsyningsvirksomheder og affaldshåndtering.
Det bemærkes, at de kommunale forsyningsvirksomheder er omfattet af reglerne om momsregistreret virksomhed. I afsnit 2.6. er nærmere redegjort for reglerne vedrørende moms på forsyningsområdet.
Bemærk, at der på alle funktioner på hovedkonto 0-6 er autoriseret tre generelle anlægsgrupperinger: 001 Anlægstilskud, 010 Køb og salg af jord og 015 Køb og salg af bygninger. Dette gælder dog ikke på de funktioner, hvor der er anført særlige anlægsgrupperinger.
1.22 Forsyningsvirksomheder
Konteringsregel
Forsyningsvirksomheder, der er en del af den kommunale forvaltning, adskiller sig fra de øvrige kommunale områder ved, at de skal hvile i sig selv, dvs. at indtægter og udgifter set over en årrække skal balancere. Der gælder særlige regler for elforsyning, gasforsyning samt vand- og spildevandsområdet, herunder klimatilpasningsprojekter, der er beskrevet nedenfor.
Forsyningsvirksomhederne, der ikke er udskilt i selvstændige kommunale eller tværkommunale selskaber, er undergivet kommunalbestyrelsens beslutningskompetence og administreres af kommunerne. Budgetter og regnskaber for disse forsyningsvirksomheder skal derfor indgå i de kommunale budgetter og regnskaber, men hvile-i-sig-selv-princippet medfører, at forsyningsvirksomheder betragtes som eksterne i forhold til de øvrige kommunale aktiviteter. Ydelser, som leveres mellem kommunen og forsyningsvirksomhederne, registreres derfor på følgende måde:
Leverancer fra kommunens egne forsyningsvirksomheder registreres under art 4.9 Øvrige tjenesteydelser m.v.
Forsyningsvirksomhedernes andele af kommunens almindelige administrationsudgifter overføres i forbindelse med regnskabsafslutningen fra hovedkonto 6 til funktionerne for forsyningsvirksomhederne på hovedkonto 1, hvor beløbene debiteres som fremmede tjenesteydelser under art 4.0 Tjenesteydelser uden moms.
De beregnede renter af kommunens mellemværende med forsyningsvirksomhederne registreres på forsyningsvirksomhederne på hovedart 6 Finansudgifter eller hovedart 8 Finansindtægter og modposteres på funktionerne under hovedfunktion 7.35 Renter af udlæg vedrørende forsyningsvirksomheder og mellemværende med selskabsgjorte forsyningsvirksomheder på hovedkonto 7. For klimatilpasningsprojekter gælder dog særlige regler, der er beskrevet nedenfor.
I forbindelse med regnskabsafslutningen registreres renterne for mellemværendet mellem kommunen og de enkelte forsyningsområder på funktionerne for forsyningsvirksomhederne.
Kommunens gæld til og tilgodehavende hos de kommunale forsyningsvirksomheder skal forrentes med en årlig rente svarende til markedsrenten. Der anvendes som hovedregel samme rentesats ved forrentning af gæld og tilgodehavender.
Forrentningen skal som minimum beregnes én gang årligt på grundlag af de mellemværender mellem kommunen og de enkelte kommunale forsyningsvirksomheder, der ved regnskabsårets begyndelse er opført på finansiel status.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte at foretage forrentning på grundlag af opgørelser over kommunens mellemværender med forsyningsvirksomhederne i løbet af regnskabsåret, f.eks. månedlige eller kvartalsvise opgørelser.
Såfremt der er tale om et negativt beløb, krediteres det beregnede rentebeløb den relevante funktion for forsyningsvirksomheder på hovedkonto 1.
Der henvises i øvrigt til bekendtgørelse om kommunernes mellemværender med de kommunale forsyningsvirksomheder og til vejledning om kommunernes mellemværender med de kommunale forsyningsvirksomheder, der fremgår af afsnit 9.2.
Endvidere registreres forskellen mellem forsyningsvirksomhedens samlede drifts- og anlægsudgifter og forsyningsvirksomhedens samlede indtægter på kommunens finansielle status.
Såfremt udgifterne overstiger indtægterne, debiteres forskellen den relevante funktion under hovedfunktion 9.35 Udlæg vedrørende forsyningsvirksomheder og mellemværende med selskabsgjorte forsyningsvirksomheder på hovedkonto 9, og krediteres samtidig 9.75.99 Balancekonto. Er udgifterne omvendt mindre end indtægterne, krediteres forskellen den relevante funktion på ovennævnte hovedfunktion på hovedkonto 9, og debiteres samtidig 9.75.99 Balancekonto.
Det bemærkes, at forsyningsvirksomheder m.v. regnes for eksterne i forhold til kommunens øvrige virksomhed. Interne arter anvendes derfor ikke ved overførsel af ydelser mellem forsyningsvirksomhederne og kommunens forskellige afdelinger.
Elforsyning
Det følger af elforsyningslovens § 4, stk. 1, at en kommune kan deltage i selskaber med begrænset ansvar, som varetager virksomhed, som er omfattet af § 2, stk. 1, der blandt andet omfatter transport. Selskaberne udarbejder selvstændige årsrapporter for dets aktiviteter i overensstemmelse med bestemmelserne i årsregnskabsloven.
Gasforsyning
I forlængelse af stemmeaftalen ’Fremtidig organisering af gasdistribution’ af juni 2017 blev de tidligere kommunalt ejede gasdistributionsselskaber købt af det statslige selskab, Energinet, og Evida- gasdistributionsselskabet blev dannet. Den 1. januar 2021 har Finansministeriet opkøbt og overtaget Evida. Den danske gasdistributionssektor er derfor samlet hos staten som følge af implementering af stemmeaftalen, jf. den daværende lov nr. 1675 af 26. december 2017 om ændring af lov om naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner. Kommunerne har derfor ikke længere en opgave i forhold til gasdistribution.
Det bemærkes, at bygasforsyning, som leveres i Aalborg, Københavns og Frederiksberg kommuner og dele af Tårnby, Hvidovre og Rødovre kommuner, ikke er omfattet af gasforsyningsloven. De pågældende kommunale bygasselskaber (HOFOR, Frederiksberg Forsyning og Aalborg Forsyning) er selskabsmæssigt udskilt fra deres respektive kommuner. Det betyder, at kommunerne ikke kan have løbende udgifter og indtægter vedrørende bygas, men at kommunen kan have indskudt kapital i bygasselskabet.
Vand- og spildevandsforsyning
Efter vandsektorlovens § 15, stk. 1, kan kommuner kun deltage i aktiviteter forbundet med vand- og spildevandsforsyning, hvis aktiviteterne udøves i et eller flere selskaber, som drives i aktie- eller anpartsselskabsform. Selskaberne udarbejder selvstændige årsrapporter for dets aktiviteter i overensstemmelse med bestemmelserne i årsregnskabsloven.
Klimatilpasningsprojekter
Kommuner kan indgå aftaler med spildevandsforsyningsselskaber om projekter, der bidrager til håndtering af det spildevand, selskabet har ansvaret for, og hvor kommunen ønsker et højere serviceniveau eller en dyrere løsning, jf. lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. og omkostningsbekendtgørelsen. Kommunen betaler i så fald meromkostningerne hertil, jf. vandsektorlovens § 15, stk. 2.
I henhold til lov om betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber m.v. og vandløbsloven har spildevandsforsyningsselskaber på visse betingelser kunnet medfinansiere projekter, som gennemføres af bl.a. kommuner, og som samtidig tjener til at gennemføre aktiviteter i forbindelse med håndtering af tag- og overfladevand, der aflaster spildevandsforsyningsselskabernes indsats inden for bl.a. klimatilpasning. Medfinansieringen er sket via faste afdrag til kommunen, der har lagt ud for projekterne.
Disse medfinansieringsregler er udgået pr. 1. januar 2021, men projekter, der er anmeldt til overgangsordningen, jf. omkostningsbekendtgørelsens § 12, kan på visse betingelser fortsat gennemføres efter medfinansieringsreglerne frem til overgangsordningens udløb.
Den del af klimatilpasningsprojekterne, der vedrører de kommunalt ejede spildevandsforsyningsselskabers andel, følger reglerne for spildevandsforsyningsselskabers klimatilpasningsprojekter og er momsregistret virksomhed, ligesom det gælder for forsyningsvirksomhederne.
Det bemærkes, at klimatilpasningsprojekter ikke er omfattet af bekendtgørelse om kommunernes mellemværender med de kommunale forsyningsvirksomheder, som bl.a. indebærer, at kommunens gæld eller tilgodehavende har skullet forrentes med en årlig rente svarende til markedsrenten. For klimatilpasningsprojekter gælder alene, at renteomkostninger kan pålægges spildevandsselskabet, såfremt kommunen har lånefinansieret selskabets andel af klimatilpasningsprojektet. Ved kontantfinansiering kan der ikke opkræves renteomkostninger fra selskabet.
KLE-Mapping
1.22.03 Varmeforsyning
Konteringsregel
Ud over de generelle bemærkninger til hovedfunktionen gælder følgende for funktion 1.22.03, jf. også bemærkningerne til statuskontiene 9.35.29-9.35.35.
Tilslutningsafgifter krediteres varmeforsyningens driftskonto under art 7.9 Øvrige indtægter.
KLE-Mapping
1.22.06 Andre forsyningsvirksomheder
Konteringsregel
Under denne funktion registreres udgifter og indtægter vedrørende andre forsyningsvirksomheder, eksempelvis fællesantenneanlæg. De generelle bemærkninger til hovedfunktionen kan i nogle tilfælde finde anvendelse.
KLE-Mapping
- KLE - Fællesantenneanlæg/kabel-tv i almindelighed 13.10.00
1.35 Klimatilpasning og spildevandshåndtering
Konteringsregel
På denne hovedfunktion registreres kommunens udgifter og indtægter vedrørende projekter om klimatilpasning og spildevandshåndtering.
KLE-Mapping
- KLE - Kloakker og ledningsnet samt private spildevandsanlæg 06.01
- KLE - Bidrag, spildevand 06.01.17
- KLE - Forbedring/fornyelse, rensningsanlæg, pumpestationer mv. 06.03.10
- KLE - Maskiner/inventar, faste installationer, rensningsanlæg, pumpestationer mv. 06.03.01
- KLE - Maskiner/inventar, ikke-faste installationer, rensningsanlæg, pumpestationer mv. 06.03.02
- KLE - Ombygninger, rensningsanlæg, pumpestationer mv. 06.03.12
- KLE - Rensningsanlæg, pumpestationer mv. i almindelighed 06.03.00
- KLE - Tekniske installationer, rensningsanlæg, pumpestationer mv. 06.03.03
- KLE - Vedligeholdelse, rensningsanlæg, pumpestationer mv. 06.03.11
1.35.46 Kommunalt udlæg for vandselskabers brugerfinansierede projekter vedr. spildevandshåndtering, herunder klimatilpasning
Konteringsregel
På denne funktion registreres udgifter og indtægter , hvis kommunen lægger ud for spildevandsforsyningsselskabers brugerfinansierede projekter vedrørende spildevandshåndtering, herunder klimatilpasning efter § 13 i den daværende bekendtgørelse nr. 159 af 26 februar 2016 om spildevandsforsyningsselskabers medfinansiering af kommunale og private projekter vedrørende tag- og overfladevand eller omkostningsbekendtgørelsens § 7.
Den kommunale del af investeringerne registreres på den funktion, som formålet med den kommunale del af investeringerne vedrører, f.eks. veje, vandløb og rekreative arealer.
Ligeledes registreres kommunale udgifter i form af betaling til spildevandsforsyningsselskabet for f.eks. et højere serviceniveau eller en dyrere løsning efter vandsektorlovens § 15, stk. 2, også på den funktion, som det højere serviceniveau vedrører, f.eks. rekreative arealer.
Som indtægter registreres betalinger fra spildevandsforsyningsselskaber til kommunen som led i finansieringen af klimainvesteringerne, i det omfang kommunen har lagt ud for selskabet, f.eks. ved projekter efter de tidligere medfinansieringsregler.
I regnskabsteknisk henseende behandles udlæg for vandselskabers brugerfinansierede projekter vedr. klimatilpasning og spildevandshåndtering på stort set samme måde som forsyningsvirksomheder, jf. bemærkningerne til hovedfunktion 1.22 Forsyningsvirksomheder samt bemærkningerne til statuskontiene 9.35.29-9.35.35.
KLE-Mapping
1.38 Affaldshåndtering
Konteringsregel
Principperne for kommunalbestyrelsens fastsættelse og opkrævning af gebyrer fremgår af kapitel 5 i affaldsaktørbekendtgørelsen.
For så vidt angår husholdninger sondres der i bekendtgørelsen mellem gebyrer vedrørende generelle administrationsomkostninger og de enkelte affaldsordninger.
For så vidt angår virksomheder blev gebyrfinansieringen af generelle administrationsomkostninger ophævet pr. 1. januar 2019, hvorfor disse opgaver herefter skattefinansieres.
Kommunalbestyrelsen skal opgøre omkostningerne ved den enkelte affaldsordning efter funktionerne 1.38.61-1.38.67, således at den samlede gebyrindtægt for hver ordning alene skal dække kommunens omkostninger til ordningen.
De generelle administrationsomkostninger for husholdninger, som ikke kan henføres til de enkelte affaldsordninger, registreres på funktion 1.38.60 og finansieres ligeledes af gebyrer.
Da denne hovedfunktion som anført er gebyrfinansieret efter hvile-i-sig-selv-princippet, skal der foretages mellemregning mellem kommunen og de ordninger, der registreres under de enkelte funktioner. Dette indebærer, at funktionerne regnskabsteknisk for disse områder behandles på samme måde som forsyningsvirksomhederne, dvs.:
med overførsel af andel af administrationsudgifter
med beregnede renter af kommunens udlæg
optagelse på status af kommunens udlæg, hvilket i givet fald skal ske på funktion 9.35.35, grp. 001-007
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til hovedfunktion 1.22 Forsyningsvirksomheder samt bemærkningerne til statuskontiene 9.35.29-9.35.35.
Der er under funktionerne 1.38.60-1.38.67 oprettet driftsgrupperinger til registrering af gebyrer. Endvidere kan der ske forsortering og genanvendelse ved de enkelte affaldsordninger. Der er derfor under funktionerne 1.38.61-1.38.67 oprettet driftsgrupperinger til registrering af indtægter fra afsætning og salg af genanvendelige materialer.
Disse indtægter skal altid udskilles i budget- og regnskabssystemet og registreres på de funktioner, hvor udgifterne er afholdt.
Indtægter i form af gebyrer opkrævet i henhold til affaldsaktørbekendtgørelsen, skal registreres med art 7.9 Øvrige indtægter. Indtægter i forbindelse med salg af genanvendelige materialer, skal registres med art 7.2 Salg af ydelser og produkter.
1.38.60 Generel administration vedr. kun husholdninger
Konteringsregel
På denne funktion registreres udgifter og indtægter vedrørende kommunens generelle administration af husholdningsaffaldsområdet. Det drejer sig f.eks. om udgifter forbundet med administration af anvisningsordninger, regulativfastsættelse, affaldsdata- og regulativsystem, information, konkrete anvisninger om håndtering af affald samt planlægning og administration, som ikke kan henføres til de enkelte affaldsordninger, jf. funktionerne 1.38.61-1.38.66.
Som følge af daværende lov nr. 1713 af 27. december 2018 om ændring af lov om miljøbeskyttelse må kommunerne ikke gebyrfinansiere tilsvarende opgaver for så vidt angår erhvervsaffald. De omkostninger skal i stedet registreres på funktion 6.45.55 Administration vedr. miljøbeskyttelse.
Ved overførsel af administrationsudgifter i forbindelse med regnskabsafslutningen fra hovedkonto 6, er det alene de udgifter, der ikke objektivt kan fordeles på funktionerne 1.38.61-1.38.66, der skal registreres på funktionen.
KLE-Mapping
1.38.61 Ordninger for restaffald
Konteringsregel
På funktionen registreres udgifter og indtægter i forbindelse med planlægning, administration, etablering og drift af ordninger for restaffald. Her vil typisk være tale om indsamlingsordninger.
KLE-Mapping
1.38.62 Ordninger for storskrald og haveaffald
Konteringsregel
På funktionen registreres udgifter og indtægter i forbindelse med planlægning, administration og etablering og drift af ordninger for storskrald og haveaffald. Alle udgifter og indtægter i forbindelse med disse ordninger registreres her, også selvom f.eks. indsamling af papir, pap og glas er en del af ordningen. Disse omkostninger skal altså ikke registreres på funktion 1.38.63, medmindre udgifter og indtægter hertil kan opgøres pålideligt.
KLE-Mapping
1.38.63 Ordninger for mad-, papir-, pap-, glas-, metal-, plast- og mad- og drikkekartonaffald
Konteringsregel
På funktionen registreres udgifter og indtægter i forbindelse med planlægning, administration, etablering og drift af ordninger for mad-, papir-, pap-, glas-, metal- og plastaffald samt mad- og drikkekartonaffald.
Hvis kommunen alene indsamler fraktionerne i forbindelse med storskraldsordninger og genbrugspladser, skal udgifterne hertil registreres på funktion 1.38.62 eller 1.38.65.
KLE-Mapping
1.38.64 Ordninger for farligt affald og tekstilaffald
Konteringsregel
På funktionen registreres udgifter og indtægter i forbindelse med planlægning, administration, etablering og drift af ordninger for farligt affald og tekstilaffald. Det bemærkes, at udgifter og indtægter i forbindelse med oprydning på forurenede grunde registreres på funktion 0.52.81 Jordforurening. Det skal endvidere bemærkes, at kommuner som alene indsamler farligt affald og tekstilaffald via genbrugspladsordning, skal registrere udgifterne hertil på funktion 1.38.65.
KLE-Mapping
- KLE - Indsamlingsordninger/henteordninger for farligt affald 07.13.04
1.38.65 Genbrugsstationer
Konteringsregel
På denne funktion registreres udgifter og indtægter vedrørende planlægning, administration, etablering og drift af genbrugsstationer. Udgifter og indtægter vedrørende indsamling af pap, papir, glas, haveaffald og farligt affald, der afleveres på genbrugspladser, registreres også på denne funktion.
KLE-Mapping
- KLE - Affald fra husholdninger, indsamlingsordninger i almindelighed 07.18.00
- KLE - Emballage, indsamlingsordning 07.18.12
- KLE - Genbrugsstationer, aktiviteter 07.04.20
- KLE - Haveaffald, indsamlingsordning 07.18.08
- KLE - Indsamlingsordninger/henteordninger for farligt affald 07.13.04
- KLE - Pap, indsamlingsordning 07.18.16
- KLE - Papir, indsamlingsordning 07.18.14
1.38.65.1 Drift
KLE-Mapping
- KLE - Affald fra husholdninger, indsamlingsordninger i almindelighed 07.18.00
- KLE - Emballage, indsamlingsordning 07.18.12
- KLE - Genbrugsstationer, aktiviteter 07.04.20
- KLE - Haveaffald, indsamlingsordning 07.18.08
- KLE - Indsamlingsordninger/henteordninger for farligt affald 07.13.04
- KLE - Pap, indsamlingsordning 07.18.16
- KLE - Papir, indsamlingsordning 07.18.14
1.38.66 Øvrige ordninger og anlæg
Konteringsregel
På denne funktion registreres udgifter og indtægter vedrørende planlægning, administration, etablering og drift af eventuelle andre ordninger, som ikke er nævnt specifikt under andre funktioner på denne hovedfunktion, herunder udgifter og indtægter vedrørende konkrete anvisninger af erhvervsaffald og for anmeldelse og dokumentation af jordflytninger.
Endvidere registreres udgifter og indtægter vedrørende rent kommunale behandlingsanlæg, f.eks. deponeringsanlæg, forbrændingsanlæg og sorteringsanlæg.