Hovedgrupper
Emneplan
|
85 Kommunens administrative systemer 
Servicetekst
Hovedgruppe 85 omfatter bl.a. sager, der administreres/behandles i henhold til følgende lovgivning:
- BEK af arkivloven (Arkivloven)
- Lov om behandling af personoplysninger (Persondataloven)
- LBK om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
- Lov om offentlige betalinger m.v.
- Lov om offentlighed i forvaltningen (Offentlighedsloven)
- BEK om arkiveringsversioner
- BEK om bevaring og kassation af arkivalier i kommunerne
- BEK om elektronisk afregning med offentlige myndigheder
- Lov om ændring af forskellige lovbestemmelser om ansøgninger, anmeldelser, anmodninger, meddelelser og erklæringer til offentlige myndigheder
- BEK om offentlige arkivalier og om offentlige arkivers virksomhed (Arkivbekendtgørelsen)
- BEK om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger, som behandles for den offentlige forvaltning
- Ombudsmandens Beretning: Utilstrækkelige søgemuligheder i journalsystem
- BEK om offentlige afsendere i Offentlig Digital Post
- BEK om standarder for it-anvendelsen i sundhedsvæsenet
- Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
- BEK om vederlag for opbevaring af kommunale arkivalier i Statens Arkiver
- Cookiebekendtgørelsen
- Forældelsesloven
- Lov om ændring af forskellige lovbestemmelser om ansøgninger, anmeldelser, anmodninger, meddelelser og erklæringer til offentlige myndigheder
85.00 Kommunens administrative systemer
Stikord
- Kommunens administrative systemer [=Gruppe]
Historik
- Oprettet 1988-01-01
-
Stikord
- Arkivpolitik, administrativ tillæggelse+P22
Historik
- Oprettet 1988-01-01
-
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Udgået 1999-01-01
85.02 Grundlaget for den administrative tilrettelæggelse
Servicetekst
Gruppe 85.02 indeholder primært principperne bag de administrative systemer og den administrative tilrettelæggelse. Sager om de konkrete IT systemer placeres i gruppe 85.11.
Stikord
- Administrative sekretariatssystemer, gruppe
- Forvaltningsprocesser, administrativ tilrettelæggelse, gruppe
- Grundlaget for den administrative tilrettelæggelse [=Gruppe]
- Kommunens arkiv, gruppe (efter 1/1 85) [udgået]
- Merbevaring, arkivalier, gruppe (før 1/8 05) [udgået]
- Opbevaring af akter, gruppe
- Papirer, makulering, gruppe (før 1/8 05) [udgået]
- Sagsadministration, gruppe
- Tilintetgørelse, arkivalier, gruppe (før 1/8 05) [udgået]
- Udrensning af akter, gruppe (efter 1/1 85) (før 1/8 05) [udgået]
- WorkFlow, administrativ tilrettelæggelse, gruppe
- e-arkiv, gruppe
Historik
- Oprettet 1988-01-01
-
Stikord
Historik
- Oprettet 1988-01-01
-
Servicetekst
- Emnet dækker sager om de informationsstrukturer, som kommunen anvender til registrering, klassifikation og journalisering af sager og dokumentation i esdh, fagsystemer og CMS (web) - eksempelvis emnesystematikker, taksonomier og kontoplan.
- Beskrivelse af det administrative sagsforløb fra "vugge til grav" med de forskellige faser, eksempelvis retningslinjer for modtagelse, registrering, oprettelse og styring af informationer journaliseres også her (med facet A26).
- Journalføring, se emnenr. 85.02.08
Stikord
- Journalinstruks+A26
Historik
- Oprettet 1999-01-01
- Rettet 2013-11-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- På dette emnenr. placeres eksempelvis sager om principper for dagsordenopbygning for såvel dagsordner til politisk behandling som dagsordner til administrativt brug (eksempelvis til ledergruppemøder, samarbejdsudvalgsmøder, arbejdsgrupper o.l.).
Historik
- Oprettet 1999-01-01
-
Servicetekst
Sager om blanketsystemer og deres anvendelse placeres under dette nummer. Det kan eksempelvis være sager om anvendelse og principper bag såvel elektroniske som papirbaserede blanketsystemer. Køb af blanketsystemer journaliseres i gruppe 83.03.
Historik
- Oprettet 1999-01-01
- Udgået 2005-08-01
-
Servicetekst
Her placeres sager om bevaring og kassation af alle typer af sager og arkivalier. Eksempelvis vejledningsmateriale fra Statens Arkiver og/eller KL, samt eventuelle beslutninger om bevaring af flere arkivalier end nævnt i bevaringsreglerne. Tilsvarende kan ligge sager om principper bag kassationer og retningslinjer for makulering.
Historik
- Oprettet 1999-01-01
- Udgået 2005-08-01
-
Servicetekst
Nummeret anvendes til sager om principper for arkivering. Dette gælder såvel kontorarkiver som nærarkiver og fjernarkiver. Eksempelvis kan der ligge beslutninger om, hvordan arkivsamlinger opbygges, indrettes, og hvornår der sker overflytning fra det ene arkiv til det andet. Sager om selve arkivinstitutionens fysiske indretning og drift journaliseres under relevante 82 og 83 hovedgruppenumre.
Historik
- Oprettet 1999-01-01
- Rettet 2004-02-01 (Overskrift, Rettet)
- Udgået 2005-08-01
-
Servicetekst
Her journaliseres sager om aflevering af papirarkivalier til arkiv.
Historik
- Oprettet 2004-02-01
- Udgået 2005-08-01
-
Servicetekst
- Arkivloven
Her journaliseres sager i forbindelse med arkivlovens bestemmelser om afleveringspligt til offentlig arkivmyndighed af elektroniske arkiver indeholdende personhenførbare data.
Historik
- Oprettet 2003-08-01
- Udgået 2005-08-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Tilrettelæggelse af journalføringen
- Kvalitetssikring eller retningslinjer for journalføringen
- Arbejdsgangsbeskrivelser, egne procedurer
Borgerens konkrete journal, patientjournal, etc. journaliseres under relevante emne og CPR
Historik
- Oprettet 2016-02-01
-
Servicetekst
Her journaliseres sager om arkivering af elektroniske arkivsystemer. Det kan eksempelvis være sager om principper (facet P21) eller vedligeholdelsesprocedurer for sikring af elektroniske arkivalier (facet A26).
Historik
- Oprettet 2004-02-01
- Udgået 2005-08-01
-
Servicetekst
- Her journaliseres sager om sagsdannelse, sagsadministration, workflow, tilrettelæggelse af kommunens postgang og lignende.
- Arbejdsgange, sagsbehandlingsrutiner o.l. på de konkrete emneområder journaliseres med relevante emne og facet A26
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Servicetekst
- Her journaliseres kommunens postlister og sagslister.
- Konkrete postlister journaliseres med facet P07
Stikord
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Servicetekst
- Her journaliseres sager vedr. administrativ kommuneidentifikation, fx kommunenumre, institutionsnumre, og domænenavne på Internettet.
- Sager om kommunens byvåben journaliseres i gruppe 00.20.
- Sager om design af logo, se emnenr. 00.13.10.
- Til sager om kommunens EAN-lokationsnummer anvendes emnenr. 85.15.08.
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Udgået 1999-01-01
85.04 Blanketter og formularer
Servicetekst
Gruppen dækker bl.a. sager om:
- Principper for og anvendelse af digitale og papirbaserede blanketsystemer.
- Køb af blanketsystemer journaliseres i gruppe 83.03.
Stikord
- Blanketter og formularer [=Gruppe]
- Formularer, gruppe
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Servicetekst
- Emnet er bl.a. til sager om blanketlicens vedr. KL autoriserede standardblanketter, der også kan gå under andre produktnavne, fx Dafolo eller Kruse.
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Servicetekst
- Emnenummeret bruges til kommunens udvikling af egne blanketter.
Historik
- Oprettet 2005-08-01
- Rettet 2012-11-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Her journaliseres sager bl.a. om e-fakturaer.
Historik
- Oprettet 2005-08-01
85.08 Arkivering
Stikord
- Aflevering af arkivalier (sager) til arkiv, gruppe
- Arkivering [=Gruppe]
- Elektronisk arkiv, gruppe
- Kommunens elektroniske arkiv, gruppe
- e-arkiv, administrativ tilrettelæggelse, gruppe
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Stikord
Historik
- Oprettet 2005-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
- Her placeres sager om bevaring og kassation af alle typer af sager og arkivalier
Stikord
- Fortegnelse over bevaringsværdige arkivalier+P07
Historik
- Oprettet 2005-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
- Nummeret anvendes til sager om principper for arkivering til eget arkiv. Dette gælder såvel kontorarkiver som nærarkiver og fjernarkiver.
- Eksempelvis kan der ligge beslutninger om, hvordan arkivsamlinger opbygges, indrettes, og hvornår der sker overflytning fra det ene arkiv til det andet.
- Sager om selve arkivinstitutionens fysiske indretning og drift journaliseres under relevante 82 og 83 hovedgruppenumre.
Historik
- Oprettet 2005-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
- Her journaliseres sager om aflevering af papirarkivalier til offentlig arkivinstitution (kommunalt stadsarkiv/§ 7 arkiv eller landsarkiv).
Historik
- Oprettet 2005-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Afleveringssager for elektroniske arkivalier
- Aflevering af elektroniske arkivalier til offentlig arkivmyndighed
- Afleveringspligt til offentlig arkivmyndighed af elektroniske arkivalier indeholdende personhenførbare data
- Afleveringsbestemmelser aftalt med andre myndigheder
Historik
- Oprettet 2005-08-01
- Rettet 2011-11-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
- Her journaliseres bl.a. sager om aftaler vedr. sikkerhedsmakulering, makuleringsinstruks.
Historik
- Oprettet 2005-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
- Sager om sletning af personoplysninger jf. databeskyttelsesforordningens bestemmelser, journaliseres her, og ligeledes sager om den konkrete udførelse af opgaven.
Henvisning til andre relevante emner:
Historik
- Oprettet 2005-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
85.09 Den registreredes rettigheder [udgået]
Servicetekst
Gruppen udgår nov. 2020, da emnerne er flyttet til gruppe 23.25. Baggrunden er at hovedgruppe 85 vedrører kommunens ressourcer (ligesom HG 80-89 i øvrigt). Sager om registreredes rettigheder er primært borgerrettede og flyttes derfor. Oprindelig servicetekst:
- Gruppen dækker bl.a. sager ifm. sagsbehandling af den registreredes rettigheder efter databeskyttelsesforordningen.
- De registreredes rettigheder vil typisk indgå som rettigheder i den konkrete sagsbehandling.
- Gruppen er en mulighed for at udskille sager om registreredes rettigheder, hvor der er tale om en selvstændig sagsbehandling, der ønskes dokumenteret selvstændigt.
Historik
- Oprettet 2018-11-01
- Udgået 2020-11-01
-
Servicetekst
Emnet udgår nov. 2020, da gruppen ’registreredes rettigheder’ er flyttet til gruppe 23.25. Baggrunden er at hovedgruppe 85 vedrører kommunens ressourcer (ligesom HG 80-89 i øvrigt). Sager om registreredes rettigheder er primært borgerrettede og flyttes derfor. Oprindelig servicetekst:
Emnet dækker bl.a.:
- Generelle sager om den registreredes rettigheder.
- Generelle henvendelser til kommunens DPO fra borgere (ved henvendelser om specifikke emner i gruppen, anvendes disse)
- Sager der med lige god ret kan placeres under to eller flere emner i gruppen.
Historik
- Oprettet 2018-11-01
- Udgået 2020-11-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
Emnet udgår nov. 2020, da gruppen ’registreredes rettigheder’ er flyttet til gruppe 23.25. Baggrunden er at hovedgruppe 85 vedrører kommunens ressourcer (ligesom HG 80-89 i øvrigt). Sager om registreredes rettigheder er primært borgerrettede og flyttes derfor. Oprindelig servicetekst:
Emnet dækker sager om:
- Oplysningspligt over for den registrerede, fx når der indsamles oplysninger om den pågældende.
- Oplysningspligt ved indsamling af personoplysninger hos den registrerede.
- Eksempler kan være henvendelser, udarbejdelse af standardtekster, procedurer og tidsfrister.
- Emnet er flyttet fra emnenr. 85.10.11 for at samle registreredes rettigheder i en fælles gruppe.
Historik
- Oprettet 2018-11-01
- Rettet 2020-08-01 (Overskrift, Rettet)
- Udgået 2020-11-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
Emnet udgår nov. 2020, da gruppen ’registreredes rettigheder’ er flyttet til gruppe 23.25. Baggrunden er at hovedgruppe 85 vedrører kommunens ressourcer (ligesom HG80-89 i øvrigt). Sager om registreredes rettigheder er primært borgerrettede og flyttes derfor. Oprindelig servicetekst:
Emnet dækker sager om:
- Den registreredes indsigtsret.
- Konkrete ansøgninger om indsigt i registrerede oplysninger journaliseres med facet A53.
Henvisning til andre relevante emner:
- Sager om aktindsigt journaliseres under pågældende emne der søges aktindsigt i, og kombineres med facet A53.
Emnet er flyttet fra emnenr. 85.10.05 for at samle registreredes rettigheder i en fælles gruppe.
Historik
- Oprettet 2018-11-01
- Rettet 2020-08-01 (Overskrift, Rettet)
- Udgået 2020-11-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
Emnet udgår nov. 2020, da gruppen ’registreredes rettigheder’ er flyttet til gruppe 23.25. Baggrunden er at hovedgruppe 85 vedrører kommunens ressourcer (ligesom HG 80-89 i øvrigt). Sager om registreredes rettigheder er primært borgerrettede og flyttes derfor. Oprindelig servicetekst:
Emnet dækker sager om:
- Ret til berigtigelse
- Datatilsynet anbefaler at berigtigelser, i form af tilføjelser, skal ske i så nær tilknytning til de urigtige personoplysninger som muligt (da myndigheder ikke bare må ændre eller fjerne oplysninger), så det er nemt for fremtidige sagsbehandlere mv. at se, at oplysningerne er blevet berigtiget.
- I eksemplerne i Datatilsynets 'Vejledning om de registreredes rettigheder' tilføjes berigtigelser i selve den sag oplysningerne indgår i.
- Emnet her, giver mulighed for at håndtere behandlingen særskilt fx af hensyn til opgørelser/statistik.
- Emnet dækker også pligten til at underrette tredjemand i tilfælde af videregivelse.
Historik
- Oprettet 2018-11-01
- Rettet 2020-08-01 (Overskrift, Rettet)
- Udgået 2020-11-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
Emnet udgår nov. 2020, da gruppen ’registreredes rettigheder’ er flyttet til gruppe 23.25. Baggrunden er at hovedgruppe 85 vedrører kommunens ressourcer (ligesom HG 80-89 i øvrigt). Sager om registreredes rettigheder er primært borgerrettede og flyttes derfor. Oprindelig servicetekst:
Emnet dækker sager om:
- Konkrete henvendelser om ret til sletning.
- For offentlig myndigheder gælder forskellige undtagelser for retten til sletning, bl.a. hvis andre regler gør, at du ikke må slette dem.
- Et alternativ til sletning kan være, at oplysningerne overføres til arkiv i overensstemmelse med reglerne i arkivloven.
Henvisning til andre relevante emner:
Historik
- Oprettet 2018-11-01
- Rettet 2020-08-01 (Overskrift, Rettet)
- Udgået 2020-11-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
Emnet udgår nov. 2020, da gruppen ’registreredes rettigheder’ er flyttet til gruppe 23.25. Baggrunden er at hovedgruppe 85 vedrører kommunens ressourcer (ligesom HG 80-89 i øvrigt). Sager om registreredes rettigheder er primært borgerrettede og flyttes derfor. Oprindelig servicetekst:
Emnet dækker sager om:
- Ret til begrænsning af behandling.
- Begrænsning af behandling defineres som mærkning af opbevarede personoplysninger med den hensigt at begrænse fremtidig behandling af disse oplysninger.
Historik
- Oprettet 2018-11-01
- Rettet 2020-08-01 (Overskrift, Rettet)
- Udgået 2020-11-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
Emnet udgår nov. 2020, da gruppen ’registreredes rettigheder’ er flyttet til gruppe 23.25. Baggrunden er at hovedgruppe 85 vedrører kommunens ressourcer (ligesom HG 80-89 i øvrigt). Sager om registreredes rettigheder er primært borgerrettede og flyttes derfor. Oprindelig servicetekst:
Emnet dækker bl.a.:
- Sager om ret til dataportabilitet.
Historik
- Oprettet 2018-11-01
- Rettet 2020-08-01 (Overskrift, Rettet)
- Udgået 2020-11-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
Emnet udgår nov. 2020, da gruppen ’registreredes rettigheder’ er flyttet til gruppe 23.25. Baggrunden er at hovedgruppe 85 vedrører kommunens ressourcer (ligesom HG 80-89 i øvrigt). Sager om registreredes rettigheder er primært borgerrettede og flyttes derfor. Oprindelig servicetekst:
Emnet dækker sager om:
- Indsigelse mod behandling af sine personoplysninger.
Historik
- Oprettet 2018-11-01
- Rettet 2020-08-01 (Overskrift, Rettet)
- Udgået 2020-11-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
Emnet udgår nov. 2020, da gruppen ’registreredes rettigheder’ er flyttet til gruppe 23.25. Baggrunden er at hovedgruppe 85 vedrører kommunens ressourcer (ligesom HG 80-89 i øvrigt). Sager om registreredes rettigheder er primært borgerrettede og flyttes derfor. Oprindelig servicetekst:
Emnet dækker sager om:
- Ret til ikke at være genstand for en afgørelse, der alene er baseret på automatisk behandling, herunder profilering.
Historik
- Oprettet 2018-11-01
- Rettet 2020-08-01 (Overskrift, Rettet)
- Udgået 2020-11-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
85.10 Behandling af personoplysninger
Servicetekst
- Gruppen er til sager om behandling af personoplysninger, bl.a. efter databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Henvisning til andre relevante grupper:
- Sager som registreredes rettigheder efter databeskyttelsesforordningen, se gruppe 23.25
Stikord
- Adgang til registre (efter 1/1 85)(før 1/1 01) [udgået]
- Administration af persondataloven, gruppe [udgået]
- Behandling af personoplysninger [=Gruppe]
- Behandling af personoplysninger, gruppe [udgået]
- Databeskyttelse, gruppe
- Dataregistres behandling mv., gruppe
- Datasikkerhed, persondatalov, gruppe
- Edb-registre, gruppe [udgået]
- GDPR, databeskyttelsesforordning, gruppe
- God databehandlingsskik, gruppe [udgået]
- IT registre, gruppe
- Opbevaring af oplysninger, persondata, gruppe
- Register, registre, behandling af personoplysninger, gruppe
- Registerforskrifter, administration (før 1/1 01) [udgået]
- Registergodkendelse, administration (før 1/1 01) [udgået]
- Registerloven, administration (før 1/1 01) [udgået]
- Samkøring af data-registre/persondata, gruppe (efter 1/1 01) [udgået]
- Undtagelse af edb-registre fra forskriftskrav (før 1/1 01) [udgået]
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2010-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Databeskyttelsesrådgiver, oprettelse af funktion efter artikel 37-38.
- Principper for behandling af personoplysninger efter artikel 5, stk. 1
- Tværgående sager der vedrører to eller flere emner i gruppen, eller ikke entydigt kan placeres under et af emnerne.
Stikord
- Aktindsigt i relation til persondataloven, gruppe (efter 1/1 01) [udgået]+A53
- Borgerne, aktindsigt i dataregistre (efter 1/1 01) [udgået]+A53
- Dataetisk politik+P22
- Edb-registre, borgernes aktindsigt (efter 1/1 91) [udgået]+A53
- Indsigt i persondata efter persondatalovens § 31 (efter 1/1 91) [udgået]+A53
- Kontrakt om databeskyttelsesrådgiverfunktion+Ø54
- Oprettelse af databeskyttelsesrådgiverfunktion+A30
- Persondata, indsigt i [udgået]+A53
- Registerloven, aktindsigt i relation til (før 1/1 01) [udgået]+A53
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2010-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
Emnet dækker sager om:
- Behandlingsregler ved fx Videregivelse af oplysninger, jf. Artikel 6, stk. 1, litra e.
- Samkøring og videregivelse af oplysninger.
- Videregivelsesaftaler omkring data, når der er tale om videregivelse i stedet for en egentlig databehandlingsaftale. Tilføjes facet P27.
Stikord
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2019-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Udgået 2005-02-01
-
Servicetekst
Emnet udfases februar 2019. Kontakt redaktionen hvis dette giver problemer.
Oprindelig servicetekst:
- Her journaliseres sager om fællesanmeldelse af databehandlinger, typisk i fagsystemer, der foretages på samme måde i flere kommuner.
- Anmeldelse af databehandlinger fra lokalt afviklede systemer, fx omsorgssystemer journaliseres under nummer 85.10.10 med facet A26.
Henvisning til andre relevante emner:
- Fortegnelser over behandlingsaktiviteter efter persondataforordningen, se emnenr. 85.10.12.
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2018-08-01 (Overskrift, Rettet)
- Udgået 2019-02-01
-
Servicetekst
Her journaliseres kommunens egne anmeldelser for dataregistre med facetten A26.
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Udgået 2005-02-01
-
Servicetekst
Emnet er flyttet til nyoprettet gruppe 85.09 Den registreredes rettigheder. Hhv. 85.09.10, 85.09.15, 85.09.20, 85.09.25. Dette emnenr. udfases maj 2019. Oprindelig servicetekst:
Emnet dækker sager om:
- Databeskyttelsesforordningen artikel 15-18
- Emnet dækker sager om den registreredes indsigtsret.
- Konkrete ansøgninger om indsigt i registrerede oplysninger journaliseres med facet A53.
- Generelle sager om ret til berigtigelse, ret til sletning, retten til at blive glemt og ret til begrænsning af behandling
Henvisning til andre relevante emner:
- Konkrete henvendelser om berigtigelser, sletning og begrænsning af behandling, journaliseres i den sag, og det emne det vedrører.
- Sager om aktindsigt journaliseres under pågældende emne der søges aktindsigt i, og kombineres med facet A53.
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Udgået 2019-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
- Emnet dækker bl.a. sager vedrørende videregivelse til kreditoplysningsbureauer af oplysninger om gæld til det offentlige, herunder at kommunen skal give skyldneren skriftlig meddelelse om det, inden videregivelsen finder sted.
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2018-08-01 (Overskrift, Rettet)
-
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Udgået 2001-01-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Kommunen er databehandler.
- Databehandleraftaler, kommunen som databehandler.
- Instrukser tilføjes facet A26 og aftaler facet P27.
- Databehandleraftale med kommunen som dataansvarlig. Tilføjes facet P27.
Henvisning til andre relevante emner:
- Kommunen som dataansvarlig, se emnenr. 85.10.09.
Stikord
- Databehandleraftale med dataansvarlig+P27
Historik
- Oprettet 2019-02-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Behandlingssikkerhed efter databeskyttelsesforordningen artikel 28.
- Instruks om behandling af oplysninger fra den dataansvarlige.
- Databehandleraftaler med databehandler.
- Instrukser tilføjes facet A26 og aftaler facet P27.
- Revisorerklæring/revisionserklæring ifm. databehandlere tilføjes facet K01
- Databeskyttelse gennem design og databeskyttelse gennem standardindstillinger.
- Databeskyttelsespolitikker.
- Fælles dataansvar.
Henvisning til andre relevante emner:
- Efter feb. 2019 er der oprettet selvstændigt emne til kommunen som databehandler, se emnenr. 85.10.08.
Stikord
- Anden aktør som databehandler, databehandlingsaftale+P27
- Databehandleraftale med databehandler+P27
- Databehandlingsaftale med databehandlere+P27
- EDB-servicebureauer, databehandlingsaftale [udgået]+P27
- ISAE 3000-erklæring, databehandler+K01
- Instruks om behandling af oplysninger fra den dataansvarlige+A26
- Revisorerklæring/revisionserklæring, databehandler+K01
- Tilsynsplanlægning, databehandling+A26
Historik
- Oprettet 2010-02-01
- Rettet 2019-02-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
Emnet udgår feb 2019. Kontakt redaktionen hvis dette giver problemer.
Oprindelig servicetekst:
- Den dataansvarlige eller dennes repræsentant skal forinden iværksættelse af en behandling af oplysninger, som foretages af en kommune, anmelde dette til Datatilsynet.
- Til anmeldelserne anvendes facetten A26.
Henvisning til andre relevante emner:
- Fortegnelser over behandlingsaktiviteter efter persondataforordningen, se emnenr. 85.10.12
Historik
- Oprettet 2001-08-01
- Rettet 2018-08-01 (Overskrift, Rettet)
- Udgået 2019-02-01
-
Servicetekst
Emnet er flyttet til nyoprettet gruppe 85.09 Den registreredes rettigheder. Afløses af 85.09.05. Dette emnenr udfases maj 2019. Oprindelig servicetekst:
- Emnet dækker sager om oplysningspligt over for den registrerede, fx når der indsamles oplysninger om den pågældende
- Oplysningspligt ved indsamling af personoplysninger hos den registrerede
- Databeskyttelsesforordningen artikel 13-14
Historik
- Oprettet 2001-08-01
- Udgået 2019-08-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager efter:
- Artikel 30 i databeskyttelsesforordningen om fortegnelser over behandlingsaktiviteter.
Historik
- Oprettet 2017-08-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager efter:
Stikord
Historik
- Oprettet 2017-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Konsekvensanalyse vedrørende databeskyttelse.
- Kortlægning over risikoen for de registreredes rettigheder.
- Vurdering af tekniske og organisatoriske foranstaltninger som sikring af behandlingen.
Henvisning til andre relevante emner:
- Risikovurdering vedrørende databeskyttelse, se emnenr. 85.10.18.
Historik
- Oprettet 2017-08-01
-
Servicetekst
Journalnummeret dækker §§ 1-4 i persondataloven. Disse paragraffer fastlægger nærmere lovens område, eller måske snarere mere interessant, hvornår loven ikke gælder/dækker. Endvidere dækker § 3 de forskellige definitioner af de anvendte begreber i loven. Endelig er der bestemmelser om lovens geografiske område.
Historik
- Oprettet 2001-08-01
- Udgået 2005-08-01
-
Servicetekst
- Emnet dækker sager om krav til information og samtykke ved lagring af og adgang til oplysninger i slutbrugeres terminaludstyr, jf. cookiebekendtgørelsen.
Historik
- Oprettet 2011-05-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Risikovurdering.
- Kortlægning over risikoen for de registreredes rettigheder.
- Risici forbundet med behandling af personoplysninger.
- kategorisering af risiko (scoring, sandsynlighed og alvorlighed).
- Præambelbetragtning nr. 75 og 76.
- Procedure for regelmæssig afprøvning, vurdering og evaluering af effektiviteten af de tekniske og organisatoriske foranstaltninger til sikring af behandlingssikkerhed, (artikel 32, stk. 1, litra d).
Henvisning til andre relevante emner:
- Konsekvensanalyse, se emnenr. 85.10.14.
Henvisning til andre relevante facetter:
- Procedurer tilføjes A26.
Stikord
Historik
- Oprettet 2019-02-01
-
Servicetekst
Journalnummeret er flyttet fra den tidligere gruppe 85.16, for at samle alle forskrifterne i samme gruppe. Specifikke forskrifter for kommunens egne enkeltstående systemer, der ikke er beskrevet i de generelle forskrifter (nr. 85.10.04) kan journaliseres her med facetten A26.
Historik
- Oprettet 2001-08-01
- Udgået 2005-02-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Databehandling ifm offentliggørelse af billeder.
- Samtykke til brug af billeder efter databeskyttelsesforordningen.
- Tilbagekaldelse af samtykke til brug af billeder.
Stikord
- Retningslinjer for offentliggørelse af billeder og video, databehandling+A26
Historik
- Oprettet 2018-11-01
- Rettet 2019-02-01 (Overskrift, Rettet)
85.11 Etablering og udvikling af IT-systemer
Servicetekst
Gruppen dækker bl.a. sager om:
- Etablering og udvikling af kommunens informationsteknologi, herunder også sager om netværk, IT-arkitektur mv.
Henvisning til andre relevante grupper:
Stikord
- Beskrivelse, systemmæssig, gruppe
- Den Fælleskommunale Rammearkitektur, gruppe
- Digital forvaltning, IT udvikling, gruppe [udgået]
- Digitalisering, gruppe [udgået]
- Edb, behov, gruppe [udgået]
- Edb-udvikling, teknologisk, kommunens, gruppe [udgået]
- Elektronisk selvbetjening, udvikling af systemer, gruppe [udgået]
- Etablering og udvikling af IT-systemer [=Gruppe]
- Fagsystem, udvikling, gruppe
- Fælleskommunal rammearkitektur, gruppe
- Hjemmesider teknisk udvikling, kommunens, gruppe [udgået]
- IT-arkitektur, udvikling, gruppe
- IT-infrastruktur, gruppe
- IT-udvikling, kommunens, gruppe [udgået]
- KA-projekt, kontorautomatisering, gruppe [udgået]
- Kommunens IT-udvikling, gruppe [udgået]
- Kontorautomatisering, gruppe [udgået]
- Lønsystem, udvikling, gruppe [udgået]
- Løsningsmuligheder, IT-systemer, gruppe
- Løsningsmuligheder, teknologiske, gruppe [udgået]
- Referencearkitektur, gruppe
- Teknologiske løsningsmuligheder, kommunens IT-udvikling, gruppe
- Udvikling af IT, gruppe
- Udvikling i kommunen af IT, gruppe
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2013-11-01 (Overskrift, Rettet)
-
Stikord
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2013-11-01 (Overskrift, Rettet)
-
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Udgået 2005-08-01
-
Servicetekst
- Her journaliseres sager om udvikling og etablering af kommunens hardwareanvendelse, fx servere og pc'er.
Stikord
- Datastandarder for hardware [udgået]+P23
Historik
- Oprettet 1988-01-01
-
Servicetekst
- Her journaliseres sager om udvikling og etablering af kommunernes fagsystemer.
Henvisning til andre relevante emner:
- Sager om esdh (elektronisk sags- og dokumenthåndteringssystemer), se emnenr. 85.11.06.
Stikord
- Migrering af data, procedure, vejledning+A26
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Servicetekst
- Her journaliseres sager om udvikling og etablering af kommunens administrative systemer, fx esdh (elektronisk sags- og dokumenthåndteringssystemer).
- Se også gruppe 85.13, der dækker den forberedende del af arbejdet med digitalisering.
Stikord
Historik
- Oprettet 2005-08-01
- Rettet 2012-11-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Her journaliseres sager om kommunens kommunikationsnetværk, herunder sager om internet, telefoni, LAN og web-services.
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Servicetekst
Her journaliseres sager om de IT-løsninger kommunen anvender, fx esdh (elektronisk sags- og dokumenthåndteringssystem, edh (elektronisk dokumenthåndteringssystem) samt e-boks- og e-handelsløsninger.
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Udgået 2005-08-01
-
Servicetekst
- Her journaliseres sager om kommunens programmel-/software udvikling og etablering, herunder også sager om kravspecifikationer og licensstyring.
Henvisning til andre relevante emner:
- Kravspecifikationer til fagsystemer, se emnenr. 85.11.04
Kravspecifikationer til esdh, se emnenr. 85.11.06.
Stikord
- Behovsanalyse, programmel+P05
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2005-08-01 (Overskrift, Rettet)
85.13 Grundlaget for digitalisering
Servicetekst
- Gruppen dækker den forberedende del af arbejdet med digitalisering, samt overgangen fra analog sagsbehandling til digital sagsbehandling. Fx de forskellige trin frem imod en konkret IT-løsning, eller udvikling af en ny IT løsning.
- Initiativer igangsat med udgangspunkt i nationale digitaliseringsindsatser, journaliseres også her.
- Ligeledes kan gruppen anvendes til at det politisk strategiske arbejde med digitalisering, både vedr. kommunens forhold, og i relevante samarbejder nationalt m.v.
- Digitaliseringsstrategier og projekter har før aug 2013 været placeret under gruppe 85.11.
Stikord
- Grundlaget for digitalisering [=Gruppe]
Historik
- Oprettet 2013-08-01
-
Servicetekst
- Emnet dækker bl.a. sager om den forberedende / indledende del af arbejdet med digitalisering. Det kan være projektideer, strategier, projekter, notater.
Henvisning til andre relevante emner:
- Konkrete udviklingsprojekter af it-systemer, se gruppe 85.11
Stikord
Historik
- Oprettet 2013-08-01
-
Servicetekst
- Emnet dækker bl.a. sager om anvendelse og implementering af standarder i IT løsninger/digitalisering af arbejdsgange.
Historik
- Oprettet 2013-08-01
85.15 Drift af IT-systemer og systemanvendelse
Servicetekst
- Gruppen dækker bl.a. sager om:
- Drift og anvendelse af IT-systemer
- IT-sikkerhed og sikkerhedsforanstaltninger
- Driftssikkerhed
- IT kriminalitet
- Sager vedrørende dataregistre/ forskrifter journaliseres i guppe 85.10.
Stikord
- Callcentre, sikkerhed og adgang, gruppe
- Drift af IT-systemer og systemanvendelse [=Gruppe]
- Drift, IT, gruppe
- Drift, administrative systemer, gruppe
- Edb, drift, gruppe [udgået]
- Edb-anlæg - drift, gruppe [udgået]
- Edb-sikkerhed, gruppe [udgået]
- Edb-systemer, teknisk anvendelse, gruppe [udgået]
- Elektronisk infrastruktur, drift, IT, gruppe
- Elektronisk selvbetjening, drift af systemer, gruppe
- Fagsystem, drift, gruppe
- IT-sikkerhed, gruppe [udgået]
- IT-systemer, anvendelse, gruppe [udgået]
- Internet-drift, teknisk anvendelse af system, gruppe
- Krydsreferenceregistret, gruppe
- Lønsystem, drift, gruppe
- Planregistret, ajourføring, gruppe [udgået]
- Sikkerhed, IT, gruppe [udgået]
- Systemansvar, IT, gruppe
- Systemanvendelse, drift af systemer, gruppe
- Telekommunikation, interne net, anvendelse, gruppe
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2016-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Emnet dækker sager om drift af IT systemer og systemanvendelse, der ikke er dækket af de specifikke emner i gruppen.
Stikord
- Anvendte IT-systemer, oversigt+P07
- Data-ansvarlig, opgaver og funktioner [udgået]+A21
- Dataudveksling, elektronisk, kontrakt om [udgået]+Ø54
- EDIFACT, elektroniske kontrakter [udgået]+Ø54
- Edb-sikkerhedsorganisation (før 01/07 01) [udgået]+A21
- Fejloprettede sager [udgået]+I00
- IT-sikkerhedsorganisation+A21
- IT-sikkerhedsregulativ [udgået]+P24
- IT-sikkerhedsregulativ, risikovurdering iht. [udgået]+P30
- Kontrakt om elektronisk dataudveksling [udgået]+Ø54
- Oversigt, anvendte IT-systemer+P07
- Risikovurdering iht. IT-sikkerhedsregulativ [udgået]+P30
- Risikovurdering iht. standard for informationssikkerhed (DS 484) [udgået]+P30
- Risikovurdering, analyse, i henhold til IT-sikkerhedsregulativ [udgået]+P05
- Risikovurdering, analyse, i henhold til standard for informationssikkerhed [udgået]+P05
- Sikkerhedsaftale, IT [udgået]+P27
- Sikkerhedsorganisation, IT [udgået]+A21
- Standard for informationssikkerhed (DS 484), risikovurdering iht. [udgået]+P30
- Testsager/papirkurvssager [udgået]+I00
- Tilslutningsaftale, IT, økonomi [udgået]+Ø54
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2016-02-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Udgået 2001-08-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Sikkerhedsforanstaltninger ift. it-systemer
- Sikkerhedskontrol ift. it-systemer
- IT-sikkerhed, fx regulativer, sikkerhedsregler
- Tilslutning til Center for Cybersikkerheds netsikkerhedstjeneste
Henvisning til andre emner:
- Sager om it-kriminalitet, se emnenr. 85.15.05
Stikord
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2016-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
IdP anvendes til integreret adgangsstyring til Støttesystemerne (STS), og dermed anvendes i de fælleskommunale anvendersystemer.
Dette ID anvendes i alle Støttesystemerne, herunder Indekserne og Organisation. Det betyder, at hvis man vil registrere en sag eller et dokument i Sags- og Dokumentindekset, og sagen skal referere til en bestemt medarbejder, så skal dette ID anvendes som reference. Det samme gælder for brugere, som er oprettet i Organisation.
Stikord
- Adgang til datasystemer+A21
- Autentifikation af brugere, IT+A21
- Autorisation af brugere, IT+A21
- Brugeradgang og autorisation af brugere, IT+A21
- Brugeradministration, IT+A21
- Godkendelse terminaloperatører+A21
- Godkendelse, IT-brugere, gruppe+A21
- Operatører, autorisation, IT+A21
- Operatører/brugere, adgangskode, IT-systemer+A21
- Terminaladgang+A21
- Terminaloperatører, godkendelse+A21
Historik
- Oprettet 1988-01-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Stikord
- IT-Beredskabsplan+P15
Historik
- Oprettet 1988-01-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- IT kriminalitet/datakriminalitet, der rammer kommunen
- Kommunens håndtering af datakriminalitet
- Ransomware
- Datalogning, logfiler
- Bevissikring og analyse
- Resultatet af genskabelsen af data
- Indberetning af sikkerhedshændelser
Henvisning til andre relevante emner:
Historik
- Oprettet 2016-02-01
- Rettet 2016-11-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Emnet dækker sager om anvendelsen af elektroniske signaturer i henhold til lov om elektroniske signaturer. Denne lov dækker kravene til de såkaldte nøglecentres virksomhed, herunder erstatningskrav og tilsyn.
Historik
- Oprettet 2001-01-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
- Her journaliseres bl.a. sager om elektronisk fakturering
- Det er den enkelte kommunale myndigheds opgave at administrere tildeling og efterfølgende vedligehold af EAN lokationsnumre.
Henvisning til andre relevante emner:
- Sager om kommunens CVR nummer journaliseres under emnenr. 85.02.20.
Stikord
- Dispensation fra elektronisk fakturering+P25
Historik
- Oprettet 2005-02-01
- Rettet 2005-08-01 (Overskrift, Rettet)
-
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2005-08-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- aftaler om tilslutning af IT-systemer
- aftaler om datakørsler
- rapporter om datakørsel
Historik
- Oprettet 2001-08-01
- Rettet 2005-08-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Her journaliseres ud over operatørvejledninger også softwaremanualer.
Stikord
Historik
- Oprettet 2001-08-01
- Rettet 2005-08-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Emne primært til brug for IT-leverandører.
- Anvendes bl.a. til at håndtere sager, der ikke har fået tildelt et journalnummer, og giver fejl fx ifm. opgradering, integration ml. IT-systemer o.lign.
- IT-leverandører kan bruge emnet til at bygge funktionalitet op om sager i systemet, der mangler nødvendige metadata.
Historik
- Oprettet 2015-08-01
-
Servicetekst
- Emnenummeret anvendes til at frasortere fejloprettede sager og testsager ved arkivering.
Historik
- Oprettet 2014-08-01
-
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Udgået 2001-08-01
-
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Udgået 2001-08-01
-
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Udgået 2001-08-01
-
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Udgået 2001-08-01
-
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Udgået 2001-08-01