Hovedgrupper
Emneplan
|
00 Kommunens styrelse 
Servicetekst
Hovedgruppe 00 'Kommunens styrelse' dækker sager der vedrører styrelsen af kommunen som kommune jf. kommunestyrelsesloven. Det gælder bl.a. kommunalbestyrelsens konstituering, nedsættelse af politiske udvalg, forretningsorden, styrelsesvedtægt, kommunens organisation og økonomiske forvaltning.
Hovedgruppe 00 indeholder også grupper, som ikke naturligt kan indplaceres under de øvrige hovedgrupper. Fx 00.03 'International virksomhed og EU', 00.05 'Besøg, repræsentation'.
Sager der går på tværs af flere hovedgrupper, indplaceres under 00.01.10 'Opgaver der dækker flere hovedgrupper', oprettet konkret til dette formål.
Hovedgruppe 00 omfatter bl.a. sager, der administreres/behandles i henhold til følgende lovgivning:
- LBK om folkeskolen (Folkeskoleloven)
- LBK om fonde og visse foreninger (Fondsloven)
- LBK om forpligtende kommunale samarbejder
- LBK om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom
- LBK om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Udligningsloven)
- LBK om kommunernes styrelse (Kommunestyrelsesloven)
- LBK om regionernes finansiering
- LBK om statsgaranti til lån til forsøgsbyggeri (Støttet boligbyggeri)
- LBK om ungdomsskoler (Ungdomsskoleloven)
- Lov om en satsreguleringsprocent
- Lov om Udbetaling Danmark
- Lov om Folketingets Ombudsmand (Ombudsmandsloven)
- Lov om kommunale borgerservicecentre (Borgerservicecenterloven)
- Lov om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet
- Lov om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af kommunale parkeringsindtægter
- Lov om offentlighed i forvaltningen (Offentlighedsloven)
- Lov om regionale kulturforsøg
- Lov om revision af den kommunale inddeling
- Lov om Udbetaling Danmark (Udbetaling Danmark-loven)
- Lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (PSI-loven)
- Lov om ændringer af landets inddeling i kommuner og regioner og om opløsning og udpegelse af forpligtende kommunale samarbejder
- Lov om socialtilsyn (Socialtilsynsloven)
- Lov om ændring af lov om Det Centrale Personregister (Særlig adressebeskyttelse til personer, som udsættes for trusler mod deres person i forbindelse med æresrelaterede eller samlivsrelaterede konflikter m.v.) (CPR-loven)
- LBK om biblioteksvirksomhed (Biblioteksloven)
- BEK om beregning af satsreguleringsprocenten m.v.
- BEK om deling af kommuner
- BEK om forretningsorden for børn og unge-udvalgene
- BEK om kommuners låntagning og meddelelse af garantier mv.
- BEK om kommunernes mellemværender med de kommunale forsyningsvirksomheder
- BEK af lov om frikommuner m.v. (Frikommuneloven)
- BEK om aktindsigt i visse interne kommunale og regionale dokumenter
- BEK af lov om rettens pleje
- BEK om Udbetaling Danmarks kontoplan m.v.
- BEK om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v.
- BEK om ændring af bekendtgørelse om regionernes budget- og regnskabsvæsen, revision m.v.
- BEK om regnskaber m.v. for Udbetaling Danmark
- BEK af lov om merværdiafgift (momsloven)
- BEK af forvaltningsloven (Forvaltningsloven)
- BEK om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
00.01 Kommunens styrelse
Stikord
- Kommunens styrelse [=Gruppe]
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2011-05-01 (Overskrift, Rettet)
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Emnet dækker sager om kommunens styrelse i almindelighed
- Sager der går på tværs af flere hovedgrupper placeres under 00.01.10 'Opgaver der dækker flere hovedgrupper' (oprettet pr. 01.05.2011)
Historik
- Oprettet 2004-02-01
- Rettet 2011-05-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
- Emnet anvendes til sager der emnemæssigt går på tværs af flere hovedgrupper i KLE, og som ikke entydigt kan placeres i en bestemt hovedgruppe. Emnet afløser dermed den funktion nr. 00.01.00 havde før 01.05.2011.
Stikord
Historik
- Oprettet 2011-05-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
00.03 International virksomhed og EU
Servicetekst
Gruppen dækker bl.a. sager om:
- organisering af kommunernes internationale virksomhed, herunder sager vedrørende EU
- aftaler om regionale udviklingsprogrammer
- sager om konkrete emner journaliseres under relevant emnenummer
Stikord
- FN’s organisation og udvikling, gruppe
- Forhold til internationale organisationer, gruppe
- International virksomhed og EU [=Gruppe]
- Internationale arrangementer, gruppe
- Internationale organisationer, forhold til, gruppe
- Internationale organisationer, opbygning og udvikling, gruppe
- Tidligere gruppenr. 30.05
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 1996-01-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Emnet dækker bl.a. sager om kommunens egne internationale strategier, kombineret med facet P15.
Historik
- Oprettet 2003-08-01
- Rettet 1996-01-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- internationale organisationer som fx: FN, UNESCO og Røde Kors, som ikke kan knyttes nærmere til et konkret emne
- organisering og udvikling af hjælpeorganisationer
Historik
- Oprettet 2003-08-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- EU's organisation og udvikling
- Aftaler om regionale programmer som fx: Strukturfond, Mål2, Mål3, Artikel 33, Socialfond, Interreg III, LEADER+ og Carrefour.
Konkrete EU-tilskud til kommunen journaliseres under det relevante emne med facet Ø34.
Når kommuner administrerer tilskud (indstiller til eller yder), hvor tilskuddene er finansieret eller medfinansieret af EU og Staten, journaliseres sagen med facet Ø39.
Stikord
Historik
- Oprettet 2003-08-01
-
Servicetekst
Emnet dækker sager om EU-interessevaretagelse. Fx sager om:
- høringssvar til ministerier angående EU's udvikling og organisering
- deltagelse i arrangementer om EU politikker mv.
Historik
- Oprettet 2006-02-01
-
Servicetekst
- Emnet dækker bl.a. sager om internationalt samarbejde, fx om erfaringsudveksling mellem byer, deltagelse i netværk, folkeskolers deltagelse i nordisk og europæisk samarbejde på undervisningsområdet.
- Etablering og repræsentation ifm venskabsbysamarbejde journaliseres under emnenr. 00.05.01.
- Konkrete venskabsbybesøg journaliseres under emnenr. 00.05.11
Historik
- Oprettet 2006-02-01
00.05 Besøg, repræsentation mv.
Stikord
- Aktivitetskalender, besøg, repræsentation mv., gruppe
- Besøg på rådhuset, repræsentation, gruppe
- Besøg, repræsentation mv. [=Gruppe]
- Flagning, gruppe
- Flådebesøg, repræsentation, gruppe
- Fødselsdag, kommunen/institutionen, gruppe
- Jubilæer, ikke personale, gruppe
- Kommunens repræsentation, gruppe
- Modtagelse, repræsentativt, gruppe
- Mærkesalg, gruppe
- Nytårsparade, redningsberedskabet, gruppe
- Repræsentation i kommunen, gruppe
- Skolens fødselsdag, arrangement, gruppe
- Ungdomsskolens festdage, gruppe
- Ungdomsskolens jubilæum, gruppe
Historik
- Oprettet 1988-01-01
-
Stikord
- Forretningsgangsbeskrivelse om udgifter til repræsentation+A26
Historik
- Oprettet 1988-01-01
-
Servicetekst
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2006-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Historik
- Oprettet 1988-01-01
-
Historik
- Oprettet 1988-01-01
-
Historik
- Oprettet 1988-01-01
-
Historik
- Oprettet 1988-01-01
-
Historik
- Oprettet 1988-01-01
-
Servicetekst
- Nummeret anvendes især til sager om gaver, som kommunen selv giver.
- Nummeret anvendes også til sager om donation og arv til kommunen, hvor kommunen optræder som modtager af en donation eller som arving
- Gaver, der modtages bør så vidt muligt journaliseres under det relevante emnenummer med facet Ø34.
- Findes der ikke et relevant emnenummer, anvendes emnenr. 00.05.10.
Stikord
- Forretningsgangsbeskrivelse om udgifter til gaver+A26
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2003-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
Nummeret dækker sager om:
- besøg til og fra kommunen, herunder modtagelse af gæster
- studieture som kommunen deltager i
- udgifter til medarbejdere mv. i forbindelse med besøg journaliseres under hovedgruppen 81
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2005-08-01 (Overskrift, Rettet)
-
Historik
- Oprettet 1989-01-01
- Rettet 2006-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Historik
- Oprettet 1994-01-01
00.06 Administration af fonde, legater og stiftelser
Lovhenvisninger
Servicetekst
I denne gruppe journaliseres sager om administration af fonde, legater, stiftelser og andre selvejende institutioner bl.a. i henhold til Fondsloven.
Stikord
- Administration af fonde, legater og stiftelser [=Gruppe]
- Mindelegater, gruppe
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2004-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Stikord
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2004-02-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
- Under dette nummer journaliseres de enkelte legaters fundats (vedtægt).
- Fundatsen journaliseres med facet P24, såfremt kommunen skal behandle/godkende dem.
Historik
- Oprettet 2004-02-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
- Her journaliseres konkrete ansøgninger om legater og udbetalinger.
Historik
- Oprettet 2005-02-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
00.07 Forvaltningsprincipper
Lovhenvisninger
Servicetekst
Gruppen dækker bl.a. sager om:
- forvaltningsprincipper efter offentlighedsloven, forvaltningsloven samt Ombudsmandens god forvaltningsskik
Stikord
- Forvaltningsloven, forvaltningsprincipper, gruppe
- Forvaltningsprincipper [=Gruppe]
- Offentlighedsloven, administration, gruppe
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2004-08-01 (Overskrift, Rettet)
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Emnet dækker bl.a.:
- Sager om forvaltningsprincipper der ikke kan placeres under et af de specifikke emner i gruppen, eller med lige god ret kan placeres under to eller flere emner i gruppen.
Henvisning til andre relevante emner:
- Whistleblowerordning. Bemærk whistleblowerordning til socialtilsynet, se emnenr. 27.69.64.
Stikord
- Whistleblowerordning, organisering af+A21
Historik
- Oprettet 1988-01-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Emnet dækker sager om speciel inhabilitet.
- Sager om generel inhabilitet efter kommunestyrelsesloven journaliseres under emnenr. 00.22.04.
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2013-05-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Sager om vejledning som forvaltningsprincip, journaliseres her.
- Sager om åben anonym rådgivning efter serviceloven journaliseres under emnenr. 27.12.04
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2013-05-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
- BEK om aktindsigt i visse interne kommunale og regionale dokumenter § 1-2
- LBK af forvaltningsloven § 9-16 (Forvaltningsloven)
- LBK om offentlighed i forvaltningen § 7-12 (Offentlighedsloven)
- LBK om offentlighed i forvaltningen § 14 (Offentlighedsloven)
- LBK om offentlighed i forvaltningen § 37 (Offentlighedsloven)
- LBK om offentlighed i forvaltningen § 39 (Offentlighedsloven)
Servicetekst
Dækker bl.a. sager om:
- organisering og procedurer ifm aktindsigtsbehandling
- principper for aktindsigt
- klager over afgørelser om aktindsigt tilføjes facet K02.
Se facet A53 vedrørende konkrete sager om aktindsigt (anmodninger og afgørelser).
Stikord
- Klager over afgørelser om aktindsigt+K02
- Klager over sagsbehandlingstiden ifm aktindsigt+K02
- Klager over sagsbehandlingstiden ifm indsigt i en databeskrivelse+K02
- Klager over sagsbehandlingstiden ifm sammenstilling af oplysninger+K02
- Procedurer ifm behandling af aktindsigt+A26
- Procedurer ifm ekstrahering, aktindsigt +A26
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2013-05-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2013-05-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2013-05-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2013-05-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Historik
- Oprettet 1988-01-01
- Rettet 2013-05-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Historik
- Oprettet 1999-01-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Historik
- Oprettet 1999-01-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Nummeret anvendes til sager om emnet "god forvaltningsskik". Herunder også sager vedrørende Ombudsmandens institution.
- Konkrete klager behandlet af Ombudsmanden kan journaliseres med relevant emne og facet K03.
Historik
- Oprettet 1999-01-01
- Rettet 2005-02-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Emnet dækker sager om forskelsbehandling eller diskrimination, som kommunen behandler
- Klager tilføjes facet K02
Historik
- Oprettet 2016-11-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
Emnet anvendes til sager om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, fx sager om
- anmodninger om dokumenter og datasamlinger efter pågældende lov
- betingelser for anvendelse
- aftaler om anvendelse
Historik
- Oprettet 2006-02-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Emnet dækker sager om opbygning af kommunal borgerrådgiverfunktion, fx sager om etablering, principperne for borgerrådgiverens kompetence og funktion.
- Efter kommunestyrelsesloven § 65 e kan kommunalbestyrelsen i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om oprettelse af en borgerrådgiverfunktion, der ikke henhører under de stående udvalgs eller økonomiudvalgets umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender.
- Konkrete sager, som borgerrådgiveren behandler, journaliseres under relevante emne.
Historik
- Oprettet 2007-08-01
- Rettet 2008-05-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
00.13 Kommunikations- og informationsvirksomhed
Servicetekst
Gruppe 00.13 er underopdelt for at kunne skelne mellem emnerne markedsføring, kommunikations-, informations- og pressevirksomhed, samt design og layout.
Gruppe 00.13 rummer selve virksomheden i forbindelse med information og kommunikation, eller hvis informationen og kommunikationen går på tværs af forvaltningsområder (dvs. flere hovedgrupper). Relevante handlingsfacetter i forbindelse med information vil ofte være A50 og A52, der kombineres med relevante emne.
Bemærk at sager vedrørende IT journaliseres i hovedgruppe 83 hvis det drejer sig om indkøb, 85 hvis det drejer sig om udvikling og drift af systemer og 86 hvis det drejer sig om produktion af trykt materiale.
Stikord
- Information, overordnede forhold, gruppe
- Kommunikation overordnede forhold, gruppe
- Kommunikations- og informationsvirksomhed [=Gruppe]
- kommunikationsvirksomhed
Historik
- Oprettet 1990-01-01
- Rettet 2004-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Stikord
- Annoncering, regler og retningslinjer+P21
Historik
- Oprettet 1990-01-01
- Rettet 2004-02-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
- Nummeret anvendes til sager om kommunens samlede markedsføring/PR initiativer, eller hvis det drejer sig om aktiviteter på tværs af forvaltningsområder.
- Sager om markedsføring/PR i forbindelse med konkret virksomhed journaliseres under relevante emnenummer med facet A50.
Stikord
Historik
- Oprettet 2004-02-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
- Her journaliseres bl.a. sager om kommunens kommunikationsvirksomhed fx kommunikationsstrategi (tilføjes facet P15) og brug af sociale medier som kommunikationskanal.
Stikord
Historik
- Oprettet 2004-02-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Kommunens overordnede formidlings- og informationsvirksomhed
- Principper for skriftlig kommunikation
- Den indholdsmæssige opbygning af kommunens hjemmesider, organisering af Internet, Intranet og Ekstranet
- Retningslinjer vedrørende informationspligten, der følger af offentlighedslovens § 17
- Sager om indkøb af medieovervågning og presseklip journaliseres under emnenr. 83.15.20.
Stikord
- Abonnementsordning, dagsordener+A50
- Beslutninger, dagsordner, offentliggørelse+A50
- Dagsordner, abonnementsordning+A50
- Dagsordner/referater, offentliggørelse+A50
- Informationspolitik, kommunens samlede+P22
- Informationsstrategi, kommunens samlede+P15
- Kommunens samlede strategi for information+P15
- Offentliggørelse af dagsordner/referater+A50
- Offentliggørelse af postlister+A50
- Postlisteordning, forsøgsordning+P08
- Referater/dagsordner, offentliggørelse+A50
- Retningslinjer vedrørende informationspligten på myndighedens hjemmeside+P21
- Åbne dagsordener+A50
- Åbne postlister+A50
Historik
- Oprettet 2004-02-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
- Bruges til sager der handler om kommunens virksomhed i forhold til pressen. Det gælder sager om selve samarbejdet med pressen.
- Sager om konkrete pressemeddelelser eller pressemøder journaliseres under relevant emne med facet A52.
- Sager vedrørende konkret anmodning om aktindsigt fra pressen journaliseres under relevant emnenummer med facet A53.
- Retningslinjer for aktindsigt journaliseres under emnenr. 00.07.03.
Historik
- Oprettet 2004-02-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
- Her journaliseres sager kommunens design og layout.
- Sager vedrørende kommunevåben journaliseres dog fortsat under emnenr. 00.20.00 sammen med sager om kommunens historie i øvrigt.
- Sager om tilgængelighed for handicappede/personer med nedsat funktionsevne på kommunens hjemmesider også journaliseres her.
Historik
- Oprettet 2004-02-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
00.14 Borgerbetjening
Stikord
- Borgerbetjening [=Gruppe]
Historik
- Oprettet 1990-01-01
- Rettet 2013-08-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Emnet omfatter alle former for betjening, således også betjening af virksomheder og erhvervsliv.
- Sager om overordnede forhold vedrørende elektronisk borgerbetjening, fx politikker (tilføjes facet P22) journaliseres her.
- Den tekniske side af elektronisk borgerbetjening, se gruppe 85.15 digital signatur (emnenr. 85.15.07) og blanketter (gruppe 85.04).
- Sager om etablering og organisering af borgerservicecentre og fælleskommunale callcentre journaliseres under emnenr. 00.15.01.
- Sager om vejledning om digitale selvbetjeningsløsninger, se emnenr. 00.14.20.
Stikord
- Borgerservicepolitik+P22
Historik
- Oprettet 1990-01-01
- Rettet 2013-08-01 (Overskrift, Rettet)
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Emnet dækker sager om åbningstider. Det gælder samtlige åbningstider i hele den kommunale organisation både på "rådhuset" og de kommunale institutioner.
- Emnet dækker ligeledes telefontider og træffetider i øvrigt.
- Emnet er flyttet fra 00.14.00 fra aug 2013.
Historik
- Oprettet 2013-08-01
-
Servicetekst
- Emnet dækker sager om information og vejledning om digitale selvbetjeningsløsninger til borgere og virksomheder.
- Fx selvbetjeningskampagner til forskellige brugergrupper, vejledning af den enkelte borger, hvor der opstår dokumentationsbehov ifm fejlhåndtering.
Historik
- Oprettet 2013-08-01
00.15 Administrativ organisering
Servicetekst
- I gruppe 00.15 journaliseres bl.a. sager om tværsektorielle ændringer af forvaltningsstruktur, administrativ organisering, overordnet styring og ledelse, administrativ og økonomisk bemyndigelse.
- Sektorspecifikke og konkrete organisatoriske ændringer kan journaliseres under relevant emne med facet A21, fx opbygningen af jobcenter i 15.00.10.
- Sager om underskriftsbemyndigelse, attestationsret o.l. se emnenr. 00.15.15 (Administrativ og økonomisk bemyndigelse).
- Sager om opgave- og strukturreformen journaliseres se gruppe 00.18.
- Den politiske kompetencefordeling mellem forskellige udvalg beskrives i styrelsesvedtægten, se emnenr. 00.22.00
- Organiseringen af den politiske organisation, se gruppe 00.22 'Kommunens styrelse mv.'
Stikord
- Administrativ delegation, gruppe
- Administrativ organisering [=Gruppe]
- Administrative beføjelser, gruppe
- Anvisning af bilag, gruppe
- Bemyndigelse, administrativ, gruppe
- Forvaltningernes kompetence, gruppe
- Kommunaldirektør, beføjelser og opgaver, gruppe
- Kommunens organisation, gruppe
- Organisationsudvikling generelt, gruppe
- Organisering, den overordnede administrative, gruppe
- Tværsektorielle organisatoriske ændringer, gruppe
Historik
- Oprettet 1990-01-01
-
Stikord
Historik
- Oprettet 1990-01-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Her journaliseres sager om ændringer i kommunens forvaltningsstruktur, fx sammenlægning/opdeling af forvaltninger, organisering af borgerservice, beskæftigelsesindsats mv.
- Sager om decentralisering/selvforvaltning fx ift. institutioner er skilt ud i et selvstændigt emnenr. 00.15.02.
IM kontoplan
Formålet med mappingen til IM Kontoplan er at illustrere sammenhængen
mellem kommunens opgave og hvilken kontering, der hører til opgaven.
Mappingen er endnu i BETA, og der kan være nyere ændringer til kontoplanen.Stikord
Historik
- Oprettet 1990-01-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Decentralisering og selvstyre.
- Decentraliserings- og selvforvaltningsinitiativer
- Konkrete aftaler tilføjes facet P27
Stikord
- Borgerinddragelse, frikommune, frikommuneforsøg+P08
Historik
- Oprettet 1990-01-01
-
Servicetekst
Her journaliseres sager, hvor der arbejdes fagligt med administrativ styring og ledelse. Eksempler er:
- ledelsesformer, som værdibaseret ledelse, kontraktledelse, miljøledelse mv
- ledelse og administrativ styring i en forvaltning eller institution
- etablering af direktion (udviklingsprojektet med facet P20, kompetencefordeling med facet A21)
- retningslinjer for ledelsestilsyn med facet A26
- decentralisering og selvforvaltning se emnenr. 00.15.02
- forvaltningsstruktur se emnenr. 00.15.01
- lederuddannelse se hovedgruppe 81
Stikord
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Servicetekst
Emnet dækker sager om kvalitetsstyringssystemer for sagsbehandlingen, bl.a. på natur- og miljøområdet. Da natur- og miljøområdet dækker flere hovedgrupper er emnet placeret i hovedgruppe 00.
- Kvalitetspolitik og -mål tilføjes facet P22
- Procedurer tilføjes facet A26
- Certificering af kvalitetsstyringssystemet tilføjes facet P23
Emnet har oprindelig være gældende i perioden august 2006 til november 2014. Oprettet efter lov om et kvalitetsstyringssystem for den kommunale sagsbehandling på natur- og miljøområdet. Det er genoprettet i maj 2017 efter ønske fra brugere.
Stikord
- Certificering af kvalitetsstyringssystem, natur- og miljøområdet+P23
- Kvalitetspolitik, natur- og miljøområdet+P22
- Kvalitetsstyringssystem, afhjælpende, korrigerende og forebyggende handlinger+A26
- Kvalitetsstyringssystem, brugertilfredshedsundersøgelser+A26
- Kvalitetsstyringssystem, fordeling af ansvar og beføjelser+A26
- Kvalitetsstyringssystem, ledelsens evaluering af kvalitetsstyringssystemet+A26
- Kvalitetsstyringssystem, procedurer for de systemansvarliges opgaver+A26
- Kvalitetsstyringssystem, procedurer for dokumentstyring+A26
- Kvalitetsstyringssystem, procedurer for intern audit+A26
- Kvalitetsstyringssystem, procedurer for kompetencestyring+A26
- Kvalitetsstyringssystem, procedurer for koordinering mellem myndigheder ved sagsbehandlingen+A26
- Kvalitetsstyringssystem, procedurer for sagsbehandling+A26
- Procedurer for kompetencestyring, kvalitetsstyringssystem, natur- og miljøområdet+A26
- Procedurer for sagsbehandling, kvalitetsstyringssystem, natur- og miljøområdet+A26
Historik
- Oprettet 2017-05-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Emnet er til sager om administrativ og økonomisk bemyndigelse. Fx:
- når kommunalbestyrelsen giver bemyndigelse til en fagforvaltning eller juridisk enhed
- underskriftsbemyndigelse
- fuldmagt til checks
- bemyndigelse til at foretage vielse
- bemyndigelse til at give tillægsbevillinger
Stikord
- Administrative og økonomiske bemyndigelser til personale+A21
- Attestationsret+A21
- Bankfuldmagt, bemyndigelse, personale+A21
- Bemyndigelse til at foretage vielse+A21
- Bemyndigelse til at underskrive, § 32 i styrelsesloven, køb og salg af fast ejendom+A21
- Berettigede til underskrifter+A21
- Checks, fuldmagt, personale+A21
- Fuldmagt, bemyndigelse, personale+A21
- Prokura, personale+A21
- Underskriftsbemyndigelse, personale+A21
- Underskriftsberettigede, personale+A21
- Vielser, bemyndigelser til at foretage+A21
- Økonomiske og administrative bemyndigelser+A21
Historik
- Oprettet 2005-08-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
- Emnet dækker bl.a. sager om behandling af data / nøgletal / statistik og efterfølgende rapportering (ledelsesinformation). Med tværgående forstås her, på tværs af flere opgaveområder/hovedgrupper.
- Til udarbejdelse af ledelsesinformation på områder, der er dækket af specifikke KLE emner, anvendes facet P05 kombineret med relevante emne.
- Konkrete sager om tværgående ledelsesinformation kan tilføjes facet G01.
Stikord
- Strategi for ledelsesinformation+P15
Historik
- Oprettet 2016-05-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Arbejdet med effektivisering
- Den forberedende del af arbejdet med effektivisering
- Effektiviseringsinitiativer
- Effektiviseringsanalyser / beregninger
Henvisning til relevante facetter/emner:
- analyser tilføjes P05
- strategier tilføjes P15
- projekter tilføjes P20
- forarbejder om effektivisering tilføjes G01
- Effektiviseringsprojekter på specifikke emner kan journaliseres med facet P20 kombineret med relevante emne.
- Der kan arbejdes med effektivisering på mange emneområder ( = forskellige emner), hvor ordet effektivisering journalmæssigt ikke optræder. Det er derfor et valg, om man enten vil bruge emnet ’effektivisering’, eller konkrete emneområder kombineret med facet P20.
Stikord
- Effektiviseringsstrategi+P15
Historik
- Oprettet 2016-08-01
00.16 Forsøgs- og udviklingsarbejde
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Forsøgs- og udviklingsarbejde, der går på tværs af fagområder.
- Forsøgsordninger der ikke entydigt kan placeres under et konkret emne, se 00.16.00.
- Udviklingsarbejde, der ikke entydigt kan placeres under et konkret emne, eller som er tværgående, se 00.16.02.
- Udvidet udfordringsret, se 00.16.10.
Henvisning til andre emner og facetter:
- Forsøgsordninger der kan placeres under et konkret emne tilføjes facet P08 'Forsøgsordninger'.
Stikord
- Biblioteksvirksomhed, forsøgsarbejder og udviklingsarbejder, gruppe
- Forsøgs- og udviklingsarbejde [=Gruppe]
- Udviklingsarbejder, folkeskolen, gruppe
Historik
- Oprettet 1990-01-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Forsøgsarbejder og udviklingsarbejder, der ikke umiddelbart kan placeres under et konkret emne.
- Borgerforslag tilføjes facet G01. I en videre sagsbehandling journaliseres sagen under relevante emne.
- Ungebyråd, møder og mødereferater tilføjes facet P35.
- Borgermøder der ikke kan placeres under et konkret emne tilføjes facet P35.
Stikord
Historik
- Oprettet 1990-01-01
-
Servicetekst
Emnet dækker sager om udviklingsprojekter der går på tværs af flere opgaveområder eller ressourcer. Fx
- Tværgående udviklingsprojekter vedr. 0-18 årige
- Dogme2000
- Velfærdsteknologi, tværsektorielle udviklingsprojekter
Stikord
Historik
- Oprettet 1990-01-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- I henhold til lov om regionale kulturforsøg er nogle af de statslige midler til lokale kulturelle formål i en periode udlagt til udvalgte regioner og kommuner.
- Under 00.16.05 journaliseres de overordnede forhold vedrørende dette forsøg.
Historik
- Oprettet 1997-01-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Udvidet udfordringsret.
- Forenklingsforslag i regi af udfordringsret.
- Ændringsforslag, udfordringsret.
- Udfordring af statslige regler.
Bemærkninger til emnet:
- Den tidligere ordning af udfordringsret (2008-2015) henviste til facet P08 ’Forsøgsordninger’.
- Da den udvidede udfordringsret også åbner for forslag til regelændringer, samles opgaven under dette emne.
Historik
- Oprettet 2019-02-01
00.17 Kommunalt/tværsektorielt samarbejde
Servicetekst
Gruppen dækker sager om:
- Organisering og tilrettelæggelse af kommunale og tværsektorielle samarbejder.
- Konkrete enkeltsager i den forbindelse, journaliseres så vidt muligt under emnet.
Stikord
- Kommunalt/tværsektorielt samarbejde [=Gruppe]
Historik
- Oprettet 1992-01-01
-
Historik
- Oprettet 1992-01-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Sager om betalingen for kulturcenteraktiviteterne journaliseres under emnenr. 17.35.06.
Historik
- Oprettet 1995-01-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Emnet dækker sager om:
- Kommunale samarbejder, der ikke er omfattet af § 60 i kommunestyrelsesloven.
- Forpligtende kommunale samarbejder
- Organisering og tilrettelæggelse af tværkommunale samarbejder
- Sager om den konkrete opgaveløsning journaliseres under det relevante emne.
- Sager efter § 60 i kommunestyrelsesloven, se emnenr 00.17.20.
- Oprettelse af fælleskommunalt callcenter, se emnenr 00.15.01
Historik
- Oprettet 2002-08-01
- Rettet 2008-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Emnet er til aftaler om samarbejde ml. kommuner og kommunale fællesskaber efter kommunestyrelseslovens § 60. Kommunale fællesskaber er betegnelsen, hvor flere kommuner overfører kompetence til et selvstændigt styrelsesorgan, der betragtes som en art "specialkommune" og er selvstændige offentligretlige organer.
- Sager hvor en eller flere kommuner indgår i et samarbejde, hvor det medfører overførsel af kompetence fra en eller flere kommuner til en anden er ligeledes omfattet af § 60 og journaliseres her.
Henvisning til relevante facetter:
- Sager om organisering og tilrettelæggelse tilføjes facet A30
- Aftaler om samarbejde mellem kommuner tilføjes facet P27
Henvisning til andre relevante emner:
- Sager om den konkrete opgaveløsning inden for rammerne af det kommunale fællesskabs arbejde, journaliseres under det relevante emne.
- Sager hvor kommuner indgår i aktieselskaber journaliseres under emnenr. 24.00.01.
Stikord
Historik
- Oprettet 2008-02-01
00.18 Opgave- og strukturændringer i kommuner, overordnede aktiviteter
Lovhenvisninger
Servicetekst
Gruppen dækker bl.a. sager om:
- opgave- og strukturændringer i kommunerne
- konkrete organisatoriske ændringer på sektorområder journaliseres med relevant emne og facet A21
Stikord
- Kommunalreform, gruppe
- Opgave- og strukturændringer i kommuner, overordnede aktiviteter [=Gruppe]
- Opgaveændringer
- Strukturreform, gruppe
- Ændringer af landets inddeling i kommuner og regioner
Historik
- Oprettet 2004-02-01
- Rettet 2005-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Her journaliseres bl.a. sager om kommunens overtagelse af amtsinstitutioner ifm opgave- og strukturreformen.
- Bemærk at det kun er selve overtagelsen, der placeres her, mens sager der vedrører den efterfølgende drift placeres under relevante emner.
Historik
- Oprettet 2004-02-01
- Rettet 2005-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Her journaliseres sager om kommunesammenlægning, fx i forbindelse med strukturreformen.
Stikord
- Høring, kommunesammenlægning+K04
Historik
- Oprettet 2005-02-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Sager vedr. nye opgaver, der overføres til kommunerne, eller afgivelse af opgaver til andre myndigheder, journaliseres her.
- Sager om etablering af Socialtilsyn placeres her.
- Delegation af opgaver vedrørende registrering af indrejse og udstedelse af sundhedskort m.v. i forbindelse med arbejdet i et International Citizen Service journaliseres her.
Historik
- Oprettet 2005-02-01
- Rettet 2016-11-01 (Overskrift, Rettet)
00.20 Kommunens/institutionens historie, våben mv.
Stikord
- Kommunens/institutionens historie, våben mv. [=Gruppe]
Historik
- Oprettet 1992-01-01
- Rettet 2003-08-01 (Overskrift, Rettet)
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager:
- der omhandler kommunens historie generelt
- om fx kommunenavn, kommunevåben, borgmesterkæde
Sager om kommunelogo (design) journaliseres i gruppe 00.13.10.
Historik
- Oprettet 1992-01-01
-
Servicetekst
- Nummeret er til sager om navngivning af kommunale daginstitutioner, skoler, plejehjem mv.
Historik
- Oprettet 2005-08-01
00.22 Kommunalbestyrelsen, udvalg mv. - kommunens styrelse
Servicetekst
Gruppen er til sager om kommunens styrelse mv. efter kommunestyrelsesloven.
Stikord
- Kommunalbestyrelsen, udvalg mv. - kommunens styrelse [=Gruppe]
- Kommunens styrelse, styrelsesloven, gruppe
Historik
- Oprettet 2008-02-01
- Rettet 2017-11-01 (Overskrift, Rettet)
-
Lovhenvisninger
- LBK om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom § 5-6
- LBK om frikommunenetværk
- LBK om kommunernes styrelse § 2, stk. 1 (Kommunestyrelsesloven)
- LBK om kommunernes styrelse § 4 (Kommunestyrelsesloven)
- LBK om kommunernes styrelse § 17, stk. 1 (Kommunestyrelsesloven)
- LBK om rettens pleje (Retsplejeloven)
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- kommunalbestyrelsens forretningsorden
- den lokale kommunale styrelsesvedtægt - tilføjes facet P24
- fortolkning af kommunalfuldmagten. Altså ændringer, justeringer og fortolkninger af, hvilke opgaver en kommune kan/bør/skal løse i form af konkrete afgørelser fra det kommunale tilsyn.
- kommunalbestyrelsens udpegelse af repræsentant til ekspropriations- og taksationskommissionerne - tilføjes facet A30
- mødereferater fra møder i ekspropriationskommissionen - tilføjes facet P35.
- udvælgelse af medlemmer til grundlisteudvalg - tilføjes facet A30
- Sager om frikommuneforsøg journaliseres under relevant emne
Stikord
- Bemyndigelse, konkret, af en anden kommunalbestyrelse til at varetage opgaver+P21
- Ekspropriationskommission, udpegning af repræsentant+A30
- Grundlisteudvalg, kommunalbestyrelsens udpegning af medlemmer+A30
- Kompetencefordeling, politisk, fastlæggelse i styrelsesvedtægten+P24
- Politiske kompetencefordelinger, fastlæggelse i styrelsesvedtægt+P24
- Styrelsesvedtægt, kommunens+P24
- Taksationskommissioner, udpegelse af medlemmer til+A30
- Udvalgsprotokoller, udlevering, regler+P21
- Underretning af indenrigsministeriet/statsforvaltningen, styrelsesvedtægtsændring+P24
- Vedtægtsændring, styrelsesvedtægten+P24
- Ændringer i styrelsesvedtægten+P24
Historik
- Oprettet 2008-02-01
- Rettet 2017-11-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
- BEK om mulighed for midlertidig fravigelse af regler om møder i kommunalbestyrelser og regionsråd og i disses udvalg som led i håndtering af Coronavirus-sygdom (COVID-19)
- LBK om kommunernes styrelse § 5-8a (Kommunestyrelsesloven)
- LBK om kommunernes styrelse § 10-16 (Kommunestyrelsesloven)
- LBK om kommunernes styrelse § 30-34 (Kommunestyrelsesloven)
- LBK om kommunernes styrelse § 66-66d (Kommunestyrelsesloven)
Servicetekst
Emnet er bl.a. til sager om den konkrete organisering af kommunalbestyrelsen/byrådet efter kommunestyrelseslovens kapitel 2, fx.
- konstituering (§ 6)
- udpegning af formand (§ 7)
- når og hvornår ordinære møder skal afholdes (§ 8)
- offentlige møder/lukkede møder (§ 10)
- beslutningsprotokol (§ 13)
- stedfortræder (§ 15)
- inhabilitet (§ 14)
- Ændringer og justeringer i kommunens overordnede styrelse. dvs. rammerne for den politiske organisering, ændring af kommunestyrelsesloven, antal udvalg, antal kommunalbestyrelsesmedlemmer mv.
For sager om:
Stikord
Historik
- Oprettet 2008-02-01
- Rettet 2017-11-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Emnet dækker sager om den konkrete organisering af udvalg, nævn og kommissioner i medfør af kommunestyrelsesloven. Eksempler er:
- økonomiudvalget
- børn- og ungeudvalget
- teknik- og miljøudvalget
- socialudvalget
- kulturudvalget
- havneudvalget
- andre politiske fagudvalg (stående udvalg)
- udvalg nedsat efter § 17, stk. 4 i lov om kommuners styrelse
- Ungebyråd. Vedtægter tilføjes facet P24.
Eksempler på sager er fx medlemmer, konstitueringen, forretningsordenen, mødekalenderen, ind- og udtræden, kandidatlister og lignende. Konstitueringssagen journaliseres med facet A30. De konkrete sager journaliseres under relevante emne.
Stikord
- Bemyndigelse, konkret, til økonomiudvalg vedr. tillægsbevillinger+P21
- Fælles koordinationsudvalg, forebyggende markedsindsats, nedsættelse af+A30
- Paragraf / § 17, stk. 4-udvalg efter kommunestyrelsesloven, nedsættelse af+A30
- Udvalg under ungebyrådet+A30
- Udviklingsråd, udpegning af medlem+A30
- Ungebyråd vedtægter+P24
- Ungebyråd, nedsættelse af+A30
Historik
- Oprettet 2008-02-01
- Rettet 2017-11-01 (Overskrift, Rettet)
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Emnet dækker sager om sagsindsigt for medlemmer af kommunalbestyrelsen. Ethvert medlem af kommunalbestyrelsen har som led i varetagelsen af sit hverv ret til at gennemse sagsmateriale, der i endelig form foreligger i kommunens administration, efter lov om kommuners styrelse.
- Konkrete begæringer og adgang tilføjes facet G01
- Til aktindsigt efter forvaltningsloven og offentlighedsloven anvendes facet A53, kombineret med relevant emne.
Stikord
- Retningslinjer for udøvelses af retten til at få tilsendt materiale+P21
Historik
- Oprettet 2015-11-01
Anbefalet slettefrist for sager med personoplysninger
- 5 år efter sagsafslutning
- Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion
Andre slettefrister
- Temporære data med personoplysninger, der enten er overført til et sagssystem eller ikke længere er nødvendige til dokumentationsbrug, slettes efter 12 måneder. Fx data i selvbetjeningsløsninger, hvor data går videre til et fagsystem, men fortsat ligger i kopi i selvbetjeningsløsningen.
Standardfortegnelse
Anbefalet max stilstandstid
- 3 måneder
- Stilstandstid er tid uden aktivitet, inden sagen afsluttes
00.24 Kommunale sammenslutninger, foreninger mv.
Stikord
- Kommunale sammenslutninger, foreninger mv. [=Gruppe]
Historik
- Oprettet 2008-02-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Kommunernes deltagelse i kommunale foreninger, fx KL, KKR og kommuneforeningerne.
- Organiseringen, fx oplysninger om ændringer i deres bestyrelse/struktur, samt stiftelsesdokumenter o.l.
- Sammenslutningernes/foreningernes vedtægter (tilføjes facet P24).
- Udpegelse af stedfortræder for borgmesteren ifm. KL's repræsentantskab jf. KL's love § 13 (tilføjes facet A30).
- Skrivelser om konkrete emner fra de pågældende sammenslutninger og foreninger journaliseres under pågældende emne med relevant facet.
Stikord
- KL's repræsentantskab, kommunalbestyrelsens udpegning af stedfortræder for borgmestrene+A30
Historik
- Oprettet 2008-02-01
00.30 Budget - kommunens økonomiske forvaltning
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Gruppen dækker sager om budgetter, herunder budgetforudsætninger, årsbudgetter og flerårige budgetoverslag
- Emnerne i gruppen kan anvendes af alle forvaltningsenheder og decentrale institutioner til budgetlægning
- Typiske facetter der anvendes i gruppen er: G01Generelle sager, P19 Godkendelser, fx økonomiudvalgets behandling
- Med en række økonomifacetter (S og Ø) udfaset i 2012 anvendes fremover de relevante emner i gruppe 00.30 (budget), 00.32 (regnskab) og 00.34 (lån)
Oversættelsesnøgle:
Stikord
- Budget - kommunens økonomiske forvaltning [=Gruppe]
- Kommunens kontoplan, budget, gruppe
- Kontoplan, anvendelse, budget, gruppe
- Udbetaling Danmarks kontoplan, budget, gruppe
- Udviklingsbidrag, budget, finansiering af regionale udviklingsopgaver, gruppe
Historik
- Oprettet 2005-08-01
- Rettet 2011-05-01 (Overskrift, Rettet)
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Sager vedr. økonomiaftaler med regeringen, fx om kommunernes budget journaliseres her.
Stikord
- Økonomisk politik+P22
Historik
- Oprettet 2005-08-01
- Rettet 2011-05-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
Emnet dækker sager om:
- budgetlægningsprocedurer og budgetprincipper
- budgetmetoder som fx rammebudgettering
- Almindeligt forekommende sager tilføjes facet G01
- Principper tilføjes facet P21
Emnet erstatter facet S01
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Stikord
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- lånebegrænsninger og lånerammer
- overførsel af lånedispensation
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Servicetekst
- Emnet dækker sager om anlægsbudgetter, hvor disse ønskes udskilt fra årsbudgetter
- Anlægsbevillinger journaliseres også her med facet P19
- Emnet erstatter facet S 05
Stikord
- Anlægsbevillinger, godkendelse+P19
Historik
- Oprettet 2005-08-01
- Rettet 2011-05-01 (Overskrift, Rettet)
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- årsbudget og flerårige budgetoverslag, både forslag og endelig vedtaget budget
- budgetforarbejder
- budgetplaner
- budgetomplaceringer
- budgetudkast
- budgetvedtagelse
- årsbudgetter, forarbejder på de enkelte opgaveområder
Typiske facetter er:
Emnet erstatter S 02, S 04, Ø 04, S 06, Ø 06
Stikord
- Budgetforarbejder+G01
- Budgetomplaceringer behandlet af økonomiudvalg+P19
- Budgetoverførsel behandlet af økonomiudvalg+P19
- Budgetudkast+G01
- Budgetændring behandlet af økonomiudvalg+P19
- Endeligt vedtaget budget+P19
- Endeligt vedtagne årsbudget og de flerårige budgetoverslag+P19
- Frigivelse af indefrosne overførsler, godkendelse+P19
- Kommunalbestyrelsens 2. behandling af forslaget til årsbudget og flerårige budgetoverslag+P19
- Kommunalbestyrelsens godkendelse af årsbudget og flerårige budgetoverslag+P19
- Principper for frigivelse af indefrosne overførsler+P21
- Vedtagelse af budget, kommunens samlede+P19
- Årsbudget og flerårige budgetoverslag, 1. og 2. behandling+P19
- Årsbudget og flerårige budgetoverslag, udarbejdet af økonomiudvalget+P19
- Årsbudget og flerårige budgetoverslag, vedtagelse af+P19
- Årsbudget og flerårige budgetoverslag, økonomiudvalgets behandling+P19
- Årsbudget, behandlet af økonomiudvalg+P19
- Økonomiudvalgets forslag til årsbudget og flerårige budgetoverslag+P19
Historik
- Oprettet 2005-08-01
- Rettet 2011-05-01 (Overskrift, Rettet)
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Emnet dækker decentrale budgetudkast og forarbejder til årsbudgetter på de enkelte områder.
- Ofte vil det være organisatorisk og kompetencemæssigt bestemt, hvordan det decentrale budget er afgrænset.
- Eksempler på afgrænsninger er afdelinger, enheder, kontorer, samt de enkelte institutioners budget.
- Organisatorisk enhed bør fremgå af sagen.
- Formålet med emnet er at adskille de decentrale budgetarbejder, fra kommunens samlede budgetudkast og forarbejder under emnenr. 00.30.10.
Emnet erstatter Ø 02
Historik
- Oprettet 2012-11-01
-
Servicetekst
Emnet dækker sager om budgetopfølgning. På enkeltområder, centralt og decentralt og med forskellig hyppighed: Kvartalsvis eller månedlig.
Historik
- Oprettet 2011-05-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Kommunalbestyrelsen kan bemyndige økonomiudvalget til at meddele tillægsbevillinger i tilfælde, hvor beløb fra en drifts- eller anlægsbevilling ønskes overført til en anden drifts- eller anlægsbevilling.
- Konkrete tillægsbevillinger tilføjes facet G01
- Emnet erstatter tidligere facet S03, som er udfaset november 2012
Stikord
- Konkrete tillægsbevillinger+G01
Historik
- Oprettet 2012-05-01
00.32 Regnskab - kommunens økonomiske forvaltning
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Gruppen dækker sager om regnskaber, fx årsregnskaber og halvårsregnskaber, grønne regnskaber og regnskabsregler
- Emnerne i gruppen kan anvendes af alle forvaltningsenheder og decentrale institutioner til regnskabsføring
- Typiske facetter der anvendes i gruppen er: G01Generelle sager, P19 Godkendelser, fx økonomiudvalgets behandling, K01Revision
- Med en række økonomifacetter (S og Ø) udfaset i 2012 anvendes fremover de relevante emner i gruppe 00.30 (budget), 00.32 (regnskab) og 00.34 (lån)
Oversættelsesnøgle:
Stikord
- Kommunens kontoplan, regnskab, gruppe
- Kommunens regnskab, gruppe
- Kontoplan, anvendelse, regnskab, gruppe
- Overordnet regnskab, regnskabsmetoder, gruppe
- Regnskab - kommunens økonomiske forvaltning [=Gruppe]
- Udbetaling Danmarks kontoplan, regnskab, gruppe
- Udviklingsbidrag, regnskab, finansiering af regionale udviklingsopgaver, gruppe
Historik
- Oprettet 2005-08-01
- Rettet 2011-05-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
Her journaliseres bl.a. sager om:
Stikord
- Afstemning af regnskab+K01
- Beretning fra revision om det samlede regnskab+K01
- Forvaltningsrevision, økonomisk+K01
- Intern revision, kommunens samlede+K01
- Kasseeftersyn, kommunens samlede+K01
- PBS (arbejdsrutiner)+A26
- Pengeinstitutternes betalingsservice, arbejdsrutiner+A26
- Revisionsbemærkninger, kommunens samlede+K01
- Revisionsberetning, kommunens samlede+K01
- Revisionsberetning, ledelsestilsyn+K01
- Uanmeldte kasseeftersyn+K01
- Økonomisk ledelsestilsyn, kommunens budget+K01
Historik
- Oprettet 2005-08-01
- Rettet 2011-05-01 (Overskrift, Rettet)
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
- Emnet dækker bl.a. sager om kasse- og regnskabsregulativ, herunder forskrifter for forretningsgangen inden for kasse- og regnskabsvæsenet.
- Konkrete sager om regulativ tilføjes facet P24
Stikord
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Servicetekst
- Emnet dækker sager om anlægsregnskaber, hvis disse ønskes journaliseret i selvstændig sag.
Stikord
- Godkendelse af anlægsregnskaber+P19
Historik
- Oprettet 2005-08-01
- Rettet 2011-05-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Emnet dækker sager om kommunens aktiver og passiver, herunder egenkapital og anlægsaktiver.
IM kontoplan
- 9.75.91 Modpost for takstfinansierede aktiver
- 9.75.92 Modpost for selvejende institutioners aktiver
- 9.75.93 Modpost for skattefinansierede aktiver
- 9.75.94 Reserve for opskrivninger
- 9.75.94.9 Passiver
- 9.75.94.9.001 Takstfinansierede aktiver
- 9.75.94.9.002 Selvejende institutioners aktiver
- 9.75.94.9.003 Skattefinansierede aktiver
Formålet med mappingen til IM Kontoplan er at illustrere sammenhængen
mellem kommunens opgave og hvilken kontering, der hører til opgaven.
Mappingen er endnu i BETA, og der kan være nyere ændringer til kontoplanen.Historik
- Oprettet 2012-11-01
- Rettet 2017-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Emnet giver mulighed for at journalisere grønne regnskaber som en selvstændig sag.
- Sager omkring grønne regnskaber ifm. Dogme2000 samarbejdet journaliseres her.
Historik
- Oprettet 2005-08-01
- Rettet 2011-05-01 (Overskrift, Rettet)
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Stikord
- Udbetaling Danmark årsrapport+K07
Historik
- Oprettet 2005-08-01
- Rettet 2011-05-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
Historik
- Oprettet 2011-05-01
- Rettet 2011-05-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Emnet dækker decentrale regnskaber på de enkelte områder.
- Ofte vil det være organisatorisk og kompetencemæssigt bestemt, hvordan det decentrale regnskab er afgrænset.
- Eksempler på afgrænsninger er afdelinger, enheder, kontorer, samt de enkelte institutioners regnskab.
- Organisatorisk enhed bør fremgå af sagen.
- Decentrale budgetter se emnenr. 00.30.12.
Historik
- Oprettet 2012-11-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- kommunens likviditet
- kommunens formue
- kommunens gæld
Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- Kommunens anbringelser af penge, herunder aftaler med pengeinstitutter.
Stikord
Historik
- Oprettet 2005-08-01
- Rettet 2011-05-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Sager om kassebeholdning mv. journaliseres her.
- Er der tale om kasseeftersyn, journaliseres det som revision med emnenr. 00.32.00.
IM kontoplan
Formålet med mappingen til IM Kontoplan er at illustrere sammenhængen
mellem kommunens opgave og hvilken kontering, der hører til opgaven.
Mappingen er endnu i BETA, og der kan være nyere ændringer til kontoplanen.Historik
- Oprettet 2005-08-01
-
Lovhenvisninger
Servicetekst
Emnet dækker sager om:
- Registreret moms, dvs. moms der afregnes med toldvæsenet i forbindelse med momsregistreret virksomhed i kommunen
- Købsmoms, dvs. moms der indgår i momsrefusionsordningen
- Emnet erstatter Ø 33
IM kontoplan
- 7.65.87 Refusion af købsmoms
- 7.65.87.7.002 Refusion af købsmoms
- 7.65.87.7.003 Udgifter til købsmoms
- 7.65.87.7.004 Tilbagebetaling af refusion af købsmoms
Formålet med mappingen til IM Kontoplan er at illustrere sammenhængen
mellem kommunens opgave og hvilken kontering, der hører til opgaven.
Mappingen er endnu i BETA, og der kan være nyere ændringer til kontoplanen.Historik
- Oprettet 2012-11-01
-
Lovhenvisninger
- BEK om nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer
- BEK om nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra visse øer
- BEK om opgørelse og afregning af kommunal udligning og tilskud til kommunerne for 2020
- BEK om opgørelse og afregning af kommunal udligning og tilskud til kommunerne for 2021
- LBK om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
- Lov om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner som følge af indtægter fra parkering § 3-4
Servicetekst
- Emnet dækker sager om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. udligningsloven og anvendes især til den del af dokumentationen som ikke håndteres via økonomisystemet. Generelle tilskud er bloktilskud.
IM kontoplan
- 7.62.80 Udligning og generelle tilskud
- 7.62.80.7.001 Kommunal udligning
- 7.62.80.7.002 Statstilskud til kommuner
- 7.62.80.7.007 Efterreguleringer
- 7.62.80.7.010 Udligning af selskabsskat
Formålet med mappingen til IM Kontoplan er at illustrere sammenhængen
mellem kommunens opgave og hvilken kontering, der hører til opgaven.
Mappingen er endnu i BETA, og der kan være nyere ændringer til kontoplanen.Historik
- Oprettet 2011-05-01
00.34 Lån og lånoptagelse - kommunens økonomiske forvaltning
Lovhenvisninger
Servicetekst
Gruppen dækker bl.a. sager om:
- Lån og låneoptagelse
- Realkreditlån eller kreditforeningslån journaliseres under 00.34.05
- Andre typer lån journaliseres under 00.34.00
- Typiske facetter i gruppen er: G01 Generelle sager, P19 Godkendelser eller Ø54 Kontrakter
- Sager om kommunens udlån, fx til beboerindskud og ejendomsskatter, journaliseres med relevant emne og Ø50
Stikord
- Lån og lånoptagelse - kommunens økonomiske forvaltning [=Gruppe]
- Lån og lånoptagelse, gruppe
- Lån, kommunens egne, gruppe
- Omlægning af lån, gruppe
- Optagelse af lån, gruppe
Historik
- Oprettet 2005-08-01
- Rettet 2017-02-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
Emnet dækker bl.a. sager om:
- lånoptagelse
- omlægning af lån
Følgende facetter anvendes typisk:
Historik
- Oprettet 2005-08-01
- Rettet 2017-08-01 (Overskrift, Rettet)
-
Servicetekst
- Emnenummeret bruges i de tilfælde hvor der direkte er tale om realkreditlån eller kreditforeningslån
Følgende facetter anvendes typisk:
Historik
- Oprettet 2005-08-01
- Rettet 2012-08-01 (Overskrift, Rettet)
00.36 Pantebreve, obligationer og aktier
Stikord
- Pantebreve, obligationer og aktier [=Gruppe]
Historik
- Oprettet 2006-02-01
-
Servicetekst
IM kontoplan
- 9.22.08 Realkreditobligationer
- 9.22.09 Kommunekreditobligation
- 9.22.10 Statsobligationer m.v.
- 9.32.20 Pantebreve
- 9.32.21 Aktier og andelsbeviser m.v.
Formålet med mappingen til IM Kontoplan er at illustrere sammenhængen
mellem kommunens opgave og hvilken kontering, der hører til opgaven.
Mappingen er endnu i BETA, og der kan være nyere ændringer til kontoplanen.Historik
- Oprettet 2006-02-01